במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "חוק הפלת"ד") נקבע משטר של אחריות מוחלטת אשר לפיו כל אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי וזאת ללא קשר לשאלת אחריותו לאירוע. בהתאם לחוק כל אדם שנפגע בתאונה כהולך רגל, נהג או נוסע ברכב זכאי לקבל פיצוי ללא קשר לשאלת אשמתו. במקרה שהנפגע נסע ברכב מנועי בזמן התאונה כנהג או כנוסע ברכב, חברת הביטוח שביטחה את השימוש ברכב בביטוח חובה היא זו שאחראית לפצותו. 

במקרה שאדם נפגע בתאונת פגע וברח והוא אינו מסוגל לזהות את נהג הרכב הפוגע, הוא זכאי להגיש תביעה נגד חברת קרנית. חברת קרנית היא תאגיד ציבורי שהוקם מכוח חוק הפלת"ד אשר נועדה לפצות נפגעי תאונות דרכים שאין באפשרותם לתבוע מבטח שיכול לפצותם עבור הנזק שנגרם להם בשל תאונת דרכים. זאת, במקרים שבהם זהות הנהג הפוגע אינה ידועה להם או כאשר לנהג הפוגע לא היה ביטוח חובה תקף בזמן התאונה.  

לרשימת עורכי הדין בתחום תאונות דרכים, לחץ/י כאן

ראשי הנזק בתביעת פיצויים מכוח חוק הפלת"ד
בתביעת פיצויים מכוח חוק הפלת"ד ראשי הנזק העיקריים שבגינם הנפגע תובע פיצויים הם אובדן כושר השתכרות והפסדי שכר, הוצאות רפואיות והוצאות עבור עזרת צד שלישי, הוצאות ניידות, הוצאות משפט וכאב וסבל. סכום הפיצוי שייפסק לנפגע מושפע בעיקר מגילו ומאחוזי הנכות שנקבעו לו על ידי המומחה הרפואי שמונה על ידי בית המשפט. לפיכך, ככל שהנפגע צעיר יותר והנכות שנקבעה לו היא בשיעור גבוה יותר, כך סכום הפיצוי שייקבע לו יהיה גבוה יותר.

בשונה מתביעות פיצויים על נזקי גוף מכוח פקודת הנזיקין, אשר במסגרתן הנפגע מחויב לצרף לתביעתו חוות דעת של מומחה רפואי לצורך ביסוס טענותיו בנוגע לעניינים שברפואה, בתביעות מכוח חוק הפלת"ד הנפגע אינו נדרש לעשות זאת. בתביעת פיצויים מכוח חוק הפלת"ד התובע נדרש לצרף לתביעתו מסמכים רפואיים אשר מעידים על הנזק שנגרם לו כאשר בהמשך בית המשפט ימנה לו מומחה רפואי מטעמו לצורך הערכת הנכות הרפואית שנגרמה לו בעקבות התאונה.

איך נקבע שכר הטרחה של עורך הדין בתביעות פיצויים לפי חוק הפלת"ד?
חשוב לציין כי בתביעות פיצויים מכוח חוק הפלת"ד שכר טרחתו של עורך הדין המייצג את הנפגע מוגבל על פי החוק ולפיכך נע בין 8% ועד ל-13% מסכום הפיצוי שהנפגע יקבל מחברת הביטוח. עורך הדין יקבל שכר טרחה בשיעור של 8% מהפיצוי אם הושגה פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט לפני הגשת תביעה. במקרה שהושגה פשרה לאחר הגשת תביעה ולפני שניתן פסק דין, שכר הטרחה יהיה בשיעור של 11% מהפיצוי. אם התקבל פסק דין בתביעה, שכר הטרחה של עורך הדין יהיה בשיעור של 13% מהפיצוי שנפסק לנפגע.

במקרים של מעורבות בתאונת דרכים שבעקבותיה נגרמו לכם נזקי גוף, רצוי לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום. עורך הדין יסביר לכם מהם זכויותיכם לאחר התאונה, ילווה אתכם לכל אורך התביעה בדרך למיצוי מיטבי של הזכויות מול חברת הביטוח. 

בחירת עורך דין מקצועי לצורך ייצוג בתביעה נגד חברת הביטוח
כדי לבחור עורך דין מקצועי בתחום נזקי גוף שנגרמו עקב תאונת דרכים רצוי לעיין בהמלצות שלקוחותיו רשמו אודותיו ולחפש באינטרנט פסקי דין שבהם הוא ייצג נפגעים בתאונות דרכים. נוסף על כך, מומלץ לוודא שעורך הדין בקיא ומעודכן בהוראות החוק ובפסיקה הרלבנטית, שולט היטב בהיבטים הפרוצדוראליים והמהותיים של ההליך המשפטי ומנוסה במיוחד בייצוג נפגעי תאונות דרכים. אחרי סקירת פועלו והישגיו של עורך הדין, רצוי לפנות אליו לצורך התרשמות ישירה ממקצועיותו, זמינותו ויחסו ללקוח. לפניכם רשימת עורכי דין בתחום תאונות הדרכים: