(לשון הדברים בכתבה מכוונת הן לנפגע והן לנפגעת בתאונת דרכים).
בהתאם להוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "החוק"), כל אדם שנגרמו לו נזקי גוף בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את השימוש ברכב. זאת למעט מקרים חריגים שבהם נשללת הזכאות כגון תאונה מכוונת, שימוש ברכב לביצוע עבירה, שימוש ברכב ללא ביטוח חובה תקף או רישיון נהיגה תקף ועוד.

לפי החוק, אדם שנפגע במהלך שימוש ברכב מנועי זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח ללא כל קשר לשאלת אחריותו לאירוע וזאת גם הוא אשם בתאונה. תוך כך, החוק למעשה קובע משטר של אחריות מוחלטת שלפיו כל נפגע בתאונה, בין אם מדובר בנהג הרכב, נוסע ברכב או הולך רגל שנפגע מהרכב, זכאי לקבל פיצויים מהמבטחת בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה.

חשוב לציין, כי החוק מתייחס גם למקרים שבהם הנפגע אינו יכול לזהות את הגורם שפגע בו כמו בתאונת פגע וברח. במצב כזה, הנפגע יהיה רשאי להגיש תביעת פיצויים נגד חברת קרנית. 

רצוי להדגיש שגם מי שנפגע בתאונת דרכים במסגרת עבודתו זכאי לפיצוי.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין לבנה עובדיה, לחץ/י כאן

התנהלות נבונה לאחר תאונת דרכים 
במקרה של מעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים, חשוב מאוד לפנות לקבלת טיפול רפואי בבית חולים בהקדם האפשרי. בבית החולים הצוות הרפואי יערוך לנפגע בדיקות מקיפות כדי לאתר את הפגיעות והחבלות שנגרמו לו בתאונה. חשוב להקפיד כי בתיעוד הרפואי מחדר המיון יופיעו תלונותיו של הנפגע ופירוט של כל החבלות והאיברים שנפגעו בעקבות התאונה. נוסף על כך חשוב לשים לב כי במסמכים הרפואיים תופיע סיבת הפנייה לבית החולים - מעורבות בתאונת דרכים.

במקרה שהמצב הרפואי מאפשר זאת, רצוי לצלם את מקום האירוע, את הנזקים שנגרמו לכלי הרכב ולרשום באופן מדויק ככל האפשר את הפרטים של כל הגורמים שהיו מעורבים באירוע כולל שמות מלאים, מספרי רכב ומספרי טלפון. יתרה מזאת, מומלץ לרשום את שעת התאונה המדויקת ואת הפרטים של העדים לתאונה אם היו כאלו במקום. לעיתים פרטים אלו עשויים לשמש את הנפגע בהמשך במיוחד כאשר מדובר בתאונה עצמית. לאחר התאונה חשוב מאוד לדווח על האירוע למשטרה ולקבל אישור משטרה שכולל את כל הפרטים של המעורבים בתאונה. 

המשך קבלת טיפול רפואי בקהילה ואיסוף מסמכים רפואיים וקבלות
לאחר השחרור מבית החולים, חשוב לפנות להמשך קבלת טיפול רפואי בקהילה במסגרת קופת החולים עבור כל הבעיות הרפואיות שהופיעו לאחר התאונה ובעקבותיה. בעת הביקור אצל הרופא יש לציין בפניו כי הבעיה הרפואית נובעת ממעורבות בתאונת דרכים. לכל אדם שנפגע בתאונת דרכים מומלץ למלא אחר הנחיות הרופאים ולבצע את כל הבדיקות והטיפולים הנחוצים לאחר התאונה. תוך כך, יש לשמור על כל המסמכים הרפואיים, סיכומי הביקור מהרופאים, תוצאות הבדיקות וההפניות למומחים הרלבנטיים.

בהיבט הכספי חשוב מאוד לשמור קבלות עבור הוצאות רפואיות והוצאות עבור נסיעות, מכשור רפואי, תרופות, ביקורים אצל רופאים מומחים, טיפולי רפואה משלימה, טיפולי פיזיותרפיה, יד שרה ועוד. תיעוד זה יוכל לשמש את הנפגע במסגרת ההליך המשפטי כדי להוכיח את ההוצאות שנגרמו לו לאחר התאונה ובעקבותיה במטרה לקבל פיצוי בגינן מחברת הביטוח.

ייעוץ משפטי מקצועי יסייע לכם לקבל את הפיצוי המירבי מחברת הביטוח
אחרי מעורבות בתאונת דרכים שבעקבותיה נגרמו לאדם נזקי גוף, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום נזקי הגוף. עורך הדין ייבחן את נסיבות התאונה ואת נזקי הגוף שנגרמו לנפגע בעקבותיה וינחה את הנפגע כיצד להתנהל ואילו בדיקות לבצע וכד' כדי להביא למיצוי מיטבי של זכויותיו מול חברת הביטוח לצורך קבלת פיצוי מקסימלי עבור נזקיו.

עורכת דין לבנה ג'אן עובדיה עוסקת בתחום נזקי גוף - תאונות דרכים ותאונות עבודה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.