עם כל העצב הנלווה לקבלתה, ירושה היא סוג של מתנה שמקבלים בשלב כלשהו בחיים מההורים. זוהי מתנה חיובית שבדרך כלל מאפשרת ליורשים ליהנות מנכסים או מסכומי כסף כאשר לעיתים מדובר בנכסים בשווי גבוה ובסכומי כסף גדולים.
 
לכאורה, אין בירושה כל רע, אבל ישנם מספר תרחישים היוצרים מצבים נפיצים, כאשר בעקבות טעות שנובעת מהיעדר ידיעה או מחוסר תשומת לב, יורש מגלה לפתע צד פחות ידוע ויותר כואב של דיני הירושה.

קבלת דירה בירושה עלולה להיות "פצצה מתקתקת" עבור היורש
במקרים מסוימים היורש מגלה כי ההורשה מהווה עבורו פצצת מיסוי מתקתקת. במה הדברים אמורים? להלן, יוצגו בפניכם מספר דוגמאות לסיכונים שעלולים להיווצר כתוצאה מחוסר מודעות לסיכוני מס שיוצרת הורשה בכל הקשור לדירת המגורים.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין חיים נוימן לחץ/י כאן

הורשת דירה או חלק ממנה לבעל דירה יחידה
במצב שבו היורש הוא בעל דירה אחת (למען הנוחות, נכנה אותה א'), נכון למצב החוקי היום הוא זכאי בעיקרון לפטור במכירת דירתו היחידה. והנה ביום בהיר אחד, הוא יורש דירה נוספת (נכנה אותה ב') או חלק מהדירה שהוא מעל למחצית. 

כאשר היורש מחליט או צריך למכור את דירתו המקורית האחת והיחידה, בידיעה שהוא יכול ליהנות מפטור במכירתה מפאת היותה דירת מגורים יחידה. שמח וטוב לב היורש מתקשר בהסכם עם קונה לדירה, מסכם עימו את התנאים וחותם מולו על הסכם מכירה. נוסף על כך, היורש מבקש פטור מתשלום מס על דירה יחידה מאחר ואת השנייה הוא ירש.

לפתע שלטונות המס יורים זיקוקים, חגיגה נפתחת וקופת המדינה שוב זכתה. היורש חייב במס בגלל שלפי חוק מיסוי מקרקעין הוא ירש מעל מחצית דירה (דירה ב') וזו נחשבת דירה נוספת. לפיכך, כבעל שתי דירות היורש יצטרך לשלם מס.

מהם התנאים לקבלת הפטור ממס?
חשוב לציין כי קיימים שני תנאים מצטברים אשר בהתקיימם ניתן להינצל מתשלום מס:

1.      המוריש הוא בן משפחה מקרבה ראשונה, כלומר היורש הוא "בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש". במסגרת המונח צאצא נכלל גם נכד ונין ולא חשוב גם אם התקבלה בירושה דירה שלמה.

2.      אם המוריש היה בחיים והיה מוכר את הדירה הוא היה פטור ממס.

בהתקיים שני התנאים הללו הדירה שהתקבלה בירושה לא תיחשב כדירה נוספת לדירתו של היורש לצורך תשלום המס.

הורשת מספר דירות באותו בניין
לפעמים המוריש הוא עתיר נכסים, בבעלותו מספר דירות באותו בניין. לצורך ההדגמה ניקח  נניח מוריש שיש לו שלושה ילדים ושלוש דירות. נניח שהמוריש החליט להוריש באופן שווה את הנכסים כך שכל אחד מילדיו קיבל שליש מכל אחת מהדירות.

שלטונות המס לא אומרים נואש בניסיונם למלא את קופת המדינה ובמקרה זה הם טענו כי מדובר במי שיש לו יותר ממחצית דירה. הם נחלו הצלחה והנה מלכודת נוספת ליורשים העלולה לגרום לפיצוץ.

על כן, אם היורש התמים מוכר את מי שהייתה דירתו היחידה (דירה א') ויש לו שלושה שלישי דירות בבניין אחד הוא צפוי לשלם מס על מכירת דירתו המקורית, שלא היה קיים בטרם הפיכתו ליורש.

יש לשים לב כי מדובר בחלקי דירות באותו בנין, לגבי חלקי דירות שלא באותו בנין נפסק על ידי בית המשפט שלא ניתן לחברם ולכן גם יורש של עשר רבעי דירות בבניינים שונים לא ייחשב כבעל דירה נוספת כשימכור את דירתו המקורית (דירה א') 

האם יש פתרונות לבעיה?
ברוח מגיפת קורונה שהשתלטה על עולמנו ושינתה אותו באחת, הפתרון גם כאן, אפשרי משני כיוונים. אם מאמצים את עולם המושגים הרפואי, ניתן לראות פתרון אחד כחיסון ואילו את השני כתרופה.

פתרון מניעתי לבעיה - חיסון
"חיסון" בהקשר זה משמעו טיפול מניעתי שעושים לפני ההגעה למועד ההורשה. במסגרת הטיפול המניעתי יש לבצע תכנון של הליך ההורשה תוך הסתייעות בעורך דין שמכיר היטב את תחומי הירושה והמיסוי.

הפתרון יכול להתבצע באמצעות דילוג על דור של יורשים ומעבר לנכדים, או על ידי חלוקה אחרת של הנכסים. 

פתרון תגובתי לבעיה - תרופה
"תרופה" בהקשר זה משמעה ניסיון לתקן את מה שהתקלקל במצבים שבהם ההורשה כבר התקיימה. בשוק מוכרות מספר "תרופות" לבעיה והשימוש בהן נעשה בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו. 

במקרים מסוימים ניסוח הסכם בין היורשים שיקבע חלוקה אחרת של הנכסים, כך שליורש המוכר את דירתו לא יהיו חלקים העולים על ה"מותר" בחוק, יוכל להביא לפתרון הבעיה. במקרים אחרים הפתרון לבעיה יכול להיות באמצעות ויתור על נכס מסוים, ובמקרים אחרים הפתרון יכול להימצא על ידי  העברת חלק מן הנכסים שהתקבלו בירושה או כולם במתנה לקרובי משפחה אחרים.

וישנו גם פתרון פשוט מאוד, ובמסגרתו מומלץ ליורש למכור קודם את חלקי הדירות שירש ולחזור למצב שבו דירת מגוריו היא הדירה היחידה שלו. במצב זה היורש יוכל למכור את דירתו ותוך כך לבקש ולקבל את הפטור ממס. 

חשוב לבחון כל מקרה לגופו בהתאם לנסיבות
המלצתי היא לנקוט בגישת ה"חיסון" והטיפול המניעתי. כמובן שכל מקרה ייבחן לפי נסיבותיו, וכל משפחה ושיקוליה, ולכן רצוי לדבר על הנושאים הללו עם עורך דין מקצועי ומנוסה העוסק בתחום הצוואה והירושה ולהתייעץ בנוגע לסוגיות שעל סדר היום. 

עורך הדין חיים נוימן (צילום: רן כליף)
עורך הדין חיים נוימן (צילום: רן כליף)

עורך דין חיים נוימן הינו בעל ותק של שלושים שנים המייעץ ומרצה בענייני צוואות וירושות ותכנון הורשה. ניתן לפנות לטלפון  050-5665594. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני ירושה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.