כבר ארבעה חודשים שנעמה יששכר, צעירה בן 25 מתל אביב, עצורה ברוסיה. זאת לאחר שבתיקה בשדה התעופה במוסקבה נמצאה מריחואנה. יששכר, שהייתה בעצירה במהלך טיסת קישור מהודו, ממתינה למשפטה. אמה, יפה יששכר, שנמנעה עד כה מלפנות לתקשורת ולפרסם את סיפורה של בתה, נואשת לעזרה: "מפחיד אותי שהיא תשב בכלא על דבר שהיא לא עשתה. אף אחד לא עוזר לנו", אמרה למעריב. במשרד החוץ אומרים כי "המדינה מנועה מלהתערב".
 
"היא ביקרה כבר שלוש פעמים בהודו דרך מוסקבה, ללמוד ולתרגל יוגה", סיפרה האם בשיחה ממוסקבה. "בפעם האחרונה, בינואר האחרון, היא נסעה  לשלושה חודשים. ב-9 באפריל היא חזרה בטיסה עם קישור במוסקבה, אך כשהתכוונה לעלות לטיסה לישראל, עצר אותה אדם ללא מדים ואמר לי להתלוות אליו. היא הלכה איתו וראתה שיש לו את התרמיל שלה. הוא עשה לה תנועה של עישון, אז היא אמרה לו שבאמת היא קנתה טבק".
 
"הוא פתח את התיק, פיזר את תכולתו על השולחן ושלף נרתיק שהיה בו תשעה גרם של ג'אראס הודי. היא הייתה בשוק ואמרה לו שזה לא שלה. לקחו לה את הדרכונים, הישראלי והאמריקאי. עיכבו אותה שם שעות ארוכות. אחרי השעות האלה לקחו אותה לתחנת המשטרה. הגיע לשם רב חב"ד והשגנו לה עורך דין. חקרו אותה בתחנת המשטרה". 

"אתייחס לזה כאל מילואים", נעמה יששכר בתקופת הצבא, צילום באדיבות המשפחה
"אתייחס לזה כאל מילואים", נעמה יששכר בתקופת הצבא, צילום באדיבות המשפחה


"אמא, עשיתי טעות"
 

לדברי האם, "כעבור יומיים נערך לה דיון, שאני כבר הייתי בו. עורך הדין הציע שאשיג דירה, למעצר בית, אבל השופט לא הסכים למעצר בית. היא אמרה לי 'אמא, עשיתי טעות, אני אתייחס לזה כאל מילואים'. אחרי שבועיים ראיתי אותה דרך זכוכית. היא אמרה לי שאף אחד לא יודע שם אנגלית, צועקים עלי ברוסית. חזרתי לארץ ועורך הדין התקשר אליי היסטרי, ואמר שהתובע החליט להוסיף סעיף של הברחה, שהעונש עליו בין שלוש ל-10 שנות מאסר. לדברי עורך הדין לא היה מקרה כמו זה, למרות שצעירים נתפסים ככה כל הזמן".
 
מעצרה של יששכר מוארך מפעם לפעם. "במשך חודשיים ראיתי אותה פעם אחת", אומרת האם. "במקביל פנינו למשרדי ממשלה, לשרים, לחברי כנסת, בישראל ובארצות הברית. כולם אומרים לי 'ידינו כבולות - זאת רוסיה'. בינתיים זה נמשך ארבעה חודשים. רק לפני שלושה שבועות סיימו חקירה. בפעם האחרונה שראיתי אותה, ביום שישי, אחרי שלא ראיתי אותה חודש וחצי, היא לא הפסיקה לבכות. אף אחד לא יכול לעזור". 
 
האם אומרת בבכי כי "גם אם היא העבירה סמים - היא נענשה על כך כבר מעל ומעבר. מפחיד אותי שהיא תשב בכלא על דבר שהיא לא עשתה. עדיין לא הוגש כתב אישום. לא עוזרים הניסיונות שלנו להוציא אותה למעצר בית. היא רוצה לחזור הביתה. היא לא הבריחה. אני רוצה שהמדינה תעזור לי. לכן החלטתי לצאת לתקשורת. ארבעה חודשים אני כאן. רצה ממקום למקום. דואגת שיכניסו לה אוכל. הבת שלי עשתה שירות קרבי בצה"ל. היא פטריוטית, אדם טוב".

למדה ותרגלה יוגה. יששכר בהודו. צילום באדיבות המשפחה
למדה ותרגלה יוגה. יששכר בהודו. צילום באדיבות המשפחה


משרד החוץ: "עומדים בקשר עם המשפחה והרשויות במוסקבה"
 
ממשרד החוץ נמסר: "מרגע היוודע דבר מעצרה של הגב' נעמה יששכר בשדה התעופה במוסקבה עומדת  קונסולית ישראל במוסקבה, הגב' יפה אולבצקי והמחלקה לישראלים בחו"ל  באגף הקונסולרי של משרד החוץ, בקשר עם נעמה ומשפחתה ומגישים סיוע קונסולרי - הומניטרי, כמקובל לעניין עצירים ואסירים בהתאם לאמנת וינה".
 
"ככלל, מדינה מנועה מלהתערב בהליכי חקירה והליכים משפטיים של אזרחיה במדינה זרה. במקרה דנן נעשו מספר פעולות חריגות ופניות לדרגים בכירים ברוסיה, כולל פניית השגריר לסגן שר החוץ הרוסי על מנת לסייע לנעמה. הרוסים הבהירו כי מדובר בעבירה פלילית המחייבת הליך משפטי בהתאם לחוק הרוסי. הקונסולית במוסקבה ביקרה את נעמה מספר פעמים ועומדת כאמור בקשר עם משפחתה והרשויות במוסקבה".