בטרם אידרש לנושא ולחשיבותו הרבה, וכדי להמחיש את חשיבות "ייפוי הכוח המתמשך" ככלי משפטי עוצמתי, מצאתי לנכון להביא לעיונכם מקרה בו נדרש לערוך ייפוי כוח מתמשך, המדגיש את חשיבות "ייפוי הכוח המתמשך" ככלי משפטי עוצמתי.

מרים, בת 70 ורופאה לשעבר הסובלת מדמנציה התחלתית בהווה, הגיעה למשרדי בליווי בתה היחידה, כשהיא מצוידת באישור רפואי הקובע כי היא מודעת למקום ולזמן ומביעה את דעתה באופן צלול מספיק על מנת לקבל החלטות, וביקשה לערוך ייפוי כוח מתמשך.

"אני מודעת למצבי, ורוצה להבטיח שבעתיד, כשאחדל להיות צלולה ולא אוכל לקבל החלטות, בתי תהיה מוסמכת לנהל את רכושי ואת ענייני הרפואיים והאישיים לפי הרצון העכשווי שלי", אמרה.

בשיחה נפרדת עם מרים וידאתי שלא הופעל עליה לחץ לעריכת ייפוי הכוח המתמשך, ערכנו רשימה של נכסיה, שוחחנו על העדפותיה לעתיד וערכנו הנחיות מקדימות המיועדות לבתה, כמיופת הכוח.

"כל עוד מצבי מאפשר זאת, אני רוצה לגור עם הבת שלי. אם חלילה היא תתרשם שאני לא יכולה לתפקד בעצמי, אני מעדיפה מטפלת סיעודית במסגרת ביתית, בית אבות הוא ברירה אחרונה מבחינתי".

בפן הרפואי, ביקשה מרים לקבוע את רצונה להימנע מכריתת איברים ומניתוחים ככל שהמצב יאפשר זאת. מרים ביקשה לעגן בהנחיות המקדימות הוראה לבתה שתדאג לה לפעילות גופנית, התעמלות ועיסוי רפואי במסגרת ביתית בתדירות של פעם בשבוע. "פעילות זו תמומן מכספי", קבעה. כמו כן, מרים הסמיכה את בתה לנהל את ענייני השכירות בנכס הרשום על שמה, ולבצע פעולות במוצרים פיננסיים ובחשבונות הבנק שלה.

כלי משפטי חדש - ייפוי כוח מתמשך
ביום 29/3/16 התשע"ו 2016, תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות משנת 1962 על ידי הוספת מספר מוסדות משפטיים חדשים וביניהם "ייפוי כוח מתמשך" ברוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי עוצמתי המאפשר לכל אדם, בעודו כשיר ובעל בחירה עצמאית, לבטא את רצונו ביחס לפעולות עתידיות שיש לנקוט בעניינים הנוגעים אליו, לקרוביו או לצדדים שלישיים, ולקבל החלטות גורליות שיעצבו את עתידו כשכבר לא יוכל לעשות זאת בעצמו. זאת, ללא צורך בהתערבות בית המשפט והאפוטרופוס הכללי. ייפוי הכוח המתמשך וההנחיות המקדימות נערכות במשרדנו, משודרות באופן מקוון ומוגשות לאפוטרופוס הכללי, שם נבדקת תקינותם הטכנית.
ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לאדם לתכנן את עתידו בחייו בהתאם לעקרונות הפרטיות, העצמאות ורצון האדם, השמים את האדם במרכז ולא את המוגבלות (ע"א 1233/94 פלונית נ' היועץ המשפטי לממשלה). ייפוי כוח מתמשך נערך כאשר האדם מסוגל ל"הבין בדבר" ובעל "כשירות", ולמנות "מיופה כוח".

מיהו "מיופה כוח" לצורך עריכת ייפוי כוח מתמשך?
"מיופה הכוח" הוא אדם קרוב שהממנה סומך עליו שיהיה מוסמך לקבל החלטות בנוגע לענייניו האישיים, הרכושיים והרפואיים, ובכלל זה עניינים גופניים, נפשיים, חברתיים, ניהול נכסים, חשבונות בנק וכו, ולייצגו באשר אליהם. כל זאת במצב שבו הממנה לא יהיה מסוגל לטפל בהם בעצמו, בשל מצבו הנפשי או השכלי, או בשל התפתחות מחלות שונות כגון דמנציה, אלצהיימר וכדומה, או בשל תאונה וכו'.

"ייפוי כוח מתמשך" ניתן לעשות בתנאי שהממנה (עורך ייפוי הכוח המתמשך) הוא בגיר "שמסוגל להבין בעניין מסוים ולקבל החלטות בקשר אליו". לפי פרופ' מיכאל קורינאלדי - בספרו "ייפוי כוח מתמשך ותחליפים אחרים לאפוטרופסות", ייפוי כוח זה הוא מעין "צוואה בחיים" שפוקעת עם פטירתו של הממנה, והוא תקף כל עוד הוא בחיים, להבדיל מצוואה סטנדרטית שאינה תקפה בהיותו של המצווה בחיים.

לפניה ישירה אל עורך דין ומגשר אדי דאי, לחץ/י כאן

הגבלת כוחו של מיופה הכוח
מיופה הכוח מוסמך לפעול רק לאחר שחתם ואישר בכתב בפני עורך דין שהוסמך לכך, והוא נדרש לפעול בשקידה, במיומנות, במסירות וללא התרשלות כקבוע בחוק. הוא מחויב לפעול בתום לב לשמירת ענייני הממנה, ובכך יהיה פטור מאחריות, כולה או מקצתה לפי הוראות בית המשפט.

החוק קובע מגבלות על סמכויותיו של מיופה הכוח, כך למשל ישנן פעולות שמיופה הכוח אינו רשאי לבצע ללא הרשאה מפורשת של הממנה. ישנן פעולות שמיופה הכוח מוסמך לעשותן רק אם קיבל אישור של בית המשפט, ופעולות שמיופה הכוח לא יהיה מוסמך לעשות כלל דוגמת המרת דת, הסכמה למתן ילד לאימוץ, השתתפות בבחירות ועוד.
חשוב לציין כי החוק מאפשר ביקורת של אדם מיודע, אשר מיופה הכוח חייב לדווח לו על החלטותיו ופעולותיו באופן שייקבע הממנה.

ייפוי כוח מתמשך (צילום: שאטרסטוק)
ייפוי כוח מתמשך (צילום: שאטרסטוק)

ייפוי כוח מתמשך שהופקד גובר על בקשה למינוי אפוטרופוס
בפס"ד חדש בנושא מיום 7.2.19, שניתן ע"י בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, קבעה כבוד השופטת ורדה פלאוט כי אם הוגשה בקשה למינוי אפוטרופוס, והופקד ייפוי כוח מתמשך – "ייפוי הכוח המתמשך גובר". (רמ"ש 21463-01-19 א' ואח' נ' היועץ המשפטי לממשלה, משרד הרווחה והשירותים החברתיים ואח').

לסיכום, אדם שמבקש לשמור על שליטתו העתידית בענייניו האישיים ורכושו כאשר יזדקק לסיוע, יעדיף לעשות ייפוי כוח מתמשך עם הנחיות מקדימות, על פני מינוי אפוטרופוס ובכך לשמור על האוטונומיה שלו ככל האפשר. 
"רצונו של אדם זהו כבודו" ("שולחן ערוך" - הרב שניאור זלמן מלאדי, ממייסדי החסידות).

עורך דין ומגשר אדי דאי עוסק בליווי בכל שלבי עריכת ייפוי הכוח עד לקבלת אישור ההפקדה באפוטרופוס הכללי, בעריכת צוואות, בדיני עבודה ודיני תעבורה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לייפוי כוח מתמשך LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.