נהג ייחשב ל"נהג חדש" בשנתיים הראשונות לאחר הוצאת רישיון הנהיגה, ללא קשר לגילו. גם נהגים שיש ברשותם רישיון נוסף לאופנוע, מכונה ניידת או טרקטור ייחשבו נהגים חדשים. החוק קובע הגבלות מסוימות על נהגים אלו, זאת בשל הצורך בפיקוח בתקופת הנהיגה הראשונה.

מהן ההגבלות החלות על נהג חדש?

  • נהג חדש מחויב לתלות שלט "נהג חדש" על השמשה האחורית בכל תקופה זו. שלט זה יזהיר ויידע את הנהגים בכביש כי בפניהם נהג חסר ניסיון וכי עליהם לנהוג בסבלנות ובזהירות המתחייבת.
  • נהג חדש לא יסיע יותר משני נוסעים עימו עד הגיעו לגיל 21. במידה ומדובר בנהג חדש אשר יושב בצידו מלווה כחוק, הרי שיוכל להסיע מספר נוסעים ללא הגבלה.
  • על נהג חדש לנסוע עם מלווה - תקופת הליווי היא לחצי שנה מיום הוצאת רישיון הנהיגה. תקופה זו מתחלקת לשני חלקים - בתקופת הליווי הראשונה, ינהג הנהג בליווי מלווה בכל שעה ואילו במחצית התקופה השנייה, ינהג בליווי מלווה בשעות הלילה בלבד (בין השעות 21:00-6:00). נהג חדש שגילו למעלה מ-24 שנים פטור מחובת ליווי אך עדיין יחולו עליו יתר הכללים הנוגעים לנהג חדש.
  • מנהג חדש נדרשת הקפדה יתרה על חוקי התנועה. לכן, נגד נהג חדש אשר הורשע באחת מהעבירות המנויות בתוספת השלישית לפקודת התעבורה יינקטו סנקציות כפי שיפורט בהרחבה בהמשך.

לפניה ישירה אל עורכת הדין הדר מלכה, לחץ/י כאן

מי כשיר לשמש מלווה לנהג חדש?
כפי שהוסבר, נהג חדש יידרש במלווה לתקופה בת חצי שנה לאחר קבלת רישיון הנהיגה. מלווה הוא מי שמלאו לו 24 שנים והוא בעל ותק נהיגה של יותר מחמש שנים. לחילופין, מי שמלאו לו 30 שנה ומחזיק בוותק נהיגה של שלוש שנים יוכל אף הוא לשמש כמלווה.

נהיגה ללא מלווה כאמור, תוביל לזימון למשפט כנגד הנהג החדש ופסילה מנהלית של קצין המשטרה למשך 30 ימים כצעד ראשוני. בבית המשפט, תטען התביעה המשטרתית לפסילת רישיון הנהיגה, פסילה על תנאי וקנס.

עורכת הדין הדר מלכה (צילום: סטודיו תומאס)
עורכת הדין הדר מלכה (צילום: סטודיו תומאס)

מהי הענישה המיוחדת לנהג חדש?
כאמור, על נהג חדש לציית לחוקי התנועה בדווקנות, שכן, במידה ויורשע בעבירות מסוימות הוא יידרש לבצע מבחן עיוני (תיאוריה) כדי לחדש את רישיון הנהיגה. בין העבירות שהרשעה בהן מחייבת ביצוע של מבחן עיוני לצורך חידוש רישיון הנהיגה ניתן למנות את העבירות הבאות: 

  • נהיגה בשכרות/ תחת השפעת סמים
  • נהיגה במהירות מופרזת
  • אי עצירה לפני מסילת ברזל
  • נהיגה ללא רישיון בתוקף או שלא על פי תנאי הרישיון
  • ביצוע עבירה שגרמה לתאונת דרכים עם נפגעים
  • אי ציות לרמזור
  • אי דיווח על תאונת דרכים
  • אי מתן זכות קדימה
  • ביצוע עקיפה לא חוקית

במידה ובית המשפט יטיל על הנהג עונש פסילה של למעלה מ-3 חודשים, הוא יידרש לבצע מבחן מעשי (טסט) ומבחן עיוני כתנאים לחידוש רישיונו.

הסיבות לענישה מוגברת ביחס לנהגים חדשים
במקרה של ביצוע אחת מעבירות אלו הרי שתוארך לנהג תקופת "נהג חדש" בשנתיים נוספות. הענישה המוגברת לגבי נהגים חדשים היא בשל העובדה כי בתקופת נהיגתם הראשונה, מעורבים נהגים חדשים בתאונות דרכים רבות, מכאן הצורך בהגברת המודעות לחוקי התנועה והענישה השונה מזו שנקבעה לנהגים "רגילים".

במידה והוטלה על נהג חדש פסילה ארוכה מ-3 חודשים והוא הורשע בעבירת שכרות/ סמים או בעבירה שגרמה לתאונה בה נחבל אדם, ייתכן והנהג יידרש לעבור בדיקות רפואיות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים כתנאי לחידוש רישיונו.

ככלל, הנטייה הינה להחמיר עם נהג חדש אשר ביצע עבירה, שכן, ותק נהיגתו אינו רב וכך גם ניסיונו, דבר אשר יכול לגרום לתוצאות קטלניות בכביש. בהתאם לתקנות התעבורה, לאחר תום תקופה כ"נהג חדש" ובחלוף 5 שנים, יחויב הנהג בהשתתפות בקורס ריענון ובמעבר של מבחן עיוני כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה.

מהו ההבדל בין נהג חדש לנהג צעיר?
בחלוף שנתיים מקבלת הרישיון יחדל הנהג להיות נהג חדש ויהיה נהג צעיר וזאת עד גיל 24. נהג צעיר חדש הינו מי שטרם מלאו לו 24 שנים כאמור וגם טרם חלפו שנתיים מהיום בו קיבל את רישיון הנהיגה.

מהי אוכלוסייה מיוחדת? 
נהג חדש, נהג צעיר, נהג רכב ציבורי, נהג מקצועי או נהג רכב שמשקלו עולה על 3500 ק"ג הוגדרו על ידי המחוקק כ"אוכלוסייה מיוחדת". אל אוכלוסייה זו המחוקק מתייחס באופן שונה. כך למשל, כאשר מדובר בנהג חדש או נהג צעיר, גם כמות קטנה ביותר של 50 מיקרוגרם אלכוהול בבדיקת נשיפה או 10 מיליגרם אלכוהול בדם יובילו לאישום ולהזמנה לדין בגין נהיגה בשכרות.

לסיכום, חוקי התנועה מחמירים עם נהגים חדשים ועל כן, בתקופת הנהיגה הראשונה, מומלץ לנקוט במשנה זהירות ולהיוועץ עם עורך דין הבקיא בדיני תעבורה אשר יוכל במקרים רבים לתקן את כתב האישום כנגד הנהג ולהביא לתוצאות מקלות.

עורכת הדין הדר מלכה עוסקת בדיני תעבורה, משפט פלילי ומקרקעין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לדיני תעבורה ורכב LawGuide.