משבר הקורונה שפקד את ישראל משפיע על אזרחי המדינה בשלל דרכים. בין היתר ניתן לציין השפעה על תחומי הבריאות, הכלכלה, המסחר והמשפט. בימים אלו עובדים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום על ידי מעסיקיהם בעקבות ההנחיות שאוסרות התקהלות ויציאה מהבית ומגבילות משמעותית פעילות עסקית ומסחרית.

זכאות לקבלת דמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום
עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום זכאים לקבל דמי אבטלה בכפוף לעמידה בתנאים מסוימים. לפי החוק, עובד שכיר עשוי להיות זכאי לדמי אבטלה אם הוצא על ידי המעסיק לחופשה ללא תשלום (חל"ת) שלא מרצונו לתקופה של 30 יום ומעלה, או במקרה שבו עבודתו הופסקה בניגוד לרצונו בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והוא פוטר מהעבודה.

עובד שהוצא לחל"ת צריך לפנות לשירות התעסוקה באמצעות אתר האינטרנט ולמלא אחר ההנחיות שמפורטות באתר. בשלב הבא העובד נדרש להגיש באופן מקוון תביעת דמי אבטלה למוסד לביטוח לאומי ולצרף אישורים ומסמכים שונים בהתאם להנחיות באתר המוסד לביטוח לאומי.

צמצום היקף העסקה של עובד עלול להיחשב כהרעת תנאים
יש לציין כי המעסיק רשאי לצמצם את היקף העסקתו של העובד או את היקף משרתו כדי לחסוך בעלויות העסקתו. עם זאת, הפחתה של היקף המשרה ללא קבלת הסכמה מהעובד מראש, עשויה להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה, שמעניקה לעובד אפשרות להתפטר ולהיות זכאי לאותן זכויות של עובד שפוטר. בין היתר העובד יהיה זכאי לקבל פיצויי פיטורים אף על פי שלא פוטר, המשך העסקה בשכר מלא במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, ופדיון של דמי הבראה וימי החופשה שהוא לא ניצל.

קשיים בתשלומי שכר הדירה בעקבות משבר הקורונה
סוגיה נוספת שעומדת על הפרק היא סוגיית תשלומי שכר הדירה. עובדים רבים שהוצאו לחל"ת מצויים במצב של חוסר ודאות בנוגע למועד קבלת תביעת דמי האבטלה שהגישו לביטוח הלאומי וזאת בשל העומס הרב שמוטל על לשכות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי עקב משבר הקורונה. 

לפיכך, שוכרי דירות רבים מתקשים לשלם את שכר הדירה לבעלי הדירות ונתונים במקרים רבים לחסדיהם של המשכירים בכל הקשור להפחתת תשלומי שכר הדירה או דחייתם. לא ברור בשלב זה מה יעלה בגורלן של תביעות שיוגשו נגד שוכרים שאיחרו בתשלומי שכר הדירה או לא שילמו אותם כלל בעקבות מגפת הקורונה.

הקלות והלוואות בערבות המדינה לבעלי עסקים קטנים ובינוניים
בסקטור העסקי והמסחרי בעלי עסקים רבים נקלעו לקשיים תזרימיים משמעותיים בעקבות ההנחיות שכאמור מגבילות פעילות מסחרית ועסקית ואוסרות על התקהלות של בני אדם ויציאה מהבית. בשל כך המדינה מציעה הקלות כמו דחיית מועדי הדיווח והתשלום למע"מ, ודחיית המועד להגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה ליחידים ולחברות. נוסף על כך, המדינה נותנת לבעלי עסקים קטנים ובינוניים את האפשרות לקבל הלוואות בערבות המדינה כדי לסייע להם להתמודד עם המשבר.

סכום ההלוואה המקסימלי הוא עד לחצי מיליון שקלים או 8% מהמחזור השנתי האחרון של העסק, לפי הגבוה מבין השניים. ההלוואה תוענק בכפוף להעמדת בטוחה בגובה 10% מסכום ההלוואה המאושרת. לנוכח המצב, זמני הטיפול בבקשה יקוצרו לתשעה ימי עבודה בבנק הנבחר.

כאן תקבלו את התשובות לשאלות המשפטיות הבוערות שעל סדר היום

מכיוון שחלק מהסוגיות שצוינו לעיל הן מורכבות ודורשות מומחיות והבנה משפטית, במקרה שבו נתקלתם בשאלה משפטית שמעסיקה אתכם בעקבות התפרצות משבר הקורונה, תוכלו להיעזר באתר עורכי הדין LawGuide. 

באתר תוכלו למצוא 250 פורומים משפטיים במגוון רחב של תחומים, המנוהלים על ידי עורכי דין מקצועיים ומנוסים שעונים על שאלות הגולשים. בין שלל הפורומים תוכלו למצוא מידע ולקבל תשובות בענייני עבודה, חוזים, בריאות, נדל"ן, הוצאה לפועל ובעוד תחומים רבים נוספים. באתר תוכלו למצוא גם אלפי תקצירי פסיקה ומאמרים משפטיים בכל תחומי המשפט.

לפניה לפורומים המשפטיים של אתר עורכי הדין LawGuide לחץ/י כאן

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.