טקס האשכבה לנשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, נערך היום (שלישי) בבית המשפט העליון בירושלים.  שמגר הלך לעולמו ביום שישי האחרון, בגיל 94. הוא שימש שופט ונשיא בית המשפט העליון, עמד בראש ועדות חקירה משמעותיות בדברי ימיה של המדינה, וזכה בפרס ישראל ובפרסים רבים בתחום המשפט.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ספד לשמגר ואמר כי "מאיר יקר, האדם הוא תבנית נוף מולדתו אך לעתים זוהי המולדת המתעצבת בתבניתו של אדם. המולדת, מאיר, התעצבה בתבניתך. בצניעותך, ודאי היית מוחה על האמירה הזו, אך ספק אם היית מצליח לערער עליה. כבר בצעירותך בבית משפחת שטרנברג הציוֹני והרביזיוניסטי השתרשה בך התשוקה לידע ולהשכלה. עבור בני דורי, מאיר, היית חלוץ של מצוינות לפני המחנה".

״אתה היית עבורנו מופת ואתגר כאחד", המשיך והוסיף, "הצלחת לשבור את כל תקרות הזכוכית. אויביך האידיאולוגיים קיבלו אותך בזרועות פתוחות. בזכות כישוריך, בזכות הישגיך. ואותנו הכרחת להיחלץ מתחושת הקורבנות והקיפוח ולפעול בכל העוז והמרץ, כדי להשתלב, להעז ולהתקדם".

״בכל תפקיד שמילאת עבודתך הייתה כמלאכת האדריכל", אמר עוד ריבלין, "הנחת יסודות וקביעת דפוסים תוך קשב מתמיד לאינטרס הציבורי ולמציאות המשתנה. גם כשנבחרת לשופט ולנשיא בית המשפט העליון המשכת להיות אדריכל, אדריכל החוק הישראלי. היית מסור להגנה על זכויות האדם ושלטון החוק. עמדת על חשיבות האיזונים והריסונים בין הרשויות. איזונים שמטרתם למנוע היווצרות של כח יתר שלטוני, באמצעות פיקוח ובקרה הדדיים. תפיסתך השיפוטית המחישה שוב ושוב את עמדתך ואמונתך כי אין ניגוד בין יהודי לדמוקרטי, או בין לאומי לליברלי".

השופט מאיר שמגר. קרדיט: יוסי זמיר פלאש 90



ראש הממשלה נתניהו אמר כי "אנו נפרדים היום מעמוד האש של המשמר הישראלי. רוחו של שמגר נוכחת כאן במלוא גדולתה והיא תוסיף לשרות עלינו עוד דורות רבים בפועלנו לביצור קוממיות ישראל, לחיזוק יסודות הצדק והמשפט ולהבטחת חירויות הפרט והלאום".

עוד אמר נתניהו כי "בדרכו המעמיקה, היסודית השקולה. הכרתי את מאיר לפני יותר מארבעה עשורים. שמו הלך לפניו כבר אז. נפגשו זמן קצת אחרי שאחי נפל. מאיר נענה לבקשת אבי להיות חבר במכון יונתן. אני זוכר היטב את הישיבות הרבות שקיימנו אז. אני התרשמתי עמוקות מחוכמתו של מאיר, משיקול דעתו, מהמחויבות האיתנה שלו למדינת ישראל ולעם היהודי".


נתניהו סופד לשמגר. קרדיט: מרק ישראל סלם