המשבר בכלכלה הישראלית בעקבות הקורונה השפיע כמעט על כל תחומי החיים והמסחר, ביניהם גם על המקרקעין והנדל"ן. יש לכם נכסים פרטיים או מסחריים? עומדים בפני תמ"א 38 או פינוי בינוי. מעוניינים לרכוש או למכור נכס? כל הליך משפטי בתחום זה דורש עורך דין שמתמחה בדיני המקרקעין הספציפיים ובקיא בפסיקות העדכניות בתחום.
 
לרשימת עורכי הדין בתחום מקרקעין ונדל"ן, לחץ/י כאן

בחירה נבונה בעורך דין בתחום המקרקעין תקנה לכם שקט נפשי בידיעה שנכסי הנדל"ן שלכם מצויים בידיים טובות ומוגנים בהיבט המשפטי. כמו כן, ניהול נכון של עסקאות מקרקעין יביא לכם ביטחון כלכלי בתקופה לא יציבה זו, ויעזור לכם להגיע לתוצאות מקסימליות עם נכסי הנדל"ן שלכם. חשוב לזכור כי טעויות בתחום זה הדורש לעתים השקעה כספית גדולה, עלולות להוביל אתכם למצב של הפסד כלכלי.

זאת ועוד, אם אתם מעורבים בפרויקטי נדל"ן מסוג התחדשות עירונית, כגון תמ"א 38 ופינוי בינוי, חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין שידאג לאינטרסים שלכם, מכיוון שיזמי וקבלני הבניה מחזיקים עורכי דין משלהם ועלולים לא להתחשב בצרכים שלכם במהלך הפרויקט.

טרם צלילה אל מאגר החיפוש וההיצע הקיים בשוק בתחום המקרקעין, חשוב לבחון מספר המלצות שיסייעו לכם לבחור עורך דין אשר ינהל את עסקיכם הנדל"ניים בצורה מקצועית ובטוחה, תוך מזעור הסיכונים האפשריים ככל הניתן.

1. קבלו המלצות מאנשים שנעזרים בעורכי דין בתחום המקרקעין
לפני בחירת עורך דין בתחום המקרקעין מומלץ לבצע סקר שוק קצר בין מספר עורכי דין. כדי לקבל רשימה ראשונית של עורכי דין התייעצו עם הקרובים לכם, או עם קולגות בתחום המקרקעין כדי לקבל מהם המלצות מניסיונם לגבי עבודה מול עורך דין זה או אחר. ניתן להסתמך גם על המלצות באינטרנט, אם הן נראות לכם מהימנות. כדי לבחון מקרה פרטני, תוכלו להקליד שם של עורך דין מסוים ולחפש פסקי דין המקושרים אליו, כך תתרשמו מתוצאות התיקים שייצג בתחום המקרקעין ולראות אם הוא מתאים לשירות הדרוש לכם.

2. השוו בין כמה עורכי דין ובדקו זמינות, התנהלות ושקיפות
סגרתם רשימה של כמה עורכי דין שנראים לכם? מצוין, עכשיו זה הזמן לערוך השוואה קצרה, לדבר איתם טלפונית ואף לקבוע שיחת ייעוץ ראשונית (רבים מעורכי הדין מציעים ייעוץ ראשוני ללא תשלום). בפנייתכם לעורך הדין שימו לב לזמינותו לטפל בכם, לשירותים שהוא מציע ולאופן פעולתו. כדאי לשאול אותו על תהליך העבודה ולוודא שהוא מתנהל בצורה מסודרת ומאורגנת, תוך שמקפיד לדווח לכם על כל שינוי או התפתחות חדשים. בתחום המקרקעין יש עבודה בירוקרטית רבה מול הרשויות שונות, לכן חשוב לבדוק שעורך הדין בקיא ובעל ניסיון בהתמודדות איתן. לסיום, זכרו לקבל הערכה של שכר הטרחה שעורך הדין גובה עבור שירותיו אך אל תתפתו לבחור עורך דין רק על בסיס שכר טרחה נמוך, לעתים מה שתשלמו עליו בזול לבסוף יעלה לכם ביוקר.

3. משרד עורכי דין גדול ומוכר או קטן ומשפחתי? מה עדיף ומתי? 
כשתגבשו רשימה של עורכי דין בתחום המקרקעין, בטח תבחינו שבחלק מהמקרים עורכי הדין יגיעו ממשרד גדול בעל שם ועתיר מחלקות או ממשרדים פחות מוכרים עם מספר מועט של עורכי דין. איך תדעו מה עדיף ומתי? לכל סוג ישנן יתרונות וחסרונות, הכול בהתאם למקרה הספציפי.

חשוב לדעת כי לעיתים במשרדי עורכי דין גדולים רוב העבודה הטכנית נעשית על ידי מתמחים ולא עורכי דין מוסמכים, זאת לעומת משרד קטן שבו עורכי הדין השותפים בו מנהלים את התיק מתחילה ועד סוף. מנגד, במשרדים גדולים קיימים מספר עובדים גדול שיוכלו לחלק ביניהם את העבודה ולהתמודד עם ריבוי משימות תוך חלוקה יעילה וזמינות מרבית עבורכם, בעוד שבמשרד עורכי דין קטן אולי לא יצליחו להתמודד עם עומס תיקים כשכל עורך דין צריך לבצע את כל העבודה בעצמו.

4. בחרו עורך דין בעל התמחות ייחודית בתחום המקרקעין
אל תתפשרו על עורכי דין שמכירים את התחום בצורה שטחית. תחום המקרקעין הוא נרחב והפסיקה בו היא רבה. אתם רוצים עורך דין שמכיר את התחום לעומק ועבר התמחות ספציפית בדיני מקרקעין. בחרו בעורך דין שעוסק בנדל"ן כתחום התמקצעות ייחודי ובעל ניסיון בתחום. עורך דין כזה יידע לטפל בהליכים הנדרשים מול בית המשפט או הרשויות הרלוונטיות בצורה מיטבית ותוך ניצול הנתונים העומדים לרשותו.

שימו לב! קיימים אנשים שיטענו שהם יכולים לתת לכם שירות משפטי למרות שלא הוסמכו לבצע זאת. לפני בחירה בעורך דין בדקו שהוא רשום בלשכת עורכי הדין, ניתן לעשות זאת בקלות באתר לשכת עורכי הדין.

5. האם קיים ניגוד אינטרסים ביניכם ובין עורך הידן?
ישנם עורכי דין רבים המייצגים גופים שונים בעלי אינטרסים מנוגדים לאינטרסים שלכם, ולכן ייתכן שלא יצליחו להשיג עבורכם את התוצאה המיטבית. לדוגמה, אם ברצונכם לקבל ייעוץ משפטי כדיירים בבניין שעומד לעבור תמ"א 38, בדקו אם עורך הדין מייצג במקביל יזמים וקבלנים באותו פרויקט. גם בתחום עסקאות במקרקעין - אם הנכם מעוניינים לרכוש נכס, מומלץ שתשכרו את שירותיו של עורך דין משלכם ולא תסתמכו על עורך הדין של הצד שמוכר לכם אותו. זכרו שאתם רוצים אדם שיילחם על הזכויות שלכם בנחישות, ולא מי שיפעל רק בתחום המינימום הנדרש.

6. בסופו של דבר – בחרו עורך דין שיש ביניכם חיבור אישי והבנה
ייצוג משפטי בתחום המקרקעין עלול לעיתים לגרור הליכים בירוקרטיים ארוכים, ולכן חשוב שעורך הדין שמלווה אתכם לאורך הדרך יהיה אדם שיש לכם חיבור אתו ושאתם מרגישים שניתן לסמוך עליו. שימו לב לתחושה שעורך הדין משרה עליכם, האם הוא חיובי, כנה ומבין את דרישותיכם? חשוב שתתקיים תקשורת פתוחה ביניכם ושהשיח שלכם יהיה קרוב ומכבד. כמו כן, היו זהירים מול מי שמנסה לעורר בכם אמינות על ידי כך שיצייר לכם מצב חיובי יותר מהמציאות. בסופו של דבר אתם מעוניינים באדם שיציג בפניכם את המצב המשפטי כפי שהוא, ויפעל לטובתכם בכל המישורים.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.