אין נהג שלא מכיר את זה, אופנועים שמגיחים בהפתעה, שעוקפים מכל צד, אפילו כשאתה באמצע פניה בעצמך, שמאבדים שליטה ונכנסים בך, שנוסעים בשוליים ואין לך לאן לברוח בעצירת חירום ועוד ועוד. לא כולם ככה כמובן, ברור שיש כאלה זהירים, וטוב שכך. אבל התופעה הזאת קיימת.



לפניה ישירה אל עורכת הדין חלי דואני-קיל לחץ/י כאן.


העניין הוא, שבתאונות כאלה, נהג הרכב יוצא לרוב ללא פגע, או עם פגיעות קלות ואילו נהג האופנוע, נפגע פגיעות משמעותיות – שברים, פגיעות ראש חלילה, פגיעות פנימיות ועוד. בפן התעבורתי, תיערך החקירה המשטרתית עם אצבע מאשימה כלפי הרכב הפרטי ולרוב יוגש כתב אישום כנגדו! הנטייה היא לגונן על מי שנפגע באורח קשה ולהאשים את נהג הרכב הפרטי.



המשמעות של כתב אישום נגד נהג הרכב לאחר התאונה


התוצאה של כתב אישום כזה יכולה להיות משמעותית מאוד – ככל שהפגיעה הגופנית של נהג האופנוע קשה יותר כך החומרה של העונש הפוטנציאלי עולה – פסילות ממושכות, של"צ (ואפילו עבודות שירות או חלילה מאסר במקרים קיצוניים), קנסות, תנאי, והדובדבן שבקצפת – נקודות במשרד הרישוי.



אז מה עושים? האם חייבים לקבל את זה? יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לנסות ולהקטין את הנזק או להימנע ממנו:


1. שימו לב טוב טוב מה קורה בזירה ומסביב לה, האם יש אנשים? יש עדים? צלמו את כל הסביבה של זירת התאונה, כך שתתפסו במצלמה שלכם כל עד פוטנציאלי וכך שאף אחד לא יוכל "להנחית" אחר כך עד מטעמו, כזה שבכלל לא היה בזירה.



2. אם יש עדים, קחו את פרטיהם כולל השם, הטלפון והכתובת. אחר כך נסו ליצור איתם קשר ולוודא שהפרטים שלקחתם נכונים. נסו לקבל פרטי קשר נוספים מלבד הטלפון הנייד, שכן אנשים לפעמים משנים את מספר הנייד שלהם ואז אין אפשרות לאתר אותם.



3. שימו לב אם האופנוען היה לבד או שהרכיב מישהו ותעדו זאת.



4. צלמו את הזירה לפני הזזת כלי הרכב – נקודת האימפקט, הנקודה שבה אירעה התאונה והתקיים המפגש בין כלי הרכב מלמדת הרבה מאוד על האופן שבו היא התרחשה. אם אכן נכנסו בכם, או שהתאונה נגרמה שלא באשמתכם, אתם תרצו לתעד את הנקודה במדויק (ולמסור אותה בהמשך לבוחן התנועה).



5. כך גם הסימנים השונים בזירה מלמדים על מה שקרה – סימני בלימה על הכביש, פיזור חלקים שנשברו מכלי הרכב, שמשה מנופצת, הכל רלבנטי.


עורכת הדין חלי דואני-קיל. צילום: שרון אלדר
עורכת הדין חלי דואני-קיל. צילום: שרון אלדר


6. בתאונות משמעותיות יגיע לרוב לזירה בוחן תנועה – הוא יתחקר אתכם באופן ראשוני, יבדוק את כלי הרכב ויערוך בדיקה מקצועית.



7. ראשית, אם אתם לא מרגישים טוב, נסערים, מבולבלים, מטושטשים, כואב לכם, עדיף לבקש להתפנות באמבולנס ולהיחקר בהמשך לאחר שהתאוששתם ואתם מרוכזים – הגרסה הראשונית שאנחנו מוסרים היא החשובה והמשמעותית ביותר ואותה יקחו בחשבון בחקירה.



8. שנית, יש לשים לב לעבודת הבוחן ולתעד גם אותה (אם לא מתאים לצלם, רשמו לכם הערות) – באילו מכשירים הוא משתמש, אילו בדיקות הוא עורך? האם יש איתו עוד אנשי צוות.



9. בהתנהלות מול נהג האופנוע ומי שמטעמו קחו בחשבון שכל דבר שאתם אומרים יכול לשמש כנגדכם בהמשך ולהיפך. אם הנהג אמר משהו שמראה/ממחיש את אשמתו, תדאגו למסור את זה לבוחן. לא פעם, נהגים שמעורבים בתאונה יוצרים קשר טלפוני בסמוך לתאונה כדי לנסות ולהקליט את הנהג השני ולהכניס לו מילים לפה כאילו שהוא אשם, אל תיפלו לזה, ותשקלו בעצמכם להוריד אפליקציה שתקליט את השיחות שלכם, ליתר בטחון.



10. ועוד לגבי נהג האופנוע, גם אם אתם האשמים העיקריים בתאונה, אבל גם הוא אשם – כי התרשל גם בעצמו, יכול היה למנוע את התאונה, התנהג גם הוא באופן לא תקין, יש לזה משמעות לעניין העונש ולכן חשוב לשים לב גם לזה ולהבהיר זאת לבוחן כדי שהנקודה הזו גם תזכה להתייחסות בחקירות ותשמש אתכם בהמשך.



אם אפשר לחזור אחורה, אז העצה הכי טובה היא לנהוג תוך התחשבות בזה שרוכבי אופנועים אכן נוהגים בצורה מסוכנת, להיזהר במיוחד, לחפש אותם ממש, להסתובב, להתכופף קדימה – תשאלו את מי שכבר הואשם באחריות לתאונה, עד כמה אפשר להיות זהיר כשמבינים שזה המחיר.



העצות האלה חלקיות וכלליות ובוודאי לא מחליפות ייעוץ משפטי אישי, למעשה, העצה הכי טובה, היא להתייעץ בזמן אמת עם עורך דין העוסק בתחום. סעו בזהירות!



עורכת הדין חלי דואני-קיל עוסקת בדיני תעבורה, דיני נזיקין, משפט פלילי ולשון הרע, הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.