מס רכישה נחשב למס מדורג, שעבור בעלי דירה יחידה מתחיל ברמה של 0 עד למחיר דירה של 1,744,505 שקלים, שממנו ומעלה הם מחויבים לשלם 3.5%, ושיעורו עולה בהתאם לשווי הדירה. בעוד בעלי דירה יחידה נהנים מהטבה משמעותית בתשלום מס רכישה כאמור, משקיעים מחויבים לשלם מס רכישה כבר מהשקל הראשון של עלות הדירה.

הפחתת מס הרכישה על נדל"ן למשקיעים - מה מטרתה?
מליאת הכנסת אישרה ביום 29.07.20 את הפחתת מס הרכישה למשקיעים מ-8% ל-5%. אישור הפחתת מס הרכישה נעשה לנוכח הצעתו של שר האוצר החדש להקדים ככל הניתן את הפחתת המס כדי לעודד משקיעים לשוב ולהשקיע בשוק הנדל"ן ותוך כך לעודד את הבנייה והצמיחה בישראל. זאת לאחר שבשנים האחרונות נרשמה ירידה ברכישת דירות לצורכי השקעה.

לצורך ההדגמה, לפי מדרגות מס הרכישה המעודכנות, רוכש דירה להשקעה ישלם על דירה בשווי של 2 מיליון שקלים מס רכישה בסכום כולל של 107,077 שקלים. על חלק השווי שעד 1,292,280 ישולם מס בשיעור של 5% בסך של 64,614 שקלים ואילו על חלק השווי העולה על 1,292,280 שקלים ועד ל-2 מיליון שקלים ישולם מס בשיעור 6% בסך של 42,463 שקלים.

לעומת מס רכישה הקודם בו נדרשו לשלם 8% מהשקל הראשון, קרי הסכום לתשלום המס על דירה בשווי של 2 מיליון שקלים היה 160,000 שקלים.

מס הרכישה למשקיעים הועלה לפני חמש שנים, במטרה להביא להפחתת הביקוש בשוק הדירות כדי לסייע בהורדת מחירי הדירות. לאחר העלאת שיעור מס הרכישה, חלק גדול מהמשקיעים החליטו לצמצם את פעילותם בישראל ועברו להשקיע את כספם בעסקי מסחר בישראל או בנכסי נדל"ן מחוץ לישראל.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין גלית זמיר, לחץ/י כאן

העלאת מס הרכישה למשקיעים הביאה להקטנת היצע הדירות בשוק
הניסיון מלמד כי צמצום פעילות המשקיעים באמצעות העלאת מס הרכישה לא סייע להפחית את מחירי הדירות שבניגוד לתחזיות המשיכו להאמיר גם אחרי העלאת המס. נוסף על כך, העלאת מס הרכישה הביאה להקטנה של היצע הדירות להשכרה ובהתאם גם לעלייה של שכר הדירה. 

מטרתו של משרד האוצר בהפחתת מס הרכישה על דירות להשקעה היא להניע את הכלכלה באמצעות הנעה של שוק הנדל"ן וענף הבנייה. זאת בתגובה לירידה החדה ברכישת דירות להשקעה בישראל. כדי להמחיש את הבעיה יש לציין כי בשנת 2019 רכשו משקיעים כ-14 אלף דירות בישראל לעומת יותר מ-30 אלף דירות שנרכשו בשנת 2015. בהתאם לנתוני משרד האוצר, בחודש אפריל השנה נרכשו על ידי משקיעים אך ורק 245 דירות.

הגדלת היקף עסקאות הנדל"ן בשוק ועידוד ענף הבנייה
הפחתת מס הרכישה על דירות להשקעה באה על רקע שאיפת משרד האוצר להביא לכניסה מסיבית של משקיעים לשוק הנדל"ן אשר צפויה לסייע בצמצום הגירעון התקציבי שנוצר כתוצאה מהתפשטות מגפת הקורונה בישראל. אין ספק כי מדובר במהלך חשוב ביותר שנועד להגדיל את היקף העסקאות בתחום הנדל"ן ויש לו השפעות ישירות ועקיפות ממשיות על ענף הבנייה והמקרקעין בישראל.

לנוכח ההפחתה במס הרכישה שנכנסה לתוקף בתאריך 29.07.2020 (החוק פורסם ברשומות) יעודכנו שיעורי מס הרכישה למשקיעים לפי מדרגות המס החדשות באופן הבא:

טבלת מס רכישה למשקיעים לפי המצב החדש לאחר הפחתת מס הרכישה  (צילום: עו''ד גלית זמיר)
טבלת מס רכישה למשקיעים לפי המצב החדש לאחר הפחתת מס הרכישה (צילום: עו''ד גלית זמיר)

לפי המצב המשפטי המחייב לתקופה שבין 16.01.20 ועד ליום 29.07.2020 החיוב במס רכישה עבור נכסי נדל"ן להשקעה התבצע באופן הבא:
טבלת מס רכישה למשקיעים לתקופה שבין יום 16.01.20 ועד ליום 29.07.20 (צילום: עו''ד גלית זמיר)
טבלת מס רכישה למשקיעים לתקופה שבין יום 16.01.20 ועד ליום 29.07.20 (צילום: עו''ד גלית זמיר)

ייצוג משפטי מקצועי לפני רכישת דירה יסייע לכם להימנע מהפתעות
בכל מקרה של מעורבות בעסקה של רכישת דירה בין אם לצורך השקעה ובין אם לצורך מגורים, מומלץ לפנות לעורך דין שמתמחה בתחום מיסוי המקרקעין לצורך קבלת ייעוץ משפטי מקצועי ומקיף בנושא. עורך הדין יסייע לכם להבין את משמעות העסקה ביחס להיבטי המיסוי שלה ולהימנע מהפתעות לא נעימות בהמשך.

עורכת הדין גלית זמיר מתמחה בתחום הנדל"ן ומיסוי המקרקעין, בייצוג רוכשי ומוכרי נכסי מקרקעין, חישוב מס רכישה ומס שבח, תכנון מס ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למיסוי מקרקעין LawGuide.

עורכת הדין גלית זמיר (צילום: דימה חבר)
עורכת הדין גלית זמיר (צילום: דימה חבר)


*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.