בעת שמערכת ההוצאה לפועל סבורה כי חייבים מנסים להשתמט מתשלום חובותיהם, היא מנסה להפעיל עליהם את מלוא כובדה והשפעתה ומטילה עליהם הגבלות שונות. בין הגבלות אלה ניתן למצוא את ההגבלה על החזקה, קבלה או חידוש של רישיון הנהיגה. במקרים מסוימים, הגבלה זו נחשבת להגבלה הכואבת והלוחצת ביותר מבין כל ההגבלות שביכולת רשם ההוצאה לפועל להטיל על חייב, וזאת במיוחד עבור חייבים שמקור מחייתם תלוי בקיומו של רישיון הנהיגה שלהם (נהגי מוניות, נהגים מקצועיים מסוגים שונים, מורי נהיגה, אנשי מכירות-שטח ועוד).

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין ליבנה קציר, לחץ/י כאן

ביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה לחייב
אמנם, על פי סעיף 66א(6) לחוק ההוצאה לפועל, לפני הטלת ההגבלה רשם לשכת ההוצאה לפועל צריך להיות משוכנע כי הגבלת רישיון הנהיגה אינה עתידה לפגוע באופן ממשי בעיסוקו של החייב (וכתוצאה מכך - ביכולת שלו לפרוע את חובו). אולם, קיימים לא מעט מקרים שבהם, למרות שהוטלה מגבלה כזו, הגשת בקשה לביטול ההגבלה עשויה לשחרר את רישיון הנהיגה של החייב ולאפשר לו להתנהל כרגיל, לפחות באספקט זה.

עורכת הדין ליבנה קציר (צילום: משרד עו''ד ליבנה קציר)
עורכת הדין ליבנה קציר (צילום: משרד עו''ד ליבנה קציר)

מה עושים במקרים של הגבלת רישיון הנהיגה?
חייב שהוטלה הגבלה על רישיון הנהיגה שלו אשר טוען כי הגבלה זו פוגעת פגיעה ממשית בעיסוקו ו/או ביכולתו לשלם את החוב, או, לחילופין, חייב הטוען כי רישיון הנהיגה חיוני לו עקב נכותו או נכות בן משפחה התלוי בו, רשאי להגיש בקשה לביטול ההגבלה לאותו גורם שהורה על ההגבלה - רשם ההוצאה לפועל.

את הבקשה לביטול ההגבלה המוטלת ניתן להגיש באופן מקוון באמצעות האזור האישי שבאתר הממשלתי, או באמצעות דואר אלקטרוני, דואר, פקס או באופן ידני בלשכת ההוצל"פ בטופס 214 - עיכוב ביטול חידוש הליכים (כשאתם מסמנים ב-X את קוד הבקשה 311). שימו לב שלא לשכוח לפרט בתחתית טופס הבקשה את הנימוקים לביטול ההגבלה ולצרף את כל המסמכים התומכים בטענתכם.

סיוע של עורך דין מקצועי בתחום ההוצאה לפועל עשוי לייעל את ההליך ולקצרו
בדומה להליכים אחרים המתנהלים בלשכות ההוצאה לפועל, גם כאן, במרבית המקרים, יעיל יותר שלא לבצע את הגשת הבקשה לביטול ההגבלה בכוחות עצמכם, אלא באמצעות עורך דין מייצג המתמחה בתחום. עורך דין כזה יכול לחסוך לכם הסתבכויות בירוקרטיות מסוימות (שקיימות, כידוע, בכל התנהלות מול רשויות המדינה) ולכן גם לייעל את ההליך ואף לקצר אותו במידה ניכרת.

עורכת דין ליבנה קציר עוסקת בהוצאה לפועל, חדלות פירעון ושיקום כלכלי, משפט אזרחי מסחרי ודיני עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להוצאה לפועל LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.