בישראל פועלות חברות רבות שמעניקות שירותי תוכנה, תמיכה טכנית ושירותי שיווק לחברות הימורים הפועלות מחוץ לישראל. כל עוד מדובר בפעילות הימורים חוקית הנעשית בכפוף לרישיונות רגולטוריים מתאימים, חסימת שחקנים מישראל וממדינות אחרות בהן הפעילות אסורה וכדומה, גם הפעילות ״התומכת״ של החברות הישראליות אינה בעייתית.
 
חברות ישראליות מנועות מלתת שירותים לפעילות הימורים בלתי חוקית
למען הסר ספק, ברור לחלוטין שחברות ישראליות מנועות מלתת שירותים כלשהם לפעילות הימורים בלתי חוקית (למשל כאלה שפונות לשחקנים ישראלים) אך כמובן שאין מניעה מלעבוד עם חברות הימורים שפועלות בצורה חוקית לחלוטין מחוץ לישראל. כל מסקנה אחרת תוביל למצב בלתי מתקבל על הדעת שלפיו לחברה ישראלית אסור להעניק שירותי אדריכלות למשל לקזינו חוקי לחלוטין בלאס וגאס.
 
אלא שהתחזקות הרגולציה העולמית בתחום הלבנת ההון בשנים האחרונות, בשילוב עם היחס השלילי כלפי הימורים מכל סוג שהוא בישראל (כל עוד לא מדובר בהימורים שמנהלת המדינה כמובן), הביאו למצב שבו הבנקים בישראל מעמידים קשיים רבים בפני חברות ישראליות הפועלות בתחום - גם אם מדובר בחברות תוכנה או שיווק בלבד - בעיקר מחוסר ידיעה של החוק הישראלי וחוסר הבנה של פעילות החברה עצמה.

 לפניה ישירה אל עורך הדין צחי זך לחץ/י כאן.

הבנק עשוי לחסום את הפעילות בחשבון החברה ולגרום לקריסתה
מניסיוני, במקרים שבהם הבנק "מגלה" שחלק מהכספים שמקבלת החברה הישראלית בחשבון הבנק שלה מקורו בחברות הימורים מחו"ל, הוא עשוי לנקוט במספר צעדים, כאשר הצעד החריף ביותר הוא סירוב לאפשר את המשך הפעילות בחשבון - כולל עצירת תשלומים שכבר נשלחו לחברה מלקוחותיה, מה שעלול להוביל לקריסת החברה. 

כאמור לעיל, כאשר חברה מקבלת מכתב מסניף הבנק שלה שבו נטען כי כל פעילות הקשורה להימורים היא אסורה, הדבר נובע חד משמעית מחוסר ידיעה של החוק. ישנם בהחלט סניפי בנק שמכירים את ההבחנה בין פעילות הימורים חוקית ללא חוקית ובמקום לעצור את הפעילות הם מבקשים מהחברה מידע נוסף כדי לוודא שהחברה אכן מעניקה שירותים לפעילות הימורים חוקית בלבד. 

במקרים רבים החברה נדרשת לספק מידע רב ורגיש על פעילותה
מדובר בבקשה לגיטימית כמובן של הבנק שעדיפה בהרבה מעצירת הפעילות בחשבון, אך גם כאן ישנם מקרים רבים שבהם הבנק לא יודע איזה מידע בדיוק עליו לבקש. כתוצאה מכך החברה נדרשת לספק מידע רב ורגיש על פעילותה, להתחייב לבצע פעולות מיותרות ולהצהיר הצהרות שהיא לא יכולה להצהיר ואשר כלל אינן נדרשות ולא עוזרות לבנק.

התמודדות עם סניף בנק שחושש שיואשם בסיוע להלבנת הון או לפעילות הימורים בלתי חוקית אינה פשוטה ולכן חברות רבות מעדיפות פשוט לנסות לפתוח חשבון בנק אחר ולהתחיל מהתחלה. מדובר בטעות כמובן שכן מעבר לנזקים העצומים שהחלטה כזו גורמת לפעילות, אין מן הסתם שום ודאות שהבעיה לא תחזור על עצמה בחשבון החדש, בסניף חדש או אפילו בבנק חדש. 

לאור זאת הדרך הטובה ביותר לפעול כאשר הנושא עולה מול סניף הבנק היא לנסות להגיע למצב שבו הבנק חוזר בו מהחלטתו לעצור את הפעילות (משימה בהחלט אפשרית!). לאחר מכן רצוי לקיים משא ומתן מול הבנק כולל קיום כל הבקשות הסבירות שהועלו על ידי הסניף כדי לאפשר את המשך הפעילות ללא הפרעה. כל זאת, מבלי לסבך את החברה בהצהרות לא נכונות והתחייבויות מיותרות ותוך גילוי אך ורק של המידע שהבנק באמת צריך כדי לדעת שהחברה פועלת בהתאם לחוק ולמקובל בתעשייה. 

עורך הדין צחי זך עוסק בדיני אינטרנט ומשפט מסחרי ומלווה חברות בין היתר בתחום ההימורים אונליין, פורקס, מסחר אלקטרוני, פרסום דיגיטלי ופינטק. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להימורים באינטרנט LawGuide

עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)
עורך הדין צחי זך (צילום: אלעד מלכה)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.