רוכשי דירות חדשות וגם ישנות נחרדים לגלות לאחר גשמי החורף הרבים, נזקי מים שהובילו ליצירת רטיבויות ונזילות בעלות השלכות מהותיות על טיב הנכס ועל ערכו. 

גורמים אפשריים לרטיבות
בין שלל הגורמים לרטיבות בבית ניתן למנות חדירת מי גשמים, איטום לקוי, דליפת מים מצנרת השכנים, עיבוי רב בתקרות ובקירות ועוד.

למעשה, הרטיבות נוצרת לאחר שהמים נספגים בתוך החומרים הנקבוביים ועצם שהיית המים גורמת לשינויים במבנה החומר ובהרכבו, ולכן לרוב ניתן לראות את ההתפשטות של הרטיבות לאזורים נוספים בנכס. חשוב לדעת כי רטיבות ממושכת שלא מטופלת בזמן עלולה לגרום לסכנות ונזקים רבים למבנה עצמו ואף עלולה לגרום לנזקים בריאותיים לדיירי הבית.

נזקים אפשריים בעקבות רטיבות בבית
הנזקים אינם מסתכמים רק בפגיעה בנראות החיצונית של הבית. הם באים לידי ביטוי בהיחלשות של עמודי בטון ובגרימת חלודה בפלדה. כמו כן, ספיגת רטיבות גורמת להתנפחות, שברים, שינויים בצבע ועוד.

אפשרות נוספת לנזק שהיא גם מסוכנת מאוד יכולה להתרחש במצב של רטיבות שמלווה בחדירת מים למערכות החשמל. כידוע, מים בקרבת חשמל יכולים לגרום לקצרים וכתוצאה מכך להתחשמלות ולסכנות נוספות. בנזקי הרטיבות חשוב לטפל באופן מקצועי ולפי התקן הישראלי על ידי קבלן רשום, או על ידי היזם במקרה של דירה חדשה.

לפניה ישירה אל עורך דין מיכאל מלכה, לחץ/י כאן

מי נושא בעלות התיקון?
למעט מקרים של רטיבות שמקורה בדירת השכנים, אז האחריות לתיקון מוטלת עליהם, שאלת מימון התיקון היא מהותית ביותר. חשוב לציין כי כאשר מדובר בנזקי מים, ניתן יהיה לגלות אם התיקון הצליח רק בעונת הגשמים הבאה ולכן חשוב להקפיד שהוא יבוצע באופן מקצועי. 

שאלת המימון היא מורכבת ותלויה במספר משתנים, וככל שהטיפול המשפטי יבוצע על ידי גורם מקצועי כך יגדל באופן מהותי הסיכוי שמימון התיקונים יוטל על הקבלן או על היזם. לכן, מומלץ מאוד לא להשתהות ולפנות לטיפול משפטי באופן מידי כדי שתוכלו לקבל פיצוי כספי עבור כל הנזקים שנגרמו לכם כתוצאה מהעבודה הרשלנית שבוצעה אצלכם בדירה.

עורך הדין מיכאל מלכה (צילום: משרד עו''ד מיכאל מלכה)
עורך הדין מיכאל מלכה (צילום: משרד עו''ד מיכאל מלכה)

כיצד ניתן להתמודד עם קבלן או יזם שמתחמק מביצוע התיקונים?
במהלך השנים ניהלתי תיקים רבים אשר בהם נחשפתי להבטחות שווא של קבלנים/יזמים כלפי רוכשי דירות. הקבלנים/יזמים מבטיחים שיגיעו לתקן את הנזקים ובפועל לא עומדים בהתחייבויותיהם אלא מתעכבים ומתחמקים מביצוע התיקון. התנהלות זו יוצרת מפח נפש עבור בעלי הדירות אשר רכשו את הנכס ממיטב כספם ונתנו אמון בבעלי המקצוע שיעשו את עבודתם בצורה הכי מקצועית שיש.

לסיכום, אל תיקחו צ'אנס בכל הקשור לנזקי מים ורטיבויות, ואל תשכחו כי השיהוי בפניה לקבלת ייעוץ משפטי יוצרת יתרון אך ורק לבעל המקצוע שהתחייב כלפיכם. שיהוי כאמור פועל לטובת בעל המקצוע מאחר שתקופת האחריות שלו כלפי רוכשי הדירה היא מוגבלת וקבועה בחוק המכר עבור כל ליקוי שקיים אצלכם בדירה.

עורך הדין מיכאל מלכה עוסק בליקויי בנייה, בדק בית ומשפט אזרחי מסחרי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לליקויי בנייה LawGuide.