שיעור התמותה המאמיר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בעולם עורר אצל אנשים רבים בישראל חשש ממשי לחייהם ואף גרם לחלקם לחשוב כיצד יוכלו להסדיר את ענייני הרכוש שלהם במצב שבו הם עדיין כשירים ומסוגלים לעשות זאת. 

נכון למועד כתיבת שורות אלו, ולנוכח ההגבלות שמוטלות על הציבור הכוללות בין היתר בידוד קשישים בבתי אבות, לא ברור באיזה שלב יתאפשר לכל אדם שחפץ בכך להגיע לעורך דין לצורך עריכת צוואה. לפיכך, בימים אלה מתעוררות שאלות רבות ביחס לאפשרות לערוך צוואה תקפה ומחייבת שבמסגרתה ניתן יהיה לצוות את הרכוש לאחר המוות.
 
לפניה ישירה אל עורכת הדין סופי אביב, לחץ/י כאן


 מהן האפשרויות לערוך צוואה תקפה לפי חוק הירושה?

 
חוק הירושה מגדיר ארבע אפשרויות לערוך צוואה שתיחשב לתקפה ומחייבת:

  1. עריכת צוואה בעדים: צוואה זו היא מסמך כתוב שצריך לכלול תאריך וחתימה של המצווה. כדי להבטיח את תוקף הצוואה, המצווה צריך להצהיר בפני שני עדים כי זו צוואתו והוא מחויב לחתום עליה בפניהם. העדים מצידם נדרשים לחתום על הצוואה במעמד הצהרתו של המצווה. צוואה כזו נערכת לרוב מול עורך דין ועד נוסף ויש להקפיד כי העדים יהיו ניטרליים ולא יהיו יורשים על פי הצוואה.
  2. צוואת שכיב מרע: במצב שבו אדם גוסס או שהוא מאמין כי הוא במצב של גסיסה, הוא יכול למסור בפני שני עדים את צוואתו בעל פה. העדים, מצידם, צריכים לרשום את תוכן הצוואה, את תאריך עריכתה ואת נסיבות מסירתה ולמסור אותה בהקדם לרשם הירושות.
  3. צוואה בכתב יד: במקרה זה המצווה צריך לכתוב בכתב ידו את צוואתו ולצוות כיצד יחולק רכושו אחרי מותו. הצוואה צריכה לכלול את תאריך העריכה ואת חתימת המצווה.
  4. צוואה בפני רשות: המצווה יכול למסור את צוואתו בפני רשות או לומר את תוכנה בעל פה בפני הרשות. רשות לצורך העניין תהיה אחד מהבאים: דיין בבית דין רבני, רשם או שופט בבית משפט, רשם ירושה, נוטריון או ראש רשות מקומית. במקרה של צוואה בפני רשות המצווה צריך להצהיר כי זוהי צוואתו והוא מבין את הכתוב בה. ברוב המקרים צוואה בפני רשות נערכת בפני נוטריון.

בכל הצוואות שפורטו לעיל, למעט צוואה בכתב יד, קיימת בעייתיות בכל הקשור להימצאות עדים ניטרליים בקרבתו של המצווה וזאת לנוכח הגבלות הריחוק והבידוד המוטלות על הציבור בעקבות התפשטות נגיף הקורונה. 

גם צוואת שכיב מרע היא בעייתית שכן מגבלות התנועה עלולות להקשות על העדים להפקיד את הצוואה כאמור. נוסף על כך, קיים גם קושי בכל הקשור לאותנטיות של הצוואה מכיוון שהמצווה עלול למסור אותה בעל פה לפני פטירתו דווקא לקרוביו המצויים עמו בבית והם ברוב המקרים בעלי עניין בתוכנה ואינם נחשבים לניטרליים.

יתרונות וחסרונות של צוואה בכתב יד בצל משבר הקורונה
מאחר שעריכת צוואה בכתב יד אינה מצריכה עדים, מדובר באפשרות העומדת בפני אנשים המעוניינים לערוך צוואה בימים אלה. צוואה כזו צריכה לבטא את רצונו של האדם הכותב אותה ביחס לחלוקת הרכוש לאחר פטירתו. הבעייתיות הנלווית לצוואה זו טמונה בהיעדר העדים לעריכתה, ולכן קל יותר לגורם שאינו שבע רצון מתוכנה לערער על האותנטיות שלה.

יתרה מזאת, במקרים רבים הרשם לענייני ירושה נוטה להתערב בצוואות שנעשו בכתב יד כאשר מתעורר אצלו חשד כי המצווה הוריש את רכושו באופן מסוים בשל הפעלת לחץ פסול. חשד זה נובע בראש ובראשונה מכך שצוואה זו נעשית ללא עדים אשר יכולים לאשר שהכתוב בה אכן מבטא את רצונו האמיתי של המוריש.

נוסף על כך, מאחר שצוואה בכתב יד צריכה להיעשות בכתב ידו של המצווה, היא אינה רלבנטית עבור קשישים רבים שאינם מסוגלים לכתוב בעצמם. 

כיצד ניתן לערוך צוואה בצל משבר הקורונה?
אדם שמסוגל לכתוב בעצמו יכול לפנות לעורך דין באמצעות הטלפון או בשיחת וידאו כדי שינסח עבורו צוואה ולהביע בפניו את רצונו ביחס לחלוקת רכושו בצורה מפורשת ומפורטת. לאחר ניסוח הצוואה על ידי עורך הדין, המצווה יצטרך להעתיק את הצוואה בכתב ידו, לצרף תאריך וחתימה ובכך יוכל למלא את דרישות החוק עבור צוואה בכתב יד.

במקרה שבו המצווה אינו מסוגל לכתוב הוא יוכל לחתום על צוואה מודפסת בפני שני עדים ניטרליים שיכולים להיות שכניו לצורך העניין, וזאת לאחר שהצהיר בפניהם כי הצוואה אכן מבטאת את רצונו.

נראה שלנוכח המשבר יש מקום כי המחוקק ישקול אפשרות להתיר ולו באופן זמני לערוך צוואה בפני עדים תוך שימוש בשיחת ועידת וידאו מוקלטת. במסגרת השיחה המצווה יוכל להצהיר כי זוהי צוואתו וכי הוא חתם עליה מרצונו החופשי מבלי שהופעל עליו לחץ וללא השפעה פסולה.

במהלך השיחה המוקלטת העדים יוכלו להצהיר שהצוואה נחתמה בפניהם, ואת השיחה המוקלטת יהיה ניתן לצרף לצוואה ולהעביר לרשם הירושות באמצעות האינטרנט. אפשרות זו לא אושרה עדיין ולכן במועד כתיבת הכתבה עדיין אין אפשרות לערוך צוואה באמצעות שיחת ועידה בווידאו.

מה הדין במקרה שבו הנפטר לא הותיר אחריו צוואה?
במקרה שבו אדם נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, רכושו יחולק על פי דין בהתאם להוראות חוק הירושה. במקרה כזה היורשים יהיו קרוביו של הנפטר לפי מפתח שמוסדר בחוק, או המדינה באמצעות האפוטרופוס הכללי, אם לא היו לנפטר קרובים שזכאים לרשת אותו. במקרה של ירושה על פי דין, היורשים יצטרכו להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה כדי לממש את זכותם לרשת את הנפטר.

בכל מקרה, לפני עריכת צוואה רצוי להתייעץ עם עורך דין מנוסה שעוסק בתחום הצוואות והירושות כדי להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שיבטא במדויק את רצון המוריש. עריכת צוואה על ידי עורך דין מקצועי תוכל לסייע למוריש לקבוע בדיוק מה יעלה בגורל רכושו לאחר פטירתו תוך צמצום האפשרות לריבים וחיכוכים בין היורשים.

עורכת הדין סופי אביב (צילום: עמית ארד)
עורכת הדין סופי אביב (צילום: עמית ארד)

עורכת דין סופי אביב בעלת ניסיון רב בתחום הצוואות והירושות כולל ניסוח צוואות, ייצוג בהליכים משפטיים לרבות עריכה וקיום של צוואות, התנגדות לצוואות, ניהול עיזבון והיבטי מיסוי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.