תאונות של נפילה ברחוב הן שכיחות ומתרחשות מידי יום בשטחן של רשויות מקומיות רבות בארץ. אירועים אלו נובעים מהעובדה שהליכה בשטחים ציבוריים היא פעולה שרובנו מבצעים על בסיס יומי. לעיתים קורה שפעולה בסיסית זו מסתיימת בפציעה קלה או קשה בעקבות היתקלות במפגע על גבי המדרכה או הכביש.
 
לפי פסיקת בתי המשפט, הרשות המקומית נושאת בחובת זהירות כלפי הולכי רגל שמתהלכים ברחובות שנמצאים בתחומה. כל רשות מקומית מחויבת לדאוג לתחזוקת רחובותיה ולהסיר מהם מפגעים באופן שיבטיח את ביטחונם של משתמשי הדרך. אם הרשות המקומית הפרה את חובתה ובעקבות זאת נגרם נזק גוף להולך רגל שנתקל במפגע ונפל, הוא זכאי להגיש נגדה תביעת פיצויים בגין רשלנות.
 
בין שלל המפגעים שניתן למצוא ברחובות ניתן לציין בורות, שברים ושקעים במדרכה או בכביש. במקרים מסוימים גם היעדר תאורת רחוב מספקת עשוי להוות עילת תביעה נגד הרשות המקומית במקרים של נפילה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון דואני ושות', לחץ/י כאן

כיצד לפעול בסמוך לאחר הנפילה?
בסמוך לאחר תאונת נפילה ברחוב רצוי לתעד את מקום האירוע, לצלם את המפגע מכמה זוויות ולרשום בדיוק מתי התאונה אירעה. אם היו במקום עדים לתאונה מומלץ לרשום את פרטיהם למקרה של צורך עתידי במתן עדות בפני בית המשפט ביחס לנסיבות התקרית. כמו כן, רצוי לצלם את החבלות והפגיעות שנגרמו בעקבות הנפילה.

בעת קבלת טיפול רפואי ראשוני חשוב ליידע את הצוות הרפואי כי התאונה אירעה בשל מפגע ברחוב ולהקפיד כי סיבת הנפילה תירשם בסיכום הרפואי וכי נסיבות האירוע יפורטו בו במידת האפשר. במקרה שמתעורר צורך בקבלת טיפול רפואי נוסף בהמשך, קיימת חשיבות רבה לשמירת התיעוד הרפואי כולל תוצאות בדיקות, סיכומי ביקור, מרשמי תרופות והפניות לרופאים מומחים. נוסף על כך, רצוי לשמור קבלות על הוצאות רפואיות ואחרות שנגרמו בעקבות התאונה. 

במקרה של פגיעה ממשית שנגרמה כתוצאה מנפילה ברחוב חשוב לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום נזקי הגוף בסמוך לאחר האירוע. עורך הדין ייבחן את התיעוד הרפואי שמצוי בידי הנפגע כמו גם את מאפייני המפגע שגרם לנפילה ויעריך את סיכויי התביעה נגד הרשות המקומית.

מהם היסודות שיש להוכיח בעת הגשת תביעת רשלנות נגד הרשות המקומית?
במקרה של הגשת תביעת פיצויים, הנפגע יצטרך להוכיח בעזרת עורך דינו כי הרשות המקומית הפרה את חובת הזהירות שלה והתרשלה כלפיו בכך שלא תחזקה כראוי את המדרכה או הכביש שבשטחה ולא הסירה את המפגע כנדרש. את נסיבות האירוע ניתן יהיה להוכיח באמצעות תיעוד של המפגע ממקום התאונה, תיעוד רפואי רלבנטי שהתקבל בסמוך לאחר האירוע ועדויות של אנשים שהיו במקום בעת התאונה.

יסוד נוסף הנדרש לצורך קביעה כי הרשות המקומית מחויבת לפצות את הנפגע על נזקיו הוא קיומו של קשר סיבתי בין הרשלנות של הרשות המקומית ובין הנזק. לפיכך, הנפגע יצטרך להוכיח כי הנזק שנגרם לו נבע מהפרת חובת הזהירות של הרשות המקומית.

הפיצויים שנקבעים בסופו של דבר תלויים בנזק שנגרם לנפגע בעקבות התאונה, ולכן הוא יצטרך להוכיח כי האירוע גרם לו נזק גופני או נפשי. מאחר שמדובר בעניין שברפואה הדורש מומחיות, הנפגע יצטרך לצרף לתביעתו חוות דעת רפואית של מומחה רפואי. המומחה יבדוק את הנפגע, יעיין במסמכים הרפואיים שקיבל לאחר התאונה ויקבע מהי הנכות שנגרמה לו בעקבותיה.

במסגרת ההליך המשפטי גם הרשות המקומית רשאית להגיש חוות דעת רפואית של מומחה רפואי מטעמה שיבדוק את הנפגע ויעריך את נכותו. במקרים של פער ממשי בין הקביעות בשתי חוות הדעת, ישנן מס' אפשרויות להכרעה בנושא שיעור הנכות וביניהן – ניהול מו"מ בין הצדדים, מיצוע נכויות (הסכמה על נקודת האמצע בין חווה"ד), פנייה להליך גישור, מינוי מומחה שלישי מטעם בית המשפט וכ"ו. 

הנכות שתיקבע תשמש את השופט היושב בדין כנקודת מוצא לקביעת נכותו התפקודית של התובע. המשמעות של הנכות התפקודית היא עד כמה המגבלה הרפואית שממנה סובל הנפגע בעקבות האירוע פוגעת בתפקודו בעבודה ובחיי היום יום. הנכות התפקודית שנקבעה תשמש את בית המשפט לצורך חישוב פיצויים בגין הפגיעה בכושר ההשתכרות של התובע.

קבלת פיצויים לאחר תאונת נפילה ברחוב
הפיצויים בעקבות התאונה לרוב כוללים רכיב של פיצוי על כאב וסבל שנתון לשיקול דעתו של בית המשפט ותלוי בחומרת הנכות, בגיל הנפגע ובפרמטרים נוספים. נוסף על כך בית המשפט יפסוק לנפגע פיצויים בגין פגיעה בכושר ההשתכרות שתחושב תוך שקלול שיעור הנכות התפקודית עם נתוני שכר ונתונים נוספים. 

רכיב פיצוי נוסף הוא הוצאות רפואיות ונסיעות שהנפגע הוציא בעקבות התאונה ושהוא צפוי להוציא בעתיד לצורך קבלת טיפולים רפואיים. כמו כן ייבחן בית המשפט האם יש הצדקה לפסוק לנפגע פיצוי עבור עזרת צד שלישי לעבר ולעתיד על סמך מצבו הרפואי והנזק שנגרם לו בתאונה.

חשוב לציין כי סכום הפיצוי מושפע מכמה גורמים. ככל שהנפגע צעיר יותר כך הוא יקבל פיצוי גבוה יותר. נוסף על כך, ככל ששיעור הנכות הרפואית שנקבע לו הוא גבוה יותר, כך צפוי לעלות גם סכום הפיצוי שיקבל בסופו של ההליך המשפטי. במקרים שבהם מדובר בנזק קל וכאשר לא נקבעה לנפגע נכות רפואית, ייתכן כי ייפסקו לטובתו פיצויים עבור כאב וסבל שעשויים להסתכם באלפי שקלים בודדים בהתאם לנסיבות.

ייעוץ משפטי יסייע לנפגע לבחור אסטרטגיית פעולה מול הרשות המקומית
בכל מקרה של תאונת נפילה שגרמה לנזק רצוי לפנות להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום נזקי הגוף ותביעות רשלנות, במטרה להביא למיצוי מירבי של הזכויות מול הרשות המקומית. עורך הדין ייבחן את כל נתוני המקרה, כולל חומרת הפגיעה, נתוני הנפגע ונסיבות האירוע ויסייע ללקוח להחליט כיצד להתנהל מול הרשות המקומית.

עו"ד חיים דואני מתמחה בתביעות נזיקין נגד רשויות מקומיות ועיריות בגין רשלנות ואחריות לנפילה, מייצג בבתי המשפט השונים ובוועדות רפואיות. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות רחוב LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.