כחלק מצעדי ההתגוננות מנגיף הקורונה, הנחה משרד הבריאות ביום 30.1 את כל מי ששהה בסין במהלך 14 יום החל מה-16 בינואר 2020 להימנע מהגעה למקומות ציבוריים ומשהייה בהם במשך שבועיים ממועד חזרתו לישראל. 

ההנחיה תקפה גם לגבי אנשים שלא חוו תסמינים כלשהם של הנגיף כמו שיעול, קוצר נשימה וחום גבוה. הסיבה למתן ההנחיה היא חשש של משרד הבריאות מפני תקופת הדגירה של הנגיף בטרם התפרצות המחלה, שבמהלכה הוא עלול להיות מידבק. 

משמעות ההחלטה היא כי עובדים ישראלים שהיו בסין במהלך התקופה שנקבעה כאמור נדרשים שלא להגיע למקומות עבודתם. משרד הבריאות הודיע כי ידאג להוצאת צו שיבטיח לעובדים אלו פיצוי עבור ימי ההיעדרות שלהם מהעבודה באופן שלא יפגע בהם מבחינה כספית. 

רוצים לדעת יותר על זכויות עובדים? לחץ/י כאן

מנכ"ל משרד הבריאות ציין כי ההנחיה ניתנה כדי למנוע את התפשטות המחלה בישראל ככל האפשר. המנכ"ל הוסיף כי עובדים שעונים על התנאים שצוינו לעיל לא צריכים לפנות לרופא המשפחה כדי לקבל אישור מחלה והם יזכו בימי המחלה באמצעות הצגת אישור על התאריך שבו עזבו את סין. 

נוסף על כך ציין מנכ"ל המשרד כי כל אדם שסובל משיעול, קוצר נשימה או חום גבוה נדרש לפנות לחדר המיון או לרופא המטפל בקופת חולים וליידע מראש את הצוות הרפואי כי שהה בסין.

תנאי הזכאות לעובדים שנעדרו מעבודתם עקב חשד להידבקות בנגיף הקורונה
כל אדם ששהה בסין החל מה-16 בינואר 2020, גם אם לתקופה קצרה, וחזר לישראל לאחר מכן נחשד בהידבקות בנגיף הקורונה שעובר בנשימה ודרך האוויר ולכן נחשב למידבק מאוד. הנחיות משרד הבריאות, שמיישר קו עם ארגוני בריאות עולמיים אחרים, הן מחמירות ביותר ומחייבות כל אדם שחזר מסין במהלך התקופה האמורה, להודיע על היותו חשוד בהידבקות למוקד משרד הבריאות ולשהות בבידוד.

בשל ההנחיה של משרד הבריאות, כל נוסע שחזר ארצה צפוי להיעדר מעבודתו בשל השהות הממושכת בבידוד למשך 14 יום לפחות, עד להופעת תסמיני המחלה או עד לשלילת החשד להידבקות. כמו כן, כל אדם שבא במגע עם מי שחזר לארץ מסין בתקופה האמורה נדרש גם הוא לשהות בבידוד עד להופעה או אי הופעה של התסמינים. כל מי שמצוי בבידוד בשל החשש להידבקות מנגיף הקורונה ובשל כך חייב להפסיד ימי עבודה – זכאי לקבל החזר כספי בגין ההיעדרות בהתאם לחוק דמי מחלה תשל"ו-1976.

לפי החוק, כל עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלה, יקבל תשלום החל מהיום השני והלאה. כאשר ביום השני והשלישי להיעדרות העובד יקבל 50% מהשכר שהיה מקבל אילו הלך לעבודה, והחל מהיום הרביעי הוא יקבל תשלום בגובה של שכרו המלא. 

כיצד מממשים את הזכות לקבלת ימי מחלה עבור עובד שנשאר בבידוד מחשש להידבקות?
לפי צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית)(הוראת שעה) התש"ף-2020, אדם שחשוד בהידבקות בנגיף נדרש להודיע באופן מידי למוקד משרד הבריאות על המקרה. לאחר מכן, העובד נדרש להודיע למעסיקו הישיר על הימצאו בבידוד ולהתריע בפניו על היעדרותו מהעבודה לתקופה של 14 יום עד להופעת התסמינים כאמור. 

לאחר מכן, העובד צריך להעביר למעסיקו הישיר תעודת מחלה גורפת שמשרד הבריאות הוציא במיוחד מכוח צו בריאות העם (נגיף קורונה החדש 2019) (בידוד בית) (הוראת שעה) התש"ף-2020. התעודה מאשרת את הימצאו של העובד בבידוד, ולאחר שיימצא נקי מהנגיף לא יצטרך להמציא למעסיקו תעודת מחלה רגילה על תקופת היעדרותו מהעבודה.

נוסף על תעודת המחלה, העובד נדרש למלא הצהרה על היעדרותו מהעבודה אשר כוללת את שמו, מספר תעודת הזהות שלו ופירוט התקופה שבמהלכה לא יהיה מסוגל להגיע לעבודה בשל הימצאו בבידוד. נוסף על כך יצטרך העובד להודיע למעסיק מה היה יום השהייה האחרון שלו בסין או התאריך האחרון שבו היה במגע עם אדם שנדבק בנגיף.

כמו כן נדרש העובד להמציא למעסיק אישור על מועד עזיבתו את סין. כלל האישורים הנ"ל מהווים תחליף לאישור מחלה רגיל מרופא המשפחה ומחייבים את המעסיק לשלם לעובד את ימי המחלה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לזכויות עובדים בישראל LawGuide.