נהיגה בשכרות היא נהיגה בהשפעה של אלכוהול אשר גורם להאטת התגובות של נהג הרכב. נהיגה תחת השפעת אלכוהול עלולה לסכן את משתמשי הדרך האחרים ואת נהג הרכב בעצמו ולפיכך, העבירה נחשבת לחמורה ברוב מדינות העולם. סעיף 39 לפקודת התעבורה קובע עונש מינימום של שלילת רישיון למשך שנתיים לנהג שנתפס נוהג בשכרות, למעט אם מדובר בנסיבות מיוחדות.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שני אלקובי, לחץ/י כאן

קביעת שכרות ביחס לסוגי נהגים שונים
המחוקק התייחס בנפרד לשני סוגים של נהגים בכל הקשור לריכוז האלכוהול המותר בליטר אוויר נשוף. הסוג הראשון הוא נהגים מעל גיל 24 בעלי ותק נהיגה של יותר משנתיים. בהתאם לתקנות התעבורה נהגים כאלו ייחשבו שיכורים אם בבדיקת ינשוף שתיערך להם יימצא ריכוז אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר של אוויר נשוף. עם זאת, יש לציין כי בעקבות פסיקת בית המשפט המחוזי, המשטרה אוכפת נהיגה בשכרות החל מרמה של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.
 
בהתאם לחוק, הסוג השני של נהגים הוא נהגים חדשים או נהגים צעירים מתחת לגיל 24, נהגים של רכב ציבורי דוגמת מונית, אוטובוס, רכב הסעות ונהגים מקצועיים כמו נהגי משאיות. נהגים כאלו ייחשבו שיכורים אם בבדיקת ינשוף יימצא ריכוז אלכוהול של 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף.
 
החמרת המחוקק עם נהגים הנמנים על אוכלוסיות מיוחדות נועדה למנוע מהם לשתות אלכוהול לפני ובמהלך הנהיגה. מכיוון שאדם אינו יכול לצפות מראש מה יהיה ריכוז האלכוהול בגופו לאחר שתיית משקה אלכוהולי אחד או יותר בשל הבדלים בקצב ספיגת האלכוהול ופירוקו בין אדם אחד ובין רעהו, רצוי לכלל הנהגים להימנע לחלוטין משתיית אלכוהול לפני הנהיגה ובמהלכה.

בדיקת שכרות - איך היא מתבצעת בפועל?
בדיקת שכרות כוללת מספר שלבים כאשר ישנה חשיבות לסדר הפעולות במהלך הבדיקה. על פי רוב, בשלב הראשון השוטר יערוך לנהג בדיקת "נשיפון" כדי לקבל מושג ראשוני ביחס לרמת האלכוהול בגופו של הנהג. אם בדיקת ה"נשיפון" תקינה, הנהג ישוחרר לדרכו. לעומת זאת, כאשר תוצאת הבדיקה מציגה רמת אלכוהול חריגה, תיערך לנהג בדיקת מאפיינים המבוססת על התרשמות השוטר מהתנהגותו, כאשר אחריה הנהג יתבקש לצעוד בקו ישר ולקרב את האצבע המורה שלו לעבר האף כאשר עיניו עצומות.

במקרה שבדיקת המאפיינים מעוררת חשד אצל השוטר כי הנהג שיכור, האחרון יידרש להמתין 15 דקות שבמהלכן ייאסר עליו לאכול, לעשן או להכניס דבר מה לאפו או לפיו. זאת כדי למנוע הטיה של תוצאות הבדיקה. בתום 15 הדקות השוטר יבקש מהנהג לנשוף פעמיים למכשיר המכונה "ינשוף" וימשיך לפעול בהתאם לתוצאות הבדיקה.

ענישה לנהג שנמצא נוהג בשכרות
כדי להדגיש את חומרת העבירה ולייצר הרתעה בקרב ציבור הנהגים, המחוקק קבע עונש מינימום בגין עבירה של נהיגה בשכרות. עונש המינימום שנקבע ביחס לנהיגה בשכרות הוא שלילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים ורישום של 10 נקודות. נהג שנתפס שיכור אחרי שבשנה הקודמת הוא הורשע בביצוע עבירת נהיגה בשכרות, יקבל עונש פסילת רישיון כפול למשך ארבע שנים. יובהר כי, כאשר מדובר בנהג חדש שלילת רישיון לתקופה של יותר משנה מחייבת את הנהג לעבור מבחן נהיגה מעשי ועיוני לצורך קבלת רישיון הנהיגה בחזרה. כמו כן, נהג אשר נפסל לתקופה של שנה או יותר בגין נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, יידרש לעבור בדיקות רפואיות במסגרת המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כתנאי לחידוש הרישיון.

במקרים רבים, נהג שנתפס נוהג ברכב בעודו שיכור יקבל הזמנה לשימוע שייערך לו בפני קצין משטרה שיחליט האם לפסול את רישיון הנהיגה של הנהג למשך 30 יום בפסילה מנהלית וכן לתפוס את הרכב ששימש לביצוע העבירה למשך 30 יום.

עורכת הדין שני אלקובי (צילום: משרד עו''ד שני אלקובי)
עורכת הדין שני אלקובי (צילום: משרד עו''ד שני אלקובי)

מה ההשלכות של התנגדות לבצע בדיקת נהיגה בשכרות?
סירוב לבצע בדיקת שכרות גורר השלכות חמורות עבור הנהג. התנגדות לביצוע הבדיקה נתפס על פי רוב על ידי המשטרה כסירוב המסווג את הנהג כחשוד מידי בנהיגה בשכרות. סעיף 64ד לפקודת התעבורה קובע חזקה שלפיה נהג שסירב לבצע בדיקה ייחשב שיכור וזאת גם מבלי שביצע את הבדיקה בפועל. 

סירוב לבצע בדיקת שכרות מקל על התביעה בנוגע להוכחת התיק, ועלול לפגוע בנהג בהמשך ההליך מאחר שלעורך הדין המייצג אותו אין כמעט אפשרות למצוא פגמים בהתנהלות השוטרים מול הנהג מאחר שהליך הבדיקה כלל לא התבצע עקב הסירוב. בעוד שבאופן תיאורטי חזקה זו ניתנת לסתירה, בפועל בית המשפט ממעט לפסוק לטובת נהגים שסירבו לבצע בדיקת שכרות.

ייצוג משפטי מקצועי עשוי להביא להקלה בעונש ואף לביטול כתב האישום
במקרה שנהג נתפס נוהג בשכרות, רצוי כי יקדים לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בייצוג של נאשמים בעבירות תעבורה בכלל ובעבירת נהיגה בשכרות בפרט. עורך הדין ייבחן את נסיבות האירוע, את עברו התעבורתי של הנהג ואת התנהלות השוטרים באירוע, במטרה להביא לביטול כתב האישום או להפחתת הענישה עקב פגמים בהליך הבדיקה. הימצאות פגמים בהליך הבדיקה עשויה להוביל לביטול כתב האישום או לתיקונו לעבירה פחותה בחומרתה שהעונש בצידה קל יותר ביחס לעונש על נהיגה בשכרות.

עורכת דין שני אלקובי עוסקת בתחום התעבורה ובייצוג נאשמים בעבירות נהיגה בשכרות, נהיגה בפסילה, נהיגה ללא רישיון, תאונות דרכים והפקרה לאחר פגיעה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לנהיגה בשכרות LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.