עד כה היה מקובל לחשוב כי בתי הדין הרבניים נוהגים לחייב אבות במזונות ילדים בהתאם לדין הדתי ללא התחשבות כלל בהיקף זמני השהות של האב עם ילדיו הקטינים.



כך לדוגמא, אב ששוהה עם ילדיו הקטינים מספר ימים בשבוע, נאלץ היה לשלם מזונות לילדיו ללא התחשבות בזמני השהות שהוא מקיים בפועל עם ילדיו, וללא התחשבות בהוצאות שמוציא על ילדיו במהלך אותו זמן.



השינוי - בבתי המשפט לענייני משפחה


ההלכה החדשה שיצאה מבית המשפט העליון, המחייבת כמובן את בתי המשפט השונים לענייני משפחה, קובעת כי מזונות ילדים מגיל 6 שנים ומעלה ייקבעו כעקרון בהתאם להכנסות ההורים ובהתאם לחלוקת זמני השהות של כל אחד מההורים עם הקטינים. המשמעות המעשית היא - התחשבות באותן הוצאות שמוציא האב על ילדיו במסגרת שהותו עמם. 



ביחס לילדים בגילאים 0-6 שנים, עדיין מתקיימת כעקרון ההלכה שלפיה האב נדרש לשאת במלוא צרכיהם ההכרחיים של ילדיו הקטינים.



לפניה ישירה אל משרד עורכי הדין גרטל – גרבר לחץ/י כאן


השינוי - בבתי הדין הרבניים, האם אכן התרחש כלל שינוי? 


פסקי דין חדשים הניתנים בבתי הדין הרבניים לאחר ההלכה החדשה של בית המשפט העליון, מעלים כי בתי הדין הרבניים השונים אכן מתחשבים בזמני השהות שמתקיימים בין אב לילדיו הקטינים, כאשר הם פוסקים מזונות ילדים ביחס לילדים בגילאי 6 שנים ומעלה.



למעשה, בתי הדין הרבניים עצמם, בפסיקותיהם החדשות, מסבירים כי הדין הדתי תמיד קבע במסגרת פסיקת המזונות כי יש להתחשב בהוצאות של האב כאשר הוא שוהה עם ילדיו.


עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל. צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים.
עורכי הדין איריס גרבר ומוטי גרטל. צילום: אקסטרה קידום אתרים | בניית אתרים.


יותר מכך, עולה כעת הטענה כי בתי הדין הרבניים, להבדיל מבתי המשפט לענייני משפחה, התחשבו בהוצאות האב כאשר הוא שוהה עם ילדיו, ללא התחשבות בגיל הילד. כלומר, בתי הדין הרבניים נהגו להתחשב בהוצאות האב אף באשר לילדים בני פחות מ - 6 שנים בעת פסיקת מזונות הקטינים.



החשיבות הרבה בהתחשבות הערכאה השיפוטית בהוצאות האב בפסיקת המזונות


כאשר אב שוהה עם ילדיו הקטינים מספר ימים בשבוע, ומוציא כספים עבור כלכלתם ועל רכישת ביגוד עבורם, היעדר התחשבות בהוצאות אלה בעת פסיקת המזונות יביא לחסרון כיס לאב ויגרום לו עוול. אותו אב למעשה עלול להיות מחויב פעמיים בגין אותן הוצאות. מצב כזה אינו רצוי, אינו הוגן ואסור שיתקיים בפועל.



סיכום


אין ספק כי קיימים הבדלים בהשקפות העולם בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה באשר לדין הדתי הקיים. 



יחד עם זאת, פסקי דין שניתנים בבתי הדין הרבניים המתחשבים בהוצאות אב במסגרת שהותו עם ילדיו הקטינים, משתלבים, כאמור, עם פסיקותיהם החדשות של בתי המשפט לענייני משפחה לאחר הלכת בית המשפט העליון. הדבר יוביל לפסיקות מאוזנות של מזונות ילדים ולשמירה על טובת הקטינים.



המידע המוצג במאמר זה הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה יעוץ או חוות דעת משפטית.


משרד עורכי הדין גרטל – גרבר עוסק בדיני משפחה, גירושין ומקרקעין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני משפחה LawGuide.