נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, פרסם היום (שלישי) את תמצית החלטתו לפיה התביעה המשטרתית שגתה שלא הורתה על שחרור חשוד ממעצר בכפוף להחלטת בית המשפט שלא להגיש ערר בעניינו. מדובר בתלונת המשך שהוגשה לנציב בעניינו של אזרח אשר נעצר בעקבות אי עטיית מסכה בחשד לביצוע עבירות של הפרעה לשוטר בנסיבות מחמירות.

המשטרה ציינה בהתייחסותה כי הסיבה שחזרה מהצהרתה להגיש ערר היא סרטון שפורסם באמצעי התקשורת, אשר בשל חוסר שיתוף פעולה מצד ההגנה, לא עלה בידה להשיגו קודם לכן. לאחר שהנציב בחן את התלונה ואת תגובות הגורמים הרלוונטיים על כלל הסעיפים, הוא קבע כי נפל פגם חמור בהתנהלות המשטרה.

הסרטון המלא שהופץ באמצעי התקשורת (קרדיט: ללא)

במסגרת התלונה הקודמת התברר כי המשטרה ביקשה להאריך מעצרו של החשוד, תוך שהיא נמנעת מלהציג סרטונים ממצלמות הגוף של השוטרים שנכחו באירוע, ואף מתנגדת בתוקף להצגת הסרטון ששודר באמצעי התקשורת, מחשש שהוא ערוך באופן מגמתי. התנגדות זו חזרה על עצמה לאורך כל דיוני המעצר ובכל הערכאות, זאת על אף שההגנה הדגישה את המשקל הראייתי בסרטון.

"כעת, מתברר, כי חרף התנגדותה העקבית של המשטרה להצגת הסרטון באולם בית המשפט, חשיפת הסרטון המדובר באמצעי התקשורת הובילה את המשטרה להסכים לשחרורו המיידי של החשוד ממעצר. השתלשלות דברים זו מעלה קושי ממשי בהתנהלות המשטרה", כתב הנציב רוזן בהחלטתו. 

הצעיר שבגינו ניתנה החלטת הנציב (צילום: פרטי)
הצעיר שבגינו ניתנה החלטת הנציב (צילום: פרטי)

עוד הוסיף הנציב כי המשטרה הסכימה לשחרורו של החשוד לאחר חשיפת הסרטון בכלי התקשורת, במתכונת זהה לזו שביקשה ההגנה להציג בביהמ"ש לאורך כל הליך המעצר. כלומר: מבלי שהסרטון, שהיה חשוד בעריכה מגמתית, עבר בדיקה כלשהי על ידי היחידה החוקרת. "הנה נא", כתב הנציב, "הראיה עצמה לא השתנתה במאומה, השוני היחיד היה חשיפתה לכלל הציבור הרחב".

"לא ניתן להסכין עם מצב לפיו חירותו של אדם תלויה, לכאורה, במידת נגישותו של זה לכלי התקשורת", כתב הנציב והוסיף כי היה על המשטרה להורות על שחרורו של החשוד לאלתר, מיד לאחר שהתקבלה ההחלטה שלא להגיש ערר בעניינו. כמו כן, הנציב המליץ בפני ראש אח"מ לנקוט בצעדים שיהיה בהם למנוע מצבים דומים וכן לקבוע נהלים המנחים טועני מעצרים בדרך התייחסותם לבקשת ההגנה להציג תיעוד מצולם בבית המשפט.

"התקשורת מנהלת את תיקי המעצר של המשטרה", טען עורך הדין אייל אבולפיה המייצג את הצעיר והדגיש: "בהתחלה טענו שהסרטון שהופץ ברשת הוא ערוך ולא אמין וביקשו את מעצרו של העצרו בגין תקיפת שוטר לכאורה, וזאת למרות שרואים את הלקוח שלי כשהוא מוכה על ידי השוטרים. רק אחרי שהסרטון עלה בכלי התקשורת, המשטרה מיהרה לשחרר את החשוד, למרות שטענו כי בכוונתם להאריך את מעצרו".

עורך הדין אייל אבולעפיה (צילום: ללא קרדיט)
עורך הדין אייל אבולעפיה (צילום: ללא קרדיט)

במהשך דבריו סיפר אבולפיה: "הגשתי ערר על ההחלטה ואפילו התנגדתי לשחרר אותו בתנאים מגבילים ובערבות. ביקשו ממני שאסיר את הערר כמו במסחרה. הגשנו תלונה במח"ש ונראה כי גם שם נוהגים בסחבת ורק לפני יומיים גבו עדות משני החברים של הלקוח שלי ואמורה להתקבל החלטה בנושא". עוד הדגיש עורך הדין כי "במקביל הגשנו עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים לפטר את השוטרים לאלתר . לתדהמתנו החלטה של ראש אמ"ש עו"ד גיל צוברי, היא אפילו לא להשעות את השוטרים".