כאשר מדובר בדירה חדשה אזי ברור כי הקבלן הוא שאחראי לתקן כל רטיבות שלא נבעה מרשלנות של בעל הדירה בתקופת הבדק. 



אולם מה קורה במצב של גילוי רטיבות או גרוע יותר טפטוף בלתי פוסק של מים בתקרת הסלון, המטבח, המקלחת, או אחד החדרים? במצב כזה יש לאבחן תחילה מהו מקור אותה רטיבות או נזילה והאם מדובר ברטיבות כתוצאה מליקוי בצנרת משותפת או שמא מדובר ברטיבות מדירת שכן שנגרמה עקב ליקוי בצנרת הפרטית שלו.



לפניה ישירה אל עורך הדין רפי רפאלי לחץ/י כאן.


נזילה מהרכוש המשותף
במצב בו ישנה רטיבות בתוך הדירה, באזור המקלחת או השירותים יש לבדוק את הצינור המשותף אשר עובר בבתים משותפים רבים בתוך הדירות. לעיתים מדובר בצינור של מי קולחין) מי ביוב) או צינור של מי דלוחין (מכיורים ואמבטיות). בדרך כלל הצינור מוסתר בקיר ובבתים ישנים הוא גלוי בתוך הדירה או נמצא על הקיר החיצוני שמחוץ לדירה.



במקרה שבו הנזילה היא מהצנרת המשותפת, יש לפנות לנציגות הבית המשותף (ועד בית), לדרוש ממנה לתקן את הנזילה, וכן לתקן את הליקויים בתוך דירתכם.



רק לאחר שפניתם לנציגות הבית (ורצוי במכתב עם אסמכתא לקבלתו), והנציגות לא טיפלה בליקויים תוך זמן סביר או שסירבה לטפל בהם מלכתחילה, רשאי בעל הדירה להביא איש מקצוע מטעמו, לא לפני שהוא מעדכן את הנציגות כי בכוונתו לעשות כן. במצב כזה הוא רשאי לדרוש את התשלום עבור התיקון מהנציגות.



במקרה של נזילה מהגג המשותף לדירה העליונה בבית, בדרך כלל מדובר ברטיבות אשר נגרמת בשל ליקויים באיטום הגג המשותף. אין ספק כי בנסיבות כאלה הנציגות חייבת לתקן את הגג בהשתתפות כלל הדיירים וכן לתקן את הליקויים בתוך הדירה. נוסף על כך, על הנציגות לפצות את בעל הדירה אם נגרמו לו נזקים מוכחים בעקבות הרטיבות כמו ריהוט שניזוק בשל נזילת מים או מכשיר חשמלי שהתקלקל.



בימים גשומים, כאשר יש רטיבות בקירות החיצוניים של הדירה במקום שבו אין צנרת משותפת, או צנרת הקשורה לדירה, רוב הסיכויים כי מדובר בחדירת מים דרך הקיר החיצוני. חדירת מים כזו נובעת לרוב עקב פגם באיטום או פגם בהדבקת הקרמיקה או ציפוי האבן החיצוני לקיר עצמו, וגם במצב זה הנציגות אחראית לתקן את הליקוי.


עורך הדין רפי רפאלי. צילום: גדעון נשר
עורך הדין רפי רפאלי. צילום: גדעון נשר


נזילה מדירת שכן


במקרים רבים מתגלה רטיבות או נזילת מים במקלחות בדירה או באזור המטבח, כאשר מקור הרטיבות הוא מהדירה העליונה בשל שיפוץ כלשהו, או פריצת מים מצנרת עקב התיישנות או חלודה. 



במצב כזה יש לפנות אל בעל הדירה העליונה ולדרוש ממנו לתקן את הליקוי בדירתו, כמו גם את הליקויים אשר נגרמו לדירתכם. שכן זו אחריותו המלאה ללא קשר האם הוא דייר יש או חדש, החוק קובע כי בעל הדירה הוא זה שאחראי לתקן כל נזק שנובע מדירתו בין אם מדובר בנזק לדירת שכן, ובין אם מדובר בנזק שנגרם לרכוש המשותף.



מה עושים במצב שבו לא יודעים מהיכן הנזילה? מי ישלם את עלות הביקור של בעל המקצוע?


במקרה כזה יש לפנות לנציגות הבית ולבקש מהם כי יזמינו בעל מקצוע אשר יבדוק את מקור הליקוי, במידה ומקור הליקוי הוא בצנרת המשותפת הרי שהנציגות תשלם לבעל המקצוע. אם מדובר בנזק שמקורו בדירתו של אחד השכנים, על בעל הדירה שנפגע מהנזילה לשלם לבעל המקצוע ולדרוש את התשלום מהשכן המזיק.



עורך הדין רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ועוסק בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים. כמו כן משמש עורך הדין כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.



*האמור במאמר זה אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד.