לא אחת ניתן לשמוע בתקשורת על סכסוכי ירושה מורכבים וקשים בין ילדיו של טייקון כזה או אחר, בכל הקשור לחלוקת רכושו לאחר פטירתו. עם זאת חשוב להבין כי סכסוכי ירושה הם אינם נחלתם הבלעדית של העשירים והמבוססים ועלולים להתפרץ גם בקרב משפחות "רגילות" מן היישוב.
 
ירושה על פי דין וירושה מכוח צוואה
על פי רוב, כשאדם נפטר הוא מותיר אחריו נכסים מסוגים שונים וביניהם נכסי נדל"ן, כלי רכב, כספים, מניות וניירות ערך, חסכונות וחפצים יקרי ערך מסוגים שונים. במקרה שהנפטר לא ערך צוואה בעודו בחיים, נכסיו יתחלקו בין יורשיו מכוח חוק הירושה, כאשר דרך הורשה זו נקראת ירושה על פי דין. חוק הירושה קובע כברירת מחדל כי יורשי המנוח/ה יהיו בן/בת הזוג שלו וילדיו וזאת כאמור במקרה שבו המנוח לא ערך צוואה לפני מותו.
 
לרוב, סכסוכי הירושה בתוך המשפחה מופיעים כאשר מדובר בירושה על פי צוואה שהותיר אחריו המנוח. סכסוכים אלו מתעוררים לרוב בקרב בני המשפחה הגרעינית ומאופיינים במעורבות גבוהה של רגשות ומטענים מן העבר. מאחר שחוק הירושה קובע כי אדם רשאי להוריש את רכושו ונכסיו לכל אדם שיראה לנכון, במקרים מסוימים תוכן צוואתו עלול שלא למצוא חן בעיניי חלק מבני המשפחה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד פיינברג-אלמוג, לחץ/י כאן

חלוקה בלתי שוויונית של העיזבון עלולה להצית סכסוכי ירושה
החופש המלא שניתן למצווה בעריכת צוואתו עשוי להוביל למצבים שבהם המנוח בוחר לנשל את יורשיו על פי דין ולהוריש את רכושו לגורם זר או להוריש את מרבית עזבונו לאחד מילדיו בעוד ילדיו האחרים מתחלקים ביתרת הנכסים או מנושלים לחלוטין מהצוואה. חלוקה בלתי שוויונית של העיזבון בצוואה עלולה להצית סכסוך ירושה במשפחה ולגרום להעצמה של תחושות קיפוח, תסכול וזעם בין בני המשפחה. 

כדי להקדים תרופה למכה, ולמנוע ככל האפשר סכסוכי ירושה בתוך המשפחה, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום הצוואות והירושות כדי שיסייע לכם לערוך צוואה תקפה, ברורה וחד משמעית בהתאם להוראות הצורניות והמהותיות שמופיעות בחוק הירושה. חשוב לציין כי ביחס לכל צורה של צוואה שמופיעה בחוק הירושה קיימות דרישות מחייבות שרק בכפוף להן הצוואה תיחשב לתקפה.

חשוב לציין כי צוואתו האחרונה של האדם היא זו שמחייבת מאחר שהיא מבטאת את רצונו האחרון ביחס לרכושו. בעת עריכת צוואה בגיל מבוגר רצוי לצרף לה חוות דעת מטעם פסיכיאטר שיתייחס לכשירותו של המצווה לערוך צוואה. זאת במטרה למנוע אפשרות של תקיפת הצוואה בעתיד על ידי גורם שעשוי לטעון כי המצווה לא היה כשיר לערוך צוואה מפאת מצבו הקוגניטיבי ו/או הנפשי.

הגשת התנגדות לצוואה
מאחר שלא ניתן לתת מענה לכל תרחיש עתידי אפשרי במסגרת הצוואה, במקרים רבים יורש מחליט לפעול נגד תוכן הצוואה באמצעות הגשת התנגדות. מדובר בהליך משפטי שנפתח על ידי הגורם שמעוניין בביטול צוואתו של המנוח. הסיבות להגשת התנגדות לצוואה יכולות להיות שונות ומגוונות. 

בין היתר ניתן לציין מצב שבו אחד היורשים סבור כי גורם אחר הפעיל לחץ והשפעה בלתי הוגנת על המצווה כדי שיערוך צוואה המקפחת את מגיש ההתנגדות. דוגמה נוספת למקרה שבו יכולה להיות מוגשת התנגדות היא כאשר נפל פגם טכני ופורמלי בצוואה כאשר המצווה לא חתם על צוואתו.

אפשרות נוספת ושכיחה שבגינה ניתן להגיש התנגדות היא במצב שבו המתנגד סבור כי המצווה לא היה כשיר מנטלית לערוך צוואה במועד עריכתה, ולכן ערך צוואה שמקפחת את המתנגד. במקרים אחרים המתנגד עשוי לבקש לפסול את הצוואה מאחר שהוא מחזיק בצוואה מאוחרת יותר שערך המצווה. 

ייצוג בהליך התנגדות לצוואה דורש מומחיות משפטית בתחום סכסוכי הירושה
בכל מקרה שבו גורם בעל עניין מבקש להגיש התנגדות לצוואה הוא נדרש לפתוח בהליך משפטי. הליך זה נחשב למורכב ודורש מומחיות משפטית ומיומנות בתחום הספציפי של דיני צוואה וירושה, כמו גם ניסיון בהתדיינות בתחום סכסוכי הירושה בפני בית המשפט לענייני משפחה. 

יש לציין כי בית המשפט לענייני משפחה לא נוהג לבטל בקלות צוואה לנוכח מעמדה כביטוי לרצונו האחרון של המנוח אשר אותו יש לכבד. למרות זאת, עורך דין מיומן הבקיא בתחום הליטיגציה בסכסוכי ירושה ידע כיצד לתכנן אסטרטגיית פעולה משפטית מתאימה בהתאם לנסיבותיו הספציפיות של המקרה כדי להביא לתוצאה המיטבית עבור הלקוח. 

עו"ד מיכאל פיינברג עוסק בצוואות וירושות, בליטיגציה בסכסוכי ירושה, בניהול עזבון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לסכסוכי ירושה LawGuide.

עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)
עורכי הדין איתי אלמוג ומיכאל פיינברג (צילום: נופר אלמוג ושי בראל)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.