ד"ר אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים של חדשות 13, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על פתיחת משפטו של ראש הממשלה: "אני חושב שמשפט נתניהו לא יכול להידון כאירוע בודד אלא מוכרח להיות נידון בקונטקסט היסטורי ובתוך מחקר תגובת ישראל הראשונה, תגובת ההגמוניה הישראלית לניסיונות של ישראל השנייה ואחרים להשתתף בחיים הדמוקרטיים מאז 1977, אני לא מתייחס לסיפור הזה כאירוע בודד".

ד"ר בן חיים אתה לא מואשם בקבלת שוחד, מרמה או הפרת אמונים - אז מה אני לא מבין?
"כי המשפט הזה מטרתו להגביל את הדמוקרטיה, המשפט הזה מטרתו להחליש את המערכת הפוליטית והוא חלק ממערכה. אנחנו בתוך אירוע היסטורי עצום שבמסגרתו אנחנו מסתכלים על האליטה הישראלית אנחנו רואים איך היא שינתה את סולם הערכים שלה ובראש סולם הערכים שלה, מה שהיה פעם בהתחלה, הציונות והסוציאליזם ואחר כך רעיון השלום, מה שהפך להיות בשנים האחרונות, אנחנו רואים שההגמוניה העבירה את הכוח שלה למערכת המשפט. מערכת המשפט הוטבלה, ממש הוטבלה, להיות הדבר הכי מקודש לאליטה הישראלית בגלל שהיא מאפשרת לה את הכוח ואת המשך ההגמוניה". 

אתה אומר שהאליטה האשכנזית, שאתה קורא לה הגמוניה, רוצה להחליט את המערכת הפוליטית באמצעות המשפט?
"נכון, זה עובדה שאנחנו רואים מול העיניים, זה תהליך היסטורי שאני לא מבין איך לא רואים אותו".

האשכנזים משתמשים במערכת המשפט על מנת להכות את מי?
"בוודאי, לאורך כל הדרך התגובה למהפך 77 היא א' העברת סמכויות מהמערכת הפוליטית למערכת המשפט אבל הרבה יותר מזה, גם שימוש ממשי באלימות לגלית כולל המהלך הזה שאומר איך אנחנו מחלישים את המערכת הפוליטית כולה, איך אנחנו גורמים למערכת הפוליטית להפסיק לתפקד. לכן אנחנו רואים, לא רק את הסיפור של נתניהו, אנחנו רואים סיפור מ-77' מהלך של הפללה של כל המערכת הפוליטית".

אתה טועה טעות היסטורית, אתן לך רשימה גם של אשכנזים שעמדו לדין
"אני מבין, ברגע שאני אומר שמ-77 יש מהלך להחליש את כל המערכת הפוליטית, וברגע שהטענה שלי שמה שמתרחש מול עינינו הוא חלק ממאבק הגמוניות קלאסי, כלומר יש דפוס של איך הגמוניה מגיבה לניסיונות לאיים על ההגמוניה שלה, הדפוס הוא שהיא מגיבה באינסטינקטיבי לכן, משפט אולמרט לא סותר את התיאוריה שלי אלא הוא חלק ממנה. זה ש-5 ראשי ממשלה נחקרים זה חלק מהתיאוריה שלי, זה אומר שמ-77' המהלך הוא המהלך שמסוכן לכולנו, כי הוא מהלך שאומר 'אנחנו מרסקים את הדמוקרטיה, כלומר מרסקים את האופציה של העם להשתתף ולהצביע".

מ-77' האליטה האשכנזית החליטה להחליש את המערכת הפוליטית שנשלטת על ידי הימין והיא עושה את זה באמצעות הפעלת מערכת המשפט
"לא החליטה אלא זה אינסטינקטיבי. הגמוניה מגיבה אינסטינקטיבית, זה לא קונספירציה זאת תגובה אינסטינקטיבית. משפט נתניהו לא יכול להיות רק המשפט, זה לא המשפט הזה יש אירוע עצום שאומר מחלישים את המערכת הפוליטית כשמחלישים את המערכת הפוליטית בעצם מנטרלים את הדמוקרטיה. אומרים 'העם יכול לבחור מה שהוא רוצה אבל יש מערכת משפט ומערכת משפט הזאת גם תשלוט על הערכים של עם ישראל".

לשיטתך משפט נתניהו הוא בעצם נגד כל המזרחים תומכי ביבי?
"אני חושב שזה יותר רחב. זה הבסיס. תחילת התגובה היא וודאי מהלך נגד הניסיונות של ישראל השנייה נגד כל ניסיון מזרחי".

המשפט הוא נגד כל המזרחים?
"אנחנו רואים תהליך איך הוא מתפתח, אז התהליך הראשוני היה קרימינליזציה של כל מאבק מזרחי, כל ניסיון מזרחי להשתתף בחיים הדמוקרטיים הפך לאירוע עברייני וככה הוא נוטרל, אתה מנסה להשתתף בחיים הדמוקרטיים ואתה הופך לעבריין".

אתה לא עונה, ביום ראשון הוא נגד כל המזרחים?
"זה משפט שנועד לנטרל את ההצבעה של ישראל השנייה שהיא הצבעה מובהקת לטובת ביבי, אנחנו רואים את זה אם הולכים לקלפיות ואי אפשר להדחיק את זה, הניסיון להדחיק את פוליטיקת הזהויות הוא מגוחך, הרי זה מחקר פשוט מי שבודק קלפיות, לא ימצא קלפי אחת בישראל השנייה המובהקת שבה נתניהו הפסיק ולא ימצא קלפי אחת בישראל הראשונה בה נתניהו ניצח. ברגע שאתה מוריד את נתניהו באמצעות מערכת המשפט מנעתם מהם להשתתף בחיים הדמוקרטיים, הוצאת אותם מהחיים הדמוקרטיים".

מדובר באדם שמואשם בעבירות פליליות
"אנחנו יכולים להיות אנליטיים, ולהגיד יש שני סיפורים. סיפור אחד הוא הניסיון של האליטה לרסק את המערכת הפוליטית כדי לא לתת לדמוקרטיה לתפקד. האם בסופו של דבר הם תפסו את נתניהו? נגיד יצליחו להוכיח שסיקור חיובי הוא שוחד זה לא סותר את הטענה הראשונית שלי, זה לא סותר אותה. זה הופך את הסיפור ליותר מחורבן וזה הופך את הסיפור ליותר מורכב אבל זה לא סותר את הטענה לגבי המהלך הגדול שלהם".

המהלך הגדול של האליטה האשכנזית לרסק כל מנהיגות מזרחית שעולה?
"לא לאפשר לישראל השנייה להשתתף במשחק הדמוקרטי, בהחלט. אנחנו רואים את זה פעם אחר פעם, אני לא טוען לקונספירציה, בשום אופן לא קונספירציה זו תגובה אינסטינקטיבית". 

ליבי איתך על משפטך ביום ראשון
"ליבך צריך להיות עם חצי מהעם הזה שהלב שלו נקרע ביום ראשון".

ליבי צריך להיות הגון וכשיש עבירות פליליות להעמיד לדין
"זה אירוע שהוא בגדר טראומה לאומית, זה ישראל הראשונה שלוקחת את הדמות היהודית הכי נערצת במאה ה-21, הדמות היהודית הכי ייצוגית, והולכת לקחת אותה ולהשפיל אותה בביהמ"ש, ובגלל זה גם ההתעקשות שנתניהו יגיע. זה לא אירוע משפטי פשוט, זה אירוע של הניסיון להעביר את הכוח מהדמוקרטיה אל ההגמוניה דרך מערכת המשפט".