למזלך הרע, תפס אותך היום שוטר ורשם לך דו"ח תנועה על זה שהשתמשת בטלפון בנהיגה. אתה מודה בעבירה ומיד רץ לשלם את הקנס בדואר, כדי לא לצבור ריבית במידה ותשכח לשלם.

מהי המשמעות של תשלום קנס?
ברגע ששילמת- הודית בביצוע העבירה! לא יתקבלו טענות ששילמת "בטעות" כי לא הבנת את המשמעות המשפטית, גם אם מישהו אחר שילם את הקנס במקומך. הבעיה הזו נפוצה כאשר אתה רשום כבעל הרכב וקיבלת דו"ח מהירות על שמך אך למעשה מי שנהג ברכב זאת אשתך/ הבן שלך. שילמת את הקנס - הסיפור הסתיים. יהיה לך קשה מאוד לבטל את ההרשעה, אפילו במקרים ברורים שתוכיח כי היית בחו"ל במועד העבירה.
 
נוסף על כך, כאשר אתה משלם את הקנס אתה צובר את הנקודות על ביצוע העבירה.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד חנה דוד, לחץ/י כאן

 
מה זו שיטת הניקוד?
בישראל נהוגה שיטת הניקוד. מדובר בשיטה אשר תפקידה לעקוב אחרי התנהגות הנהגים בכביש ובעיקר אחרי נהגים שמבצעים עבירות חוזרות בתקופה קצרה.
עבור כל עבירה נקבעו בתקנות נקודות וזאת על פי דרגת חומרתן. המספר של הנקודות הוא זוגי. הן מצטברות גם בעבירות "קלות" כאשר השוטר רושם קנס כספי וגם בעבירות חמורות יותר מסוג הזמנה לדין.
 
למשל על עבירת השימוש בטלפון הנייד כיום ישנו ניקוד של 8 נקודות (בעבר היה 4, אבל בגלל ריבוי תאונות הדרכים הכפילו את מספרן). על עבירת נסיעה בכניסה אסורה - 6 נקודות, אי חגירת חגורה לנהג - 6 נקודות, עבירת מהירות גבוהה - 10 נקודות, נהיגה בשכרות - 10 נקודות וכן הלאה.

למרות שבמבחן בבית ספר לימדו אותנו שאנחנו צריכים לצבור כמה שיותר נקודות כדי להגיע לציון 100, בשיטת הניקוד- הרעיון הוא הפוך. ככל שהנהג זהיר יותר, הוא לא יקבל דוחות ולא יוטלו עליו נקודות. לעומת זאת, נהג שעובר עבירות רבות - יקבל דוחות רבים, יצבור נקודות ויאלץ לבצע אמצעי תיקון כדי שהרישיון שלו יישאר בידיו. 

הנקודות תקפות החל מיום ביצוע העבירה למשך שנתיים למי שצבר עד 20 נקודות ולמשך 4 שנים למי שצבר 22 נקודות או יותר ובכל מקרה חשוב להבין שנקודות יישארו תקפות כל עוד לא בוצעו אמצעי התיקון שהוטלו. אמצעי התיקון כוללים קורסים, מבחן עיוני, מבחן מעשי, ופסילה בפועל על ידי משרד הרישוי של שלושה ותשעה חודשים לפי כמות הנקודות.

אז עדיף לא לשלם והנקודות לא יכנסו לתוקף?
במידה ולא שילמת ולא הגשת בקשה להישפט בתוך 3 חודשים מיום ביצוע העבירה, ההרשעה נכנסת אוטומטית לתוקף. לפיכך, אי תשלום לא יפתור את בעיית הניקוד וכמובן שהקנס יצבור חוב וריבית פיגורים. 

אז איך אני יכול להימנע מהנקודות?
במידה ומדובר בעבירה שמקורה בצילום רכבך, תברר מי נהג ברכב. במידה ולא נהגת ברכב – יש אפשרות לפנות למרכז פניות נהגים ולהסב את הדו"ח על שם הנהג האמיתי. 

במידה ואתה זה שנתפסת נוהג ומבצע עבירה ולטענתך השוטר רשם דו"ח לא נכון או שאתה חושש לצבירת הנקודות, כדאי לבדוק מה מצב הנקודות במשרד הרישוי לפני התשלום. 

נוסף על כך, אני ממליצה להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום התעבורה, על מנת לשקול אם יש טעם להגיש בקשה להישפט כדי לבטל את הדו"ח או למזער נזקים. בכל מקרה, לא כדאי לרוץ לשלם מבלי לבדוק את המשמעות.

הבשורה החשובה בעניין דוחות שמועד תשלומן חל בתקופת הקורונה:
הותקנו תקנות מיוחדות בתקופת הקורונה אשר מטרתן להקל עם האזרחים. במידה וקיבלת דו"ח תנועה משוטר ומועד תשלום הקנס חל בין 10/03/20 ועד 14/05/20 וטרם שולם הקנס, ההרשעה עדיין לא נכנסה לתוקף והקנס לא צובר ריביות. במילים אחרות: עדיין ישנה אפשרות לבקש להישפט על הדו"ח וזאת עד ליום ראשון 17/05/20

(מטעמי נוחות המאמר מנוסח בלשון זכר אך מיועד כמובן לכולם).

עורכת הדין חנה דוד (צילום: מיטל אזולאי)
עורכת הדין חנה דוד (צילום: מיטל אזולאי)

עו"ד חנה דוד לענייני תעבורה ופלילי, עוסקת בתחום התעבורה על כל היבטיו כולל שכרות, מהירות, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה בקלות ראש, נהגים חדשים, עבירות קנס, בית המשפט לתעבורה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתעבורה ורכב LawGuide.