צה"ל הינו ארגון הפעיל בכל ימות השנה בתהליכי שגרה ובפעילות מבצעית, ובהם גם גיוס, שחרור משירות, תאונות, אירועים מבצעיים, וגם עבירות המבוצעות על ידי חיילים מתרחשים כל הזמן. זאת הסיבה שהמשטרה הצבאית ממשיכה לבצע חקירות ומערכת המשפט הצבאי - הפרקליטות הצבאית ובתי הדין הצבאיים ממשיכים לפעול ללא הפסקה. 

יחד עם זאת, הוראות משרד הבריאות עקב מגפת הקורונה ומגבלות מהותיות מחייבות את המסגרות האלו להתאים את פעולתן בהתאם להוראות. בכתבה זו אפרט כיצד המערכת הצבאית מתאימה את עצמה למצב החדש וכיצד הדבר משפיע על החיילים.

הליכים פליליים במשפט הצבאי בתקופת הקורונה
בעקבות ריבוי המשימות שהוטלו על צה"ל בכלל ועל המשטרה הצבאית בפרט, חלה ירידה משמעותית בפעולות האכיפה והחקירה היזומות ואלו מתבצעות בעיקר במקרים חמורים ומידיים, כגון כאשר חייל נתפס בשעת מעשה בשימוש בסם, כאשר מוגשת תלונה על פגיעה, בעקבות תאונה וכיוצ"ב. ההתרופפות באכיפה מעלה את הפיתוי לביצוע עבירות ויש בכך סכנה, אשר מומלץ לכל חייל לקחת אחריות אישית ולהימנע ממנה.

כאשר ישנה עילה למעצר דיוני מעצר בבתי הדין הצבאיים מתקיימים כסדרם. במהלך סגר, לפי החלטת נשיא בית הדין, הדיונים עשויים להתקיים במתקן הכליאה או בבית דין תורן, אשר נקבע לרוב בבית הדין הצבאי ביפו. במידה והחשוד נדרש להיות בבידוד, הוא יצפה בדיון באמצעות צילום בווידאו מהכלא, כאשר הסנגור המייצג אותו נוכח באולם בית הדין.

דיונים שוטפים מתקיימים או נדחים לפי שיקול נשיא בית הדין בהתאם להנחיות ולהערכת המצב השוטפת. ככלל, התביעה הצבאית עובדת לפי שיטת הקפסולות, דבר המעכב את ההליך הפלילי המתנהל כנגד חיילים. בנסיבות אלו התביעה נוטה להקל בדרישות העונשיות, מתוך רצון להימנע מקיום הליכים מורכבים הדורשים דיונים רבים באולמות בית הדין וגורמים לעומס בבתי הכלא.

לפניה ישירה אל עורך דין אלדד פלד, לחץ/י כאן

הטיפול בעריקים ומשתמטים בתקופת הקורונה
בעקבות מגפת הקורונה חל שינוי גם במדיניות המשטרה הצבאית באשר להסגרת עריקים ומשתמטים: מתקני הכליאה של המשטרה הצבאית עוצרים מי שהסגיר את עצמו רק במקרים שבהם מדובר בחייל שערק מיחידתו לתקופה העולה על תשעה חודשים, חיילים שערקו לאחר גיוסם ביום התייצבותם בבקו"ם לתקופה העולה על שנה או משתמטים לתקופה העולה על שנתיים. 

כל מי שנעדר משירות ללא רשות לתקופה קצרה מכך נדרש להתייצב ביחידתו. המשטרה הצבאית נמנעת מקיום פעילות יזומה ללכידת עריקים ומשתמטים. בנסיבות אלו נוטה פרקליטות עריקים להקל בדרישות העונשיות מתוך רצון להימנע מקיום הליכים מורכבים הדורשים דיונים רבים באולמות בית הדין ויוצרים עומס בבתי הכלא.

הטיפול בנכי צה"ל בתקופת הקורונה
אגף שיקום הנכים במשרד הביטחון ממשיך לעבוד אולם במתכונת שונה: לא ניתן להגיע לקצינות התגמולים בשעות הקבלה, אלא במקרים מיוחדים ולאחר תיאום מקדים. הטיפול בתביעות מתקיים, אולם באיטיות. מאידך, מסגרת הזמנים הקבועה בחוק לגבי מועד הגשת תביעות, ערעורים וכל פעולה מצד החייל התובע לא השתנתה וקיימת חובה להגיש תביעה במועד. כמות התביעות המוגשות בנסיבות אלו נמוך יותר, ותביעות שמוגשות כעת יקודמו בטיפול בהמשך.

עורך הדין אלדד פלד (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין אלדד פלד (צילום: צילום עצמי)

סיכום
מערכת המשפט הצבאי ומערכות אגף השיקום במשרד הביטחון מושפעות מאוד מהצורך לתפקד לפי הנחיות משרד הבריאות ומגבלות מהותיות שיוצרת מגפת הקורונה כפי שתיארתי בקצרה בכתבה זו. הקושי שנוצר יוצר פיתוי לדבר עבירה. למשל, העדר אכיפה מצד מצ"ח יוצר אשליה של ביטחון אצל חיילים לעבור עבירות סמים. עוצר יציאות מתמשך יוצר לחץ העשוי להביא להחלטה לעזוב את היחידה ללא אישור. אולם, מומלץ מאוד שלא להגיע לידי עבירה, שכן כאמור מערכות האכיפה והשפיטה עדיין פועלות ועבירה עשויה להסתיים במשפט, רישום פלילי ועונש מאסר.

מאידך, לצד הסכנה יש למי שנעדר מהשירות ללא רשות הזדמנות להסדיר את מעמדו, ומי שנמצא בהליך פלילי יכול לסיימו בהסדר מקל. לגבי מי שהשתחרר וסובל ממגבלה עקב פציעה או מחלה שנגרמו בזמן ועקב השירות, מומלץ שלא להמתין ולהגיש תביעה להכרה בזכאות.

חשוב לזכור כי המציאות עשויה להשתנות בכל עת לאור ההנחיות המשתנות לעניין מגפת הקורונה. נוכח מורכבות ההליכים, בייחוד בתקופה זו, מומלץ להיעזר בייצוג של עורך דין המתמצא בתחום, מכיר את הנהלים המשתנים ללא הרף אשר ידע לייעץ ולנהל את עניינך בדרך הנכונה ביותר ובהתאמה למציאות המשתנה.

עורך דין אלדד פלד עוסק במשפט צבאי פלילי ומייצג חיילים בשירות חובה, קבע ומילואים בתביעות נגד קצין התגמולים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט צבאי פלילי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.