כאשר זוג נשוי שיש לו ילדים משותפים מחליט להיפרד, עולה באופן טבעי שאלת משמורת הילדים וחלוקת זמני השהות של כל אחד מההורים עימם. המשמעות של חלוקת זמני שהות היא למעשה קביעת פרקי זמן סדירים וקבועים אשר במהלכם ההורה ישהה עם ילדיו, כאשר משך המפגשים ומינונם משתנה לפי גילו של הקטין והנסיבות המשפחתיות.

את חלוקת זמני השהות וסוגיית משמורת הילדים ניתן לקבוע בהסכמה במסגרת הסכם הגירושין, כאשר את ההסכם יש להביא לאישורו של בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. הערכאה השיפוטית תבחן את ההסכם ותאשר אותו אם תהיה סבורה כי הוא עומד בקנה אחד עם טובת הילד. 

לפניה ישירה אל עורך הדין יניב הלוי לחץ/י כאן

היעדר הסכמה בין ההורים בסוגיית הסדרי השהות והמשמורת
במצבים של היעדר הסכמה בין ההורים בעניין חלוקת זמני השהות והמשמורת, ההורים צריכים לפנות לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני לצורך הכרעה בסוגייה. הקביעה הראשונית בנושא זה תתקבל ברוב המקרים כחלק מההכרעה בתביעת משמורת בהליך גירושין. העיקרון המנחה את בית המשפט לענייני משפחה או את בית הדין הרבני בקביעת הסדרי השהות של הילד עם הוריו הוא טובת הילד.

ס' 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כי בהיעדר הסכמה בין ההורים ביחס להסדרי שהות או משמורת, בית המשפט צריך להכריע בעניינים אלה לפי עיקרון טובת הילד. עם זאת הסעיף לא מגדיר מהי טובת הילד ולפיכך מותיר בידי בית המשפט את התפקיד ליצוק תוכן במושג הזה. לפי הפסיקה בישראל, טובת הילד נחשבת לעיקרון על שזוכה לעדיפות ביחס לכל שיקול אחר במסגרת הכרעה בסוגיות של הסדרי שהות ומשמורת ילדים.

עיקרון טובת הילד בפסיקת בית המשפט לענייני משפחה
עיקרון טובת הילד הוא עיקרון יחסי ואינו מוחלט, שכן טובתו המוחלטת של ילד היא לחיות במחיצתם של שני הוריו. לפיכך, בבואו של בית המשפט להכריע ביחס להסדר משמורת, מטרתו היא להגשים ככל שניתן את האינטרס של הילד לחיות במסגרת יציבה אצל ההורה המשמורן ובמקביל לשמור על קשר רציף בינו ובין ההורה שאינו משמורן.

לצורך הכרעה במקרה של חילוקי דעות בין ההורים, בית המשפט ייבחן את זכויות הילד, האינטרסים שלו וצרכיו תוך התחשבות במספר גורמים שנקבעו בדו"ח הוועדה לבחינת עקרונות יסוד בתחום הילד והמשפט. הגורמים הבאים ישקלו לצורך קביעת טובת הילד: 

  1. גילו של הילד.
  2. שלומו הנפשי והגופני של הילד.
  3. רצונו של הילד, דעותיו, תחושותיו ועמדותיו ביחס לעניין שעל סדר היום.
  4. מאפייניו של הילד ותכונותיו הרלבנטיות לעניין.
  5. השפעת ההחלטה על חייו של הילד.
  6. עמדתם של הורי הילד בעניין שעל הפרק.
  7. קשריו ויחסיו עם הוריו ועם אנשים משמעותיים אחרים בחייו.
  8. הידע המקצועי הרלבנטי לעניין.
  9. מימד הזמן בחייו של הילד.  

לצורך קבלת הכרעה בנושאי משמורת ילדים וזמני שהות, פעמים רבות בית המשפט לענייני משפחה יפנה את ההורים לבדיקת מסוגלות הורית שנועדה לסייע לו להגיע להחלטות. מטרת ההערכה היא לבחון את מידת היכולת של כל אחד מההורים לדאוג לצרכיו הרגשיים והפיזיים של הילד ולגדלו כראוי.

ההערכה מתבצעת על ידי עובדים סוציאליים, פסיכולוגיים ופסיכיאטרים. בעוד ההערכה אינה מחייבת את בית המשפט בהכרעתו, לרוב בית המשפט ייטה לקבל את המלצות הצוות המקצועי.

ניכור הורי של ילד כלפי אחד מהוריו
במקרים מסוימים, על רקע פרידה, גירושים או סכסוך משמורת, ילד עלול להפגין ניכור כלפי אחד מהוריו כאשר הוא מתעלם ממנו, מטיח בו עלבונות, נוהג כלפיו בעוינות ומסרב לשתף עימו פעולה. לעיתים הילד אף מסרב להיפגש עם ההורה ולשוחח עימו כך שמצב זה עלול להתדרדר עד לכדי ניתוק מוחלט של הילד מאביו או מאימו. 

הספרות המקצועית מכירה בתופעת הניכור ההורי כהפרעה אשר מתבטאת על פי רוב בהתנכרות מצידו של הילד כלפי אחד מהוריו כאשר אין כל הצדקה לכך. לרוב, הניכור ההורי מופיע עקב הפעלת אמצעים פסיכולוגיים על הילד מצד ההורה המנכר אשר גורמים לילד להתנתק מההורה המנוכר. 

הסוגייה עלולה להגיע לדיון בפני בית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני כאשר הילד מסרב להיפגש עם אחד מהוריו בניגוד להסכמות שנקבעו בהסכם הגירושין או כאשר הוא מפגין כלפיו יחס עוין ומסרב לשתף עימו פעולה. בית המשפט לענייני משפחה הדגיש בפסיקותיו כי לתופעת הניכור ההורי יש השלכות הרסניות על התפתחותו הקוגניטיבית והרגשית של ילד שנקלע למצב של ניכור הורי.

במקרה של ניכור הורי חשוב לפעול בהקדם האפשרי
חשוב לציין כי בסיטואציה של ניכור הורי מימד הזמן הוא חשוב ביותר ולכן כדאי לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי בהקדם האפשרי. זאת מאחר שברוב המקרים ככל שהזמן חולף המציאות מתקבעת וקשה יותר להגיע לפתרון ראוי ולחדש את הקשר.

בשנים האחרונות עלתה המודעות הציבורית לתופעת הניכור ההורי כאשר כיום קיים מגוון של אפשרויות טיפול בבעיה באמצעות אנשי מקצוע מתחומי הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית. נוסף על כך, בתי המשפט יוצאים בנחרצות נגד התופעה, מחייבים קטינים לקבל טיפולים פסיכולוגיים ואחרים ואף מטילים קנסות וסנקציות כלכליות על ההורה המנכר.

בכל מקרה של סכסוך בענייני משמורת והסדרי ראייה כמו גם במקרים של ניכור הורי חשוב לפנות לעורך דין מנוסה שמתמחה בתחומי המשמורת והניכור ההורי כדי לקבל ייעוץ משפטי וליווי מקצועי. עורך הדין יסייע ללקוח לגבש אסטרטגיית פעולה מתאימה בהתאם לנסיבות המקרה במטרה להגיע לתוצאות המיטביות עבורו.

עורך הדין יניב הלוי עוסק בתיקי גירושין, משמורת ילדים והסדרי שהות, ניכור הורי, מזונות, הסכמי ממון ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשמורת על ילדים LawGuide.

עורך הדין יניב הלוי (צילום: יניב הלוי - חברת עורכי דין)
עורך הדין יניב הלוי (צילום: יניב הלוי - חברת עורכי דין)

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.