ייאמר כבר עתה, מדובר בבעיה שאיננה "גזירה משמיים" אך גורמת סבל רב ומכלה את זמנם וכוחותיהם של אלפי רוכשי דירות חדשות מדי שנה. למרות זאת הבעיה איננה זוכה לטיפול מספיק רציני ויסודי מצד הממשלה.
 
חברות קבלניות רבות, אף כאלה הנחשבות לוותיקות, מבוססות ובעלות מוניטין, אינן נרתעות ואינן חוששות מלמסור מפתחות לדירות חדשות כשהן באיכות גרועה ומשופעות בליקויים חמורים. מהתנהלותם של קבלנים מסוימים אף נדמה שהם אדישים לחלוטין לסבל שצפוי להיות מנת חלקה של אותה משפחה שתיכנס לדירה שסובלת מבעיות ומליקויים רבים. נוסף על כך, משפחה זו תיאלץ להשקיע אנרגיה רבה על מנת לנסות ולהביא לתיקון הליקויים, בין אם "בדרכי שלום" ובין אם – בלית ברירה – באמצעות הגשת תביעה לבית משפט.
 
לפניה ישירה אל עורך דין כפיר יפת, לחץ/י כאן

רוכשי דירות חדשות נתקלים בקשיים עצומים בהתנהלותם מול הקבלן
כמעט כל רוכש של דירה חדשה מקבלן יכול לספר ולשתף עד כמה ההתנהלות השוטפת מול הקבלן בכל הקשור לתיקון ליקויים - עשויה להיות רצופה בקשיים עצומים. התנהלות זו דורשת סבלנות, עצבי ברזל ובעיקר נכונות להקדיש מאות, ואולי אף אלפי שעות, על מנת למצות כל סיכוי להביא את הקבלן להכיר בקיומם של הליקויים.
 
יתרה מזאת, רוכשי הדירה יאלצו להשקיע מאמצים בלתי נדלים כדי להביא את הקבלן לבצע את עבודות התיקון הנדרשות ברמה מקצועית נאותה, במהירות, בצורה מרוכזת ובמינימום מטרד וסבל לבני המשפחה המתגוררים כבר בדירה. 

נדמה שהאינטרס היחיד שעומד לנגד עיניהם של קבלנים רבים מדי, איננו רמת השירות שניתן ללקוחות ואיננו מידת שביעות רצונם של רוכשי הדירות, אלא אך ורק הוזלת עלויות התיקונים למינימום האפשרי, ולעיתים גם התחמקות שיטתית מביצוע תיקונים. 

השיטות והדרכים להשגת מטרה פסולה זו הן רבות ומגוונות: חברות קבלניות יודעות היטב כיצד "לגרור רגליים" וכיצד להתיש את רוכשי הדירות עד שאלו ירימו ידיים ויאמרו נואש. שאיפתן של חברות קבלניות בעלות גישה פסולה כזו היא, כי הרוכשים ילמדו ויתרגלו לחיות עם הליקויים הקיימים או שיחליטו שכבר עדיף ויעיל יותר לבצע את התיקונים על חשבונם הפרטי, תוך ניתוק כל קשר עם החברה הקבלנית. 

במהלך השנים נתקלתי לצערי בלא מעט רוכשי דירות כאלה, ולא הייתה לי כל בעיה להבין לליבם ולהבין את ההיגיון הרב שבהחלטתם. לא כל רוכש דירה יכול לעמוד במסע תלאות ארוך ומייגע בהתנהלות מול חברות קבלניות. 

רוכשים רבים ממהרים להרים ידיים ובצדק מסוים
במקרים רבים לרוכשי הדירות אין את האמצעים והכוחות הנדרשים לניהול מאבקים ארוכים, יומיומיים ומתישים עם החברה הקבלנית. ראשית, מלכתחילה יחסי הכוחות לחלוטין אינם שווים. שנית, מתוך רצון מובן שלא להיגרר להליך משפטי בבית משפט, דיירים רבים נוטים ללכת שבי אחר הבטחות שווא של הקבלן, אפילו כאשר הבטחות אלה מופרות פעם אחר פעם. זאת, למרות העובדה שבמבחן התוצאה הליקויים בדירה – לפעמים רטיבויות קשות וחמורות – נותרות בעינן במהלך מספר שנים לאחר קבלת המפתח לדירה. 

דיירים רבים משכנעים את עצמם שאולי הפעם יהיה בסדר, ומשלים את עצמם שהנה אוטוטו ישנס הקבלן את מתניו ויבצע את המוטל עליו, באופן שיחסוך מהם את הצורך להיגרר לבתי משפט ולנהל תביעה יקרה, ארוכה ומתישה. 

האמת חייבת להיאמר, כי גם בתי המשפט אינם עושים די לטובת מיגור התופעה החמורה של ליקויי הבנייה. במרבית המקרים שופטים אינם מתייחסים בכובד ראש ובחומרה מספקת לעוול שנגרם לרוכשי דירה ממוצעים. רוכשי דירה אלו, שכל אשמתם בכך שביקשו לרכוש דירת מגורים חדשה ותקינה מקבלן, נדרשו לעבור דרך חתחתים ולבזבז שעות רבות מאוד מזמנם היקר בגין התנהלות רשלנית, אדישה ומזלזלת (במקרה הטוב) מצד הקבלן. 

הקבלנים אינם מתייחסים ברצינות הראויה לתלונות בדבר ליקויי בניה
לעתים קרובות מעסיק הקבלן את רוכשי הדירות החדשות, שפונים אליו בתלונות על ליקויי בנייה, ב"לך ושוב" וכשאין ברירה והגיעו מים עד נפש- הקבלן נאלץ לתאם מועד לביצוע תיקונים, אך כאשר מדובר בליקויים חמורים ומשמעותיים שדורשים השקעה כספית ניכרת מצד הקבלן - יש קבלנים לא מעטים שינסו בתחילה לבצע התיקונים בצורה חובבנית, שטחית או בלתי מתחשבת בעליל בנוחות של בני המשפחה ובהפסד ימי עבודה שלהם. 

אם רוכש דירה מעז לפנות לקבלן ולבקש ממנו פיצוי כספי, ולו חלקי, בגין הפסד ימי העבודה שבהם הדייר נאלץ ללוות את עבודות התיקונים בדירה, עשוי הקבלן בסבירות גבוהה להפנות מיד את הרוכש האמיץ לסעיף בחוזה הרכישה שבו נכתב במפורש, כי הוא הרוכש לא יהיה זכאי לכל פיצוי כספי בגין הפסד ימי עבודה. רבים מרוכשי הדירות כלל לא מודעים שהתניה כזאת על זכותם לקבל פיצוי כספי בגין נזקים והפסדים כספיים שנגרמו להם בגין ליקויים שבאחריות הקבלן- ניתנת לתקיפה משפטית בבית משפט, וקרוב לוודאי שתוכרז כתניה מקפחת שאינה תקפה.

אין כל ספק, כי הזמן העצום והבלתי נתפס שנאלצים רוכשי דירות רבים להשקיע מדי יום במאמצים וניסיונות מתישים, בלתי פוסקים ולעתים קרובות מאוד – גם לא אפקטיביים מספיק, כדי להביא את הקבלנים לעשות אך ורק את המוטל עליהם על פי הצדק, ובעיקר על פי החוק, פוגעים במשק כולו. גם התופעה שבה רוכשי דירות מעדיפים לנשוך שפתיים ולהשלים עם קיומם של ליקויים משמעותיים בדירת המגורים, מבלי לעמוד על זכויותיהם מול הקבלנים, הינה תופעה פסולה ומקוממת שפוגעת בציבור כולו, שכן הדבר מעודד קבלנים לדבוק בצורת התנהלותם הפסולה. 

הקבלנים אינם חוששים מספיק מתביעות בגין ליקויי בנייה
קבלנים רבים כבר הבינו את השיטה ואת הדרך להתעשרות קלה על חשבון רוכשי הדירות, והם מעדיפים שלא להשקיע יתר על המינימום הנדרש לצורך השלמת הבנייה של הדירות. זאת גם אם המשמעות היא מסירת מפתח לדירות שכוללות ליקויים משמעותיים רבים, ולהסתכן בכך שיתחייבו בהמשך לתקן את הליקויים.

ניסיון החיים מוכיח שכמות רוכשי הדירות שיהיו מספיק עקשנים ומספיק סבלניים כדי למצות את זכויותיהם לתיקון הליקויים או לקבלת פיצוי בגינם – הנה קטנה ביחס לכלל הרוכשים. הניסיון מלמד כי במקרה "הכי גרוע" יורה בית המשפט לחברה הקבלנית לתקן את הליקויים או לשלם בגינם פיצוי כספי בסכום מוגבל שאינו משתווה במרבית המקרים לעלות האמיתית של ביצוע התיקונים ברמה מקצועית נאותה. זהו סיכון שהקבלנים מוכנים לקחת בחשבון, שכן הוא משתלם להם בסופו של יום.

התערבות ממשלתית עשויה לסייע בצמצום תופעת ליקויי הבניה בישראל
מן הראוי שהממשלה החדשה, על שריה הרבים ומשרדיה המגוונים, תיתן את דעתה על דרכים שיכולות לצמצם את התופעה של ליקויי הבנייה בישראל להביא לשיפור ניכר באיכות הדירות החדשות, ולחסוך הרבה מאוד כאב ראש גדול לרוכשי הדירות.

דרכים אלה יכולות לכלול פיקוח ממשלתי הדוק - לדוגמא באמצעות משרד הבינוי והשיכון ורשם הקבלנים - על מצב הדירות החדשות כפי שהן שנמסרות על ידי קבלנים, ועל התנהלות הקבלנים בכל הקשור לטיפול בליקויי בנייה לאחר אכלוס הדירות. זאת, תוך מתן נקודות וסיווגים לקבלנים על פי קריטריונים ברורים ושקופים, פרסום הנתונים הללו ברבים, באופן שידרבן את הקבלנים לשפר את התנהלותם ואת תפיסתם בכל הקשור לאיכות הדירות ולאיכות השירות שניתן לרוכשי הדירות.

בינתיים - טיפ קטן לרוכשי דירות חדשות

בינתיים, ועד שהממשלה תתעורר ותערוך רביזיה מקיפה בתחום, טיפ קטן לכל רוכשי הדירות שסובלים מליקויים, שניתן לסכמו במילה אחת ויחידה: "לתעד!". לא להסתפק בשום אופן בשיחות טלפון מייגעות שבהן (שנערכות בד"כ רק לאחר שניסיתם 7 פעמים לפני כן להשיג את הגורם הנכון בחברה) מובטח לכם שיחזרו אליכם, ידאגו לכם וכו'. במסגרת תיעוד זה חשוב להקפיד על הפעולות הבאות:

  • להוציא פנייה בכתב בקשר לליקויים, בלי יוצא מהכלל, ולוודא שקיימת אסמכתא על עריכת הפנייה לקבלן.
  • את שיחות הטלפון החשובות להעלות על הכתב ולשלוח את הסיכום שלהן אל הקבלן.
  • לתעד את הליקויים עצמם באמצעות תמונות וסרטונים בזמן אמת, ולהעביר את החומר בסמוך לאחר מכן אל הקבלן.
  • לתעד את ניסיונות התיקון שמבצע הקבלן, להעלותם על הכתב ולשלוח העתק לקבלן (לפרט את משך ביצוע העבודות, לצרף תמונות ולסכם את שעות או ימי העבודה שהפסדתם בעקבות התיקונים).
  • כאשר מתאמים איתכם טלפונית מועד לתיקון להתעקש על תיאום שעה מדויקת, להעלות זאת על הכתב ושוב - לשגר הכל למשרדי הקבלן. 

תיעוד זה יסייע בתור תמריץ לקבלן לבצע את המוטל עליו לפי החוק, ביודעו ש"כל מעשיו בספר נכתבים", וכן יסייע בהמשך – ככל שהדברים לא יעלו יפה – להצלחתכם בתביעה נגד הקבלן, ככל שתוגש. 

עורך הדין כפיר יפת עוסק בליקויי בניה, ייצוג רוכשי דירות בתביעות קבלנים, בתים משותפים, ליווי וייעוץ משפטי בעסקאות ופרויקטים ללקוחות פרטיים, חברות ויזמים, ניהול ורישום זכויות, חוזי מכר, מיסוי מקרקעין ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לליקויי בניה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.