חיילות העצורות בכלא הצבאי שבעיר הבה”דים בנגב סובלות מיחס קשה ופוגעני, כך נטען בפנייה שהעביר הפעיל הפוליטי והחברתי רן כרמי בוזגלו אל הרמטכ”ל אביב כוכבי.

אחת החיילות, שהשתחררה באחרונה מצה”ל, היא עדן סיסון, שנעצרה בגין סרטון שנקבע כי הוא מבזה את צה”ל. סיסון מספרת: “עליתי מארה”ב כדי להתגייס ולהגן על ישראל מפני מחבלים ומצאתי את עצמי כלואה מאחורי דלת בטון, עם חלון קטן ומסורג, 22 שעות ביממה. רוב היום יושבת על הרצפה בתא ומתחננת לאלוהים שיעזור לי. חטפתי כמה פעמים התקפי חרדה. העצורות האחרות בתא בכו והתחננו שתבוא מפקדת חצי שעה בערך, וכשהיא הגיעה הייתי על הרצפה. היא צרחה עליי והתחילה לדפוק בקיר, כאילו אני איזו חיה. כל העצורות היו בהלם".

“אמרתי למפקדת בלחש ובאפיסת כוחות: ‘בבקשה, רק תעני, שאדע שאני לא תקועה פה. שאם אצטרך, מישהו יבוא להציל אותי. רק תפתחי לי את החלון בבקשה, שלא ארגיש שהקירות נסגרים עליי’”, היא סיפרה.

סיסון המשיכה: “זו רק אחת מהחוויות הנוראיות שחוויתי במעצר. אני רק רוצה להבין למה זה מגיע לנו? למה חיילת עצורה צריכה להתחנן כדי לקבל בקבוק מים?”.

עדויות נוספות שהגיעו ל”מעריב” מחזקות את טענותיה של סיסון. בין היתר, מדובר בשתי חיילות שהיו עצורות במתקן, שביקשו להישאר בעילום שם. גם הן סיפרו על כך שנשארו בלי מים.

“המצב שם היה קשה מאוד”, סיפרה. ”סבלנו מיחס קשה ומבזה. לילה אחד לקחו מאיתנו את השמיכות שאנחנו הבאנו ולא נתנו לנו שמיכות אחרות, למרות שהיה ממש קר”.

בפנייתו לרמטכ”ל כתב כרמי בוזגלו: “מסתבר שסוהרות מתעמרות בחיילות הכלואות במקום, משפילות אותן, מזלזלות בהן ומפעילות סנקציות מחרידות. נודע לי על חיילות שנענשו ונאסר עליהם להכניס לתאן בקבוק מים במשך שלושה ימים. החיילות כלואות בתאים צרים ומחניקים, וגם כשמוציאים אותן להתאוורר לפרקי זמן מגוחכים, מטילים עליהן עבודות רס”ר. יש בידי עדויות מזעזעות של חיילות ששהו במתקן, וגם של סוהרות המכות על חטא. לא ייתכן שמחבלים שפגעו בחפים מפשע נהנים מתנאים של קייטנה, וכך יתנהגו אל לוחמות ששירתו נאמנה את המדינה. יש די והותר בתי כלא צבאיים עם צוות מיומן שעבר הכשרה מתאימה. אני קורא לך לסגור לאלתר את המקום ולהעמיד לדין את כל מי שאחראי על המחדל, לרבות אלה שעמדו מנגד ולא הרימו קול זעקה”.

רא״ל אביב כוכבי. צילום: פלאש 90
רא״ל אביב כוכבי. צילום: פלאש 90

בוזגלו מבטיח לא להרפות. “דיברתי עם גורמים נוספים בעניין, ויש מקרים נוספים שנודע לי עליהם”, הוא אומר. “אני מצפה שתיעשה בדיקה רצינית של המתרחש במקום”.

מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “תהליך הקליטה והשהייה במתקני המעצר למשרתי ומשרתות צה”ל מתבצע בהתאם לנהלים המקצועיים שהוגדרו. בין היתר, הנהלים כוללים זכות לשיחות טלפון, הפקדת הציוד האישי בפיקדון וכו’. כל זאת, תוך שימת דגש על שמירה על כבוד האדם ובהתאם להנחיות. כמו כן, המעצרים כפופים לביקורות מקצועיות של המפקדה הממונה. כל חייל/ת הנקלט למעצר, מרואיין טרם שחרורו ונשאל לתחושותיו ולתנאי כליאתו. כמו כן, מדי יום מתקיימים מסדרים ושיחות עם הקצינים הממונים. כל טענה על התעללות או החמרת הפקודות משוללת כל יסוד. המכתב התקבל בלשכת הרמטכ”ל וייענה במישרין לפונה”.