זוגות רבים אינם מודעים באופן מלא למאפייניו של הסכם הממון, למטרות עריכתו, לאפשרות לבטלו לאחר שנערך, לתוקפו ולמשמעותו. זאת, בשל תפישות מוטעות בקרב הציבור בכללותו בכל הקשור להסכמי ממון. לפניכם מספר מיתוסים וטעויות נפוצים בכל הקשור להסכמי ממון:

1.      הסכם ממון לעשירים בלבד - טעות! לאור שיעור הגירושין ההולך ועולה בארץ, יחד עם גיל הנישואים שעולה ועם העובדה שכיום זוגות נכנסים לקשר עם רכוש או כספים שהספיקו לצבור בנפרד, ולעיתים גם חובות והתחייבויות, החשיבות של עריכת הסכם ממון גדלה פי כמה.
2.      רק לפני הנישואין - בניגוד לדעה הרווחת, הסכם ממון אפשר לערוך גם אחרי הנישואין. כשרוצים להפריד רכוש מסוים מהרכוש המשותף, זכויות שנצברו, דיבידנדים או אופציות של חברה בפרק ב' של נישואים, זוגות שנישאו בנישואים אזרחיים וכו', נהוג לערוך הסכם שכזה גם במהלך חיי הנישואין.
3.      אי אפשר לבטל הסכם ממון - טעות! ביטול או שינוי של הסכם ממון אפשריים. אך בהסכמת שני הצדדים ובאישור ביהמ"ש או ביה"ד שנותן תוקף לביטול או לשינוי. ביטול חד צדדי של הסכם ממון אפשרי אך קשה יותר ויש להוכיח עילות כמו הטעיה, עושק, כפייה, טעות  וחוסר תום לב.
 
לפניה ישירה אל משרד עו"ד צור ושות' לחץ/י כאן

4.      הסכם ממון יכול להיערך רק בין בני זוג שמתכוונים להינשא - עוד טעות נפוצה! הסכם ממון יכול להיערך בכל סוג של זוגיות: בין בני זוג מאותו המין, ידועים בציבור, וכל מי שנכנס תחת הגדרת "בני זוג". זאת לפי חוק בתי המשפט שמשלים את חוק יחסי ממון ולפיו בני זוג החיים במשותף יכולים להסכים ביניהם על המשטר הממוני שיחול עליהם.
5.      מספיק שבני הזוג חותמים בפני עו"ד או נוטריון על הסכם ממון והוא תקף - טעות! כל עוד מדובר בבני זוג שעורכים הסכם לפני נשואים אכן מספיק אישור רשם נישואין או נוטריון. אך ברגע שבני הזוג התחתנו עליהם לאשר את אותו הסכם בבימ"ש או בביה"ד הרבני מאחר ולאחר הנישואין ההסכם תקף מכוח חוק אחר - חוק יחסי ממון. אם לא אישרו את ההסכם ולא ניתן לו תוקף של ביהמ"ש או ביה"ד, הרי שההסכם איננו בתוקף! זוגות רבים לא יודעים זאת, הם חיים בידיעה שיש ביניהם הסכם ממון תקף בעוד שלא נתנו לו תוקף לאחר הנישואין והם מחזיקים ביד הסכם ללא תוקף משפטי!
6.      עד שהמוות יפריד ביננו - הסכם ממון בלי צוואה יכול להוביל לתוצאה שונה מהמתוכנן. רבים חושבים שהסכם ממון בלבד יגן עליהם. בסיטואציה לדוגמא של זוג שחי יחד מספר שנים שלכל אחד ילדים משלו ללא ילדים משותפים, אין להם הסכם ממון ואין צוואה, אם הגבר חלילה נפטר, חלוקת הרכוש לילדיו תהיה שונה לגמרי בין מקרה שבו אין צוואה ובין מקרה שבו אין צוואה אך קיים הסכם ממון. רק השילוב המלא יגן על רצונותיו המלאים ויבטיח את עתיד ילדיו.
7.      הנייר סופג הכל - טעות! לא מכניסים להסכם ממון הכל. בהסכם ממון לא יכללו נושאים כמו לדוגמא תנאי שלום בית, משמורת או מזונות ילדים, תנאי הסכם הגירושין וכל מה שלא קשור לחלק הממוני בין בני הזוג.
8.      נא להתנהג בהתאם - בני זוג שערכו הסכם ממון ולא נהגו ברוח ההסכם יכולים למצוא את עצמם בבעיה רצינית. אם לדוגמא בהסכם ממון נקבע כי דירה מסוימת  תהיה שייכת רק לאחד מבני הזוג, אך לאורך השנים הזוג גר בה או שהשכיר אותה ואת דמי השכירות הכניס לחשבון המשותף, ואת השיפוצים והתחזוקה לדירה עשו מהחשבון המשותף, הרי שיש פה כוונת שיתוף שעלולה לגבור על האמור בהסכם.
9.      לא מעבירים הסכם ממון במייל לצד השני - הסכם ממון הוא נושא רגיש שיכול להרוס זוגיות עוד בטרם החלה. לכן חשוב לגלות רגישות ולדעת גם איך "להנגיש" אותו נכון לצד השני. עו"ד מיומן, רגיש ומנוסה יוכל יחד עם הצד המבקש, להציע אופציות ודרכים עדינות, נכונות ומקדמות כיצד לעשות זאת נכון.
10. הסכם לא קונים במכולת ולא מורידים מהאינטרנט - כל אדם הוא עולם ומלואו, ואין זוגיות אחת שדומה לשנייה, יש לנהוג בה בכבוד ובתשומת הלב הראויים. בבחינת יחס העלות - תועלת של היחסים, הסיכונים והעלויות אין ספק שזול ונכון יותר לערוך הסכם ממון עם עו"ד מקצועי ומנוסה ש"יתפור" את ההסכם בדיוק לפי הצרכים הספציפיים של הדורש ובעיקר ילווה, יסביר, יבהיר וימנע הרבה כאב לב בהמשך.

עורכת הדין גלית צור (צילום: ענת קזולה)
עורכת הדין גלית צור (צילום: ענת קזולה)

עורכת דין גלית צור עוסקת בדיני משפחה ובהסכמי ממון, הסכמי גירושין והסכמי משמורת ילדים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכם ממון LawGuide.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.