הליך גירושין אינו הליך פשוט, הן מבחינת רגשית והן מבחינה משפטית פרקטית.
 
באם החלטתם והסכמתם על גירושין, אתם יכולים לערוך הסכם כולל (גירושין + משמורת + הסדרת זמני שהות + מזונות + פירוק שיתוף וכיוצ"ב), לאשר אותו בביהמ"ש או בבית הדין הרבני, ואז לבצע את הליך הגירושין עצמו בבית הדין הרבני.
 
באם אין ביניכם הסכמה, או שרק אחד מבני הזוג חושב על גירושין, נשאלת השאלה האם לומר זאת לצד השני או להתחיל לפעול ולפתוח תיק.
 
בישראל ישנו "מרוץ סמכויות" – הכוונה היא שמי שמגיש ראשון תביעה, לביהמ"ש לענייני משפחה או לבית הדין הרבני, הוא זה שקובע היכן יתנהל ההליך, וישנה חשיבות רבה לשאלה היכן ההליך יתנהל.
 
כדי לקבוע היכן עדיף לפתוח את התיק המשפטי יש לבדוק את העובדות והנסיבות של מקרה ומקרה בנפרד. בעוד בעבר היה נהוג כי הגברים היו ניגשים לבית הדין הרבני ואילו הנשים לביהמ"ש לענייני משפחה, כיום יש לבדוק היטב את הפרטים בטרם פניה לאחת מהערכאות.

את הליך הגירושין עצמו ניתן לבצע רק בבית הדין הרבני
חשוב לציין שאת הליך הגירושין עצמו (בניגוד להליך של משמורת וזמני שהות, מזונות ילדים, מזונות אישה וכדומה), ניתן לבצע אך ורק בבית הדין הרבני.
משמעות הדבר היא כי ניתן לנהל הליכים שונים בביהמ"ש לענייני משפחה (וכמובן בביה"ד הרבני), הקשורים לגירושין כגון: משמורת ילדים, קביעת זמני שהות, מזונות ילדים, מזונות אישה, פירוק שיתוף וכדומה. עם זאת, את סידור הגט יש לבצע אך ורק בבית הדין הרבני (ניתן כמובן להתנהל במקביל גם בפני ביהמ"ש לענייני משפחה וגם בפני בית הדין הרבני).

כאשר מגישים תביעת גירושין, יש צורך לפרט את עילת התביעה, קרי, צריך לציין מהי/מהן הסיבות לגירושין.

במשפט העברי הסיבות יכולות להיות: מעשה כיעור/בגידה, אלימות, עקרות, מאיס עלי, התנהגות לא נאותה, אי קיום יחסי אישות, עוברת על דת יהודית, אי גילוי מצב נפשי/רפואי קודם ועוד.  

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין וגישור יוני שמיל, לחץ/י כאן

אוקיי, דיברנו על הגט, מה בנוגע לילדים שלנו?
אחד הנושאים המרכזיים בהליך גירושין הוא נושא משמורת הילדים וזמני השהות.

משמורת משותפת או בשמה השני אחריות הורית משותפת, היא חלוקה שווה של זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים.

קביעת משמורן/משמורנית, משמעה כי אחד מההורים הוא "ההורה המרכז", ואילו לשני נקבעים זמני שהות מצומצמים/נרחבים.

כמובן שאין בקביעת משמורן/משמורנית בכדי לפגוע באפוטרופסות של שני ההורים על ילדיהם, שכן להורים אחריות משותפת לילדיהם בנושאי חינוך, בריאות וכדומה.

אם ישנה הסכמה בנושא זה בין ההורים, אזי מעלים על הכתב את ההסכמות ומבקשים מביהמ"ש לענייני משפחה/בית הדין הרבני, לאשר את ההסכמה/הסכמות, וליתן להם תוקף מחייב של פסק דין.

במידה ואין הסכמה בין הצדדים או כאשר כלל לא דנים בנושא עם הצד השני או לא משתפים אותו, אזי יש להגיש תביעת משמורת ושם לציין את העובדות לצורך קבלת משמורת בלעדית/משמורת משותפת (כל אחד/אחת לפי העובדות הנכונות לו/לה).

לאחר שתיקבע המשמורת (בלעדית או משותפת), ויקבעו זמני השהות, אזי כל הורה יישא באחריות לדאוג לילדיו באותם זמנים שהילד/ילדים נמצאים עימו בנפרד.

כאמור, נושא המשמורת יכול להיות בהסכמה, או לחילופין ניתן להגיש תביעת משמורת לביהמ"ש לענייני משפחה, או כחלק מכריכה ביחד עם תביעת הגירושין לבית הדין הרבני.חשוב לציין שניתן בכל זמן (עד שהקטינים מגיעים לגיל בגרות), להגיש תביעה חדשה להעברת משמורת והגדלת זמני השהות, וזאת גם לאחר קבלת פסק דין בנושא.

עברנו את נושא המשמורת, מה בנוגע למזונות ילדים ודמי מדור?
מזונות הם תשלומים אשר נועדו לרווחת הילדים עם פרידת ההורים. כאשר נקבע כי המשמורת על הקטינים היא משמורת משותפת, קרי חלוקה שווה של זמני השהות, אזי בודקים את הכנסות הצדדים. אם הכנסות הצדדים שוות (פחות או יותר), אזי לא יהיו תשלומי מזונות ומדור, וכל הורה יכלכל את הקטינים כאשר הם נמצאים בחזקתו.

כאשר לא מדובר במשמורת משותפת, אלא האמא משמורנית ונקבעים זמני שהות לאב, אזי ביהמ"ש לענייני משפחה/בית הדין הרבני, יבדוק את הנתונים של הצדדים לצורך פסיקת דמי מזונות ומדור שישולמו לרווחת הקטינים.

בהגשת תביעת מזונות, יש להגיש מסמכים להוכחת התביעה כגון: תלושי שכר, תדפיסים של חשבון הבנק/כרטיסי אשראי, דיווחים בדבר הכנסות ממקורות שונים, שכר דירה/משכנתא, הוצאות שונות, צרכי בית וכדומה.

דמי המזונות והמדור משולמים עד לגיל 18 או סיום התיכון (לפי המאוחר מביניהם), כאשר בתקופה מתחילה מסיום התיכון ועד לסיום השירות הצבאי הסדיר, ישולם שליש מסכום המזונות שנפסק.

בנוגע לדמי מדור, עבור ילד אחד ישולם מדור בגובה של 30% מגובה השכירות, עבור שני ילדים 40% ועבור שלושה ילדים ומעלה 50%. 

חשוב לציין כי ניתן להגיש תביעה חדשה להגדלת או הקטנת דמי המזונות והמדור גם לאחר קבלת פסק הדין המסדיר את הנושא.

מה לגבי הרכוש שצברנו?
אם נחתם הסכם ממון לפני הנישואין וקיבל תוקף של פסק דין, אזי יש לפעול על פיו.

במקרה שבו לא נחתם הסכם ממון, אזי החלוקה תהיה שווה, כאשר לא לוקחים בחשבון רכוש שניתן במתנה, קצבאות שונות כגון קצבת נכות וזקנה, ירושה, ונכסים מלפני הנישואין (אלא בכפוף לתנאים מסוימים).

חשוב להבהיר כי כל הנכסים והכספים של בני הזוג כולל הקרנות השונות, כספי הביטוחים וכיוצ"ב (בכפוף להגבלות השונות), מתחלקים שווה בשווה ביניהם. חישוב החלוקה תתבצע בסיועו של אקטואר במקרה הצורך.

חשוב לציין כי במסגרת כתבה זו הובא מידע "על קצה המזלג", וכדי לברר את הזכויות והחובות באופן פרטני יש לבדוק כל מקרה לגופו כמובן (לא דובר בכתבה זו על נושא שלום בית, כתובה, סרבנות גט, מזונות אישה ועוד נושאים הרלבנטיים להליך הגירושין).

משרד עורכי דין וגישור יוני שמיל עוסק בענייני גירושין, משמורת, מזונות, הסמכי ממון, דיני משפחה ונזקי גוף. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני גירושין LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.