ממלא מקום פרקליט המדינה, עורך הדין דן אלדד פנה היום (שלישי) במכתב לציבור הפרקליטים, בארץ לנוכח הסערה בעקבות החלטתו לפתוח בחקירה פלילית בפרשת "המימד החמישי" וההאשמות לפיהן הוא פועל על פי שיקולים פוליטיים.
 
"החלטתי להעביר את הטיפול בחשדות כלפי חברת 'הממד החמישי' לחקירה פלילית במשטרת ישראל. בכדי להבין במה דברים אמורים, ובכדי לשקף בפניכם את תהליך קבלת ההחלטות בנושא מבלי להעמיס יתר על המידה, מצורף לעיון המעוניינים בכך מכתב מפורט אשר נשלח אתמול מלשכת פרקליט המדינה כמענה לפניית עמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית". המכתב נכתב על דעתו של היועץ המשפטי לממשלה ותואם עם המשנה לפרקליט המדינה".
 
אלדד המשיך: "בסוף השבוע נכתבו עליי בכלי התקשורת דברים מפי 'בכירים בפרקליטות' כגון 'סוס טרויאני שנכנס למערכת התביעה', 'הפכנו לטורקיה, עבד נרצע', 'שר המשפטים שהוצנח למערכת', 'ממנה מ"מ פרקליט מדינה ושבוע אחרי מספק את הסחורה' ועוד. אני מסרב להאמין לפרסומים אלו, ובטוח שדברים שקריים, קיצוניים ומתלהמים שכאלה לא נשמעו מפיו של פרקליט, או פרקליטה, בכירה או זוטר. לא עולה על דעתי שגורמים במערכת יפגעו בדרך כזו באמון הציבור בפרקליטות".
 
"כשם שאין בכוונתי לנקוט בהבלגה נוכח התקפות בוטות ומסוכנות נגד פרקליטים בבתי המשפט - תופעה אחרת עמה אנו מתמודדים, איני רשאי גם להתעלם מחובתי לשמור על כבודה של הפרקליטות שנפגע עקב הדברים שפורסמו נגדי", אמר מ"מ פרקליט המדינה והוסיף: "אותן אמירות קשות שאולי כוונו לפגוע "רק" בפרקליט שהוטל עליו למלא מקום פרקליט המדינה, אך אגב כך פגעו באופן בוטה באמון הציבור בפרקליטות".
 
עוד כתב אלדד, כי "ממכתבי המצורף לעמותת "משמר הדמוקרטיה הישראלית" עולה בבירור כי ההתנהלות הייתה תקינה במלואה, בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים שטיפלו בנושא בטרם כניסתי לתפקיד, ותוך עדכון מלא של היועץ המשפטי לממשלה".

אביחי מנדלבליט. צילום: דוברות הכנסת
אביחי מנדלבליט. צילום: דוברות הכנסת

 
"חשוב לי לשתף אתכם, מעבר לאמור לעיל, בשיקול דעתי עת החלטתי להורות על העברת הפרשה לחקירה פלילית. אציין שמדובר בהיקף חומר מצומצם, המונה מספר קטן של מסמכים גולמיים, התכתבויות פנימיות ואת עמדתה המנומקת של הפרקליטות, שגובשה בטרם נכנסתי לתפקיד, על-פיה יש לעבור למישור הפלילי. נוכח העובדה שההמלצה לעבור למישור הפלילי הוכנה כבר, וקיבלתי אותה, עמדו בפניי, לכאורה בלבד, שתי אפשרויות: לעצור את הימשכות ההליכים (שלמען הסר ספק וכמפורט במכתב המענה המצורף – היו לה סיבות אובייקטיביות ואין להלין עליה), ולהורות על העברה מידית של הפרשה לחקירה או לעכב את פתיחת החקירה ולהורות עליה רק לאחר הבחירות, על אף שקיימת כבר חוות דעת, אותה בחנתי ואימצתי, על העברת הפרשה למישור הפלילי", כתב אלדד.
 
הוא המשיך והסביר כי "לא היה לי ספק בעת קבלת ההחלטה, שגורמים אינטרסנטים יתקפו אותי, וינסו לקשור את ההחלטה להליך המינוי לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. אילו הייתי שוקל את ענייני האישי – היה מקום להחביא את ההחלטה כמה שבועות וכך לחסוך מעצמי את הביקורת המכוונת כלפי אישית. אך בבואי לקבל החלטות מקצועיות, הדבר היחיד שמנחה אותי הוא שיקול מקצועי גרידא. כך שקלתי כל חיי המקצועיים, וכך אשקול בכל החלטה שתגיע לפתחי גם בתקופה שבה אמלא את מקום פרקליט המדינה. אילו היינו פותחים בחקירה רק אחרי הבחירות, הציבור היה שואל, על יסוד מה נדחתה הפתיחה בחקירה, ללא שיש לכך עילה מעוגנת בדין ובהנחיות, והאם, מדובר בהחלטה שיש בה כדי להגן, חלילה, על מועמד בבחירות. נדגיש שמדובר במצב שבו, אין בין החשודים, בשלב זה, אדם המתמודד לכנסת ולכן המקרה הוא מקרה רגיל ולא מקרה שנכנס לגדרי הנחיית היועץ בדבר טיפול בתיקים בתקופת בחירות".
 
"דחיית ההחלטה אולי הייתה חוסכת את הביקורת האישית כלפי אך הייתה מביאה על הפרקליטות כולה, בעתיד הקרוב ביותר, ביקורת קשה, ולצערי, גם מבוססת", אמר אלדד והוסיף: "היו גם כאלה שהיו טוענים שהסיבה לעיכוב ההחלטה מונעת מאינטרסים פוליטיים, וזה היה גורם בעיניי לפגיעה קשה באמון הציבור בפרקליטות. בחירה המעדיפה אינטרס אישי על פני שיקול הדעת המקצועי אינה אחת האפשרויות הפתוחות בפני או בפני כל פרקליט. כולנו מקבלים יום-יום החלטות על פי הדין, מיישמים אותן בצורה ברורה וחד משמעית, בעת שהן מתקבלות וללא דיחוי. זהו המפתח לאמון הציבור. אם כך נמשיך לנהוג, יאמין בנו גם הציבור הרחב. הציבור יבין את שיקולינו ולא יתפוס אותם כתירוצים. הציבור ישמע אותנו, ויבין שאנו שלוחיו הנאמנים".
 
לסיום כתב כי "הגברת אמון הציבור בפרקליטות היא היעד המרכזי שלי בתפקידי. למרות שהתפקיד זמני, אני מתכוון להקדיש כל רגע שבו התפקיד מוטל עלי כדי לקדם מטרה זו, כך עשיתי, וכך אמשיך. בתקופה הקרובה אציג גם רעיונות נוספים, כיצד להתחיל בתהליכים אירגוניים וחברתיים שתכליתם חיזוק האמון בפרקליטות. בנימה אישית, חרה לי לקרוא את ההתבטאויות שיוחסו לבכירי הפרקליטות, אותן קראו גם בני משפחתי בסוף השבוע האחרון. אך כל מי שבוחר להיות פרקליט של המדינה לא בחר בחיים קלים. בחרנו להילחם למען שלטון החוק. בחירה כזו מביאה עמה רגעים קשים והחלטות מורכבות הגובות מחיר אישי, ואני נכון לכך משום שאני שלם עם ההחלטה ועם מקצועיותה, ומחוזק מכך שהיא מבטאת את האמת. השתלחות גסה ושקרית לא תסיט אותנו מדרך הישר ומהמחויבות לשלטון החוק".