בשנת 2012 נחקק החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה אשר הסמיך את משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים להטיל סנקציות על מעסיקים שהפרו זכויות עובדים.

החמרה במדיניות האכיפה
לאחרונה, משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים הגביר את האכיפה כלפי מעסיקים אשר פגעו בזכויות עובדיהם כשהמטרה ברורה - להרתיע מעסיקים שהפרו את הוראות הדין מכוח משפט העבודה.

מעסיק שפגע בזכויות עובדיו, עשוי להיקנס בעשרות ואף במאות אלפי שקלים. לכל הדעות, מדובר בקנסות גבוהים שעשויים לגרום לקריסתו הכלכלית של המעסיק. בחלק מהמקרים, בהתאם לחומרת ההפרה ועברו של המעסיק, מוגשים גם כתבי אישום פלילים.

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

הקפדה על "הסעיפים הקטנים"
שינוי המדיניות של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בא לידי ביטוי אף באכיפת הוראות דין אזוטריות אשר נחשבות "לפחות חמורות". מתברר שבמרבית המקרים המעסיק כלל לא מודע לחובות החלות עליו, ורק לאחר קבלת התראה מנהלית, במקרה הטוב, הוא נחשף לראשונה לאותן עבירות שביצע.

כך למשל, העסקת עובד במשמרת לילה למעלה משבעה ימים בטווח זמן של 14 יום, מהווה הפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א- 1951. אי הצגת מודעה במקום העבודה במקום בולט לעין לפי סעיף 6 ב לחוק שכר מינימום, מהווה הפרה של חוק שכר מינימום- תשמ"ז-1987.

העסקת עובדים במנוחה השבועית (יום שבת או יום ראשון לפי העניין), מבלי שניתן לכך היתר, או העסקת עובדים במשך מספר שבתות ברציפות (אף על פי שניתן היתר), מהווה הפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה, תש"יא 1951.

עורך הדין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו"ד אוראל הרשקוביץ)
עורך הדין אוראל הרשקוביץ (צילום: משרד עו"ד אוראל הרשקוביץ)

התראה מנהלית וקנס כספי
לרוב, בגין הפרה של אחת מהוראות הדין, בין היתר כמפורט לעיל, המעסיק יקבל התראה מנהלית לפני הטלת קנס כספי. המשמעות היא שאם המעסיק יעבור עבירה חוזרת לאחר קבלת ההתראה המנהלית, הוא צפוי לקבל הודעה על כוונה לחיוב – קנס כספי. 

יחד עם זאת, במקרים מסוימים, בהתאם לסוג העבירה והתנהלותו של המעסיק, בסמכות משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים להשית קנס כספי באופן מידי ללא התראה מנהלית. גובה הקנס יקבע בהתאם לסיווג ההפרה.

ביטול התראה מנהלית, הפחתת קנס כספי וביטולו
ישנם מקרים אשר בהם ניתן לבטל את ההתראה המנהלית, להפחית משמעותית את הקנס הכספי ואף לבטלו. כך בין היתר, מעסיק שפעל כדי למנוע פגיעה בזכויות עובדיו, בין השאר באמצעות "מנגנון בקרה" של בודק שכר מוסמך אשר מקפיד על כללי משפט העבודה, עשוי להפחית את הקנס הכספי. 

יש לציין, כי לא אחת התברר שגם מעסיקים שפעלו כדין ובהתאם למשפט העבודה, קיבלו התראה מנהלית או קנס כספי. למותר לציין שבנסיבות אלו ניתן לבטל את הקנס הכספי במלואו.

קיבלתם התראה מנהלית או קנס כספי? בדקו באופן קפדני את הממצאים הראייתיים וטענות משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים כלפיכם. את הבקשה להפחתת קנס או ביטולו יש להגיש למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בתוך 30 יום מקבלת הקנס.

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בדיני עבודה, משפט מסחרי ועסקים וקניין רוחני. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני עבודה וזכויות עובדים LawGuide.