אחרי שייצגתי והייתי מעורב בתיקים רבים, שחלקם בעלי השפעה תקשורתית וכלכלית בהיקפים של מיליוני שקלים, ברצוני להציג את אחת הסוגיות המורכבות והרגישות בהליכי חדלות פירעון.
 
"ביטולי הענקות", מונח משפטי שמנוהל בהתאם לפקודת פשיטת הרגל, או הוראות "סימן ב'", שמצויות בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שעוסקות בביטול עסקאות הגורעות מקופת הנשייה.
 
לפניה אל משרד עורכי דין אביעד גלס, לחץ/י כאן

ביטול הענקה גורם להשבת הנכסים לקופת הנשייה לצורך פירעון החובות
הוראות החוק הללו עוסקות בהענקת נכסים של פושט רגל/ חדל פירעון ומטרתן להביא לביטול העברת נכסים שהעביר אותו חייב/יחיד, ללא תמורה לצד ג' - באופן שהביא להקטנה של שווי הנכסים. על ידי ביטול אותה העברה, מלוא הרכוש מושב לנושים לצורך פירעון החובות.
 
על פניו פשוט, לא? אז זהו שלא כל כך ואני אמחיש...
 
בקשה לביטול הענקת מניות בחברה
לאחרונה ייצגתי בתיק מאתגר שבו הוגשה בקשה לביטול הענקה כנגד בנו של חייב בהליכי פשיטת רגל. במסגרת אותה בקשה שהוגשה לבית המשפט, התבקש בנו של החייב להשיב מניות של חברה שהועברו אליו לפני כ-8 שנים על ידי אביו, החייב, כאשר בחברה יש נכס מקרקעין - דירת מגורים. 

הנסיבות היו מורכבות, שכן הסתבר שמי שגר באותה דירת מגורים היא למעשה גרושתו של החייב ובנו, שערכו שיפוצים בהיקפים כספיים גדולים והתאימו את הדירה למגורים. הם ממשיכים לשלם את המשכנתא השוטפת שניטלה לרכישת הדירה וחיים שם כאמור במשך מספר שנים.

אישה ובנה מצאו את עצמם בסכנה לאבד את דירת המגורים שלהם
כרעם ביום בהיר, הן הגרושה והן בנה, שהם אנשים יוצאים מן הכלל ומלח הארץ (הוא קצין ביחידה מיוחדת והיא מרצה בכירה באוניברסיטה) מצאו את עצמם בסכנה שיאבדו את דירת המגורים שלהם, כי לימים החייב שניהל עסקים, נכנס להליכי פשיטת רגל כעבור מספר שנים ממועד אותה הענקה.

לאחר ניהול הליך ממושך בית המשפט הורה למחוק בקשה לביטול הענקה
לאחר ניהול הליך ארוך, שכלל כתבי טענות ארוכים, חקירות ודיונים בבית המשפט, הצלחנו להוכיח כי אין מקום לביטול הענקה ובית המשפט הורה על מחיקת הבקשה לביטול הענקה והשאיר את הדירה של הלקוחות שלי, הבן והגרושה, בידיהם.

הסוגיות האלה הן רגישות ממילא שכן הן עוסקות בפצע שלעיתים לא הגליד בין בני הזוג. כאשר עוסקים בסוגיה מורכבת של ביטול הענקה, נדרשים לבחון את נסיבות הפירוד והמעמד האישי ביניהם, תוך התייחסות לכלל הנסיבות שאירעו לפני הקרע המשפחתי וסיום היחסים, ביחס לחלוקת הרכוש.

הענקת נכסים והליכי חדלות פירעון

עצות מעשיות שחשוב להכיר לפני הענקת נכסים
חשוב לי להדגיש מספר נקודות ולתת טיפים מעשיים לפני שממהרים להעניק נכסים, בין אם זה החייב שמבקש להיטיב עם בני המשפחה ובין אם זה הצד השלישי, אשר לו הוענק נכס כלשהו.

1.      עריכת הסכם בכתב - בכל הקשור בהסכמות שבין בני זוג, בית המשפט נוטה לנקוט בגישה של אי התערבות, אם לפי הנסיבות ניתן לקבוע, שלא מדובר בהסכם למראית עין או בניסיון להברחת נכסים מהנושים. אם מדובר בהסכם פירוד כן ואמיתי שמביא בסופו של יום לפירוק הקשר הזוגי והתחשבנות רכושית אמיתית. (ככלל בית המשפט יכבד את רצון הצדדים ויבחן את ההסכמות בזהירות על פי הנסיבות הספציפיות ומידת הסבירות שבהן, ובעיקרון ישמר את חופש ההתקשרות של בני הזוג).

2.      בחינת התמורה - ככל וניתנה תמורה בעבור אותו נכס שהוענק, יש לציין זאת במסגרת ההסכם שנערך ואם לא נערך הסכם שכזה בנסיבות, לדאוג לתיעוד התמורה שניתנה. הפרשנות המקובלת לתמורה, אינה מחייבת שתהיה תמורה מלאה ושלמה השקולה לנכס שהוענק, ודי בכך שבמובן המסחרי ניתנה תמורה בעלת ערך. שאלת הסבירות של אותה תמורה, הינה שאלה שבעובדה, שתיבחן בסופו של יום על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבות, על פי ההיגיון ואמת הסבירות של הצדדים במועד שהם ערכו את ההסכם ולפי מה שראו לנגד עיניהם באותו זמן.

3.      תום הלב של הצדדים - תום לב הוא מושג שסתום שקובע אמות מידה אובייקטיביות של התנהגות ראויה. רוצה לומר, אותה הענקה והתנהגות הצדדים, תיבחן בהתאם לעיקרון תום הלב ומכלול הנסיבות.

4.      מבחני עזר בפסיקה - יש מספר מבחנים שהפסיקה מנתה, אשר נועדו לסייע לבית המשפט להגיע למסקנה פרטנית בכל מקרה ומקרה, ואלו הם:

  • הפרש הזמנים בין עריכת ההסכם לבין הפירוד בפועל (ככל שקיים פער זמנים רב יותר, הדבר פועל לטובת ביטול הענקה).
  • סוג הנכסים - האם הנכסים המועברים הם חלק אינטגרלי מהסכם פירוד כנה.
  • היחס בין ההסכם למועד הקריסה הכלכלית בפועל (ככל שהסמיכות רבה יותר, הדבר פועל לטובת ביטול הענקה).
  • מארג ההסכם - האם מדובר בתנאי 'תן וקח' הוגנים וסבירים.

5.      "זכויות שביושר" - ייתכנו מקרים מסוימים שבהם גם אם לא נערך הסכם, ניתן יהיה לטעון ל"זכויות שביושר", שהם למעשה עקרונות משפטיים, שהתפתחו ומיועדים להשלים את החוק במטרה להשיג את מה שלעיתים מכונה "הצדק הטבעי". במצב זה, כאשר מוכרת "זכות שביושר" היא יכולה לגבור על זכויות הנושים.

נקיטת אחריות ומשנה זהירות בעת העברת זכויות
לסיכום, סוגיה של ביטולי הענקות נכסים בהליכי חדלות פירעון היא מורכבת ביותר, נפוצה בעיקר בין בני זוג וטומנת בחובה משמעויות כלכליות אדירות. לפיכך, חשוב מאוד לנקוט באחריות ומשנה זהירות כאשר מבצעים העברת זכויות, או כאשר הוגשה בקשה לביטול הענקה ולהיוועץ עם עו"ד שמתמחה בדיני חדלות פירעון. 

עורך הדין אביעד גלס (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין אביעד גלס (צילום: צילום עצמי)

עורך דין אביעד גלס עוסק בתחום חדלות פירעון על כל גווניו, התמחה בכונס הנכסים הרשמי. בהמשך, עו"ד גלס שימש כבא כוח ומייצג של בעלי תפקידים שמונו מטעם בית המשפט ובהמשך כמנהל מחלקה במשרד שעוסק בייצוג חייבים. כיום מייסד ובעלים של משרד עריכת דין שעוסק בהסדרי חובות של יחידים ותאגידים, הליכי הוצאה לפועל, ניהול הליכי פשיטת רגל וכן הליכים בהתאם להוראות חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחדלות פירעון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.