זוגות רבים נתקלים בקשיים בקשר הזוגי במהלך חייהם המשותפים. כפועל יוצא מהאינטנסיביות של הקשר הזוגי המערב רגשות בעצימות גבוהה, קשיים אלו עלולים להסלים ולהפוך לסכסוכים חמורים תוך העמקת הפערים בין הצדדים. בין שלל הנושאים שמהווים קרקע פורייה לחילוקי דעות בין בני זוג ניתן לציין את דרך חינוך הילדים, ענייני כספים ורכוש, בעיות אמון בין בני הזוג, רצון של אחד מבני הזוג להיפרד ועוד שלל סוגיות.

בעוד חלק מהזוגות בוחרים לנהל את הסכסוך בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, חשוב לדעת כי קיימת חלופה יעילה ומהירה יותר לצורך הגעה לפתרון מוסכם על שני הצדדים. הליך גישור זוגי הוא למעשה הליך אשר עוסק ביחסים שבין בני הזוג ומיועד לזוגות שחווים משברים בחיים המשותפים ומעוניינים להתגבר עליהם או לחילופין לזוגות שהחליטו להתגרש.

לפניה ישירה אל אור עזריה - משרד עורכי דין וגישור, לחץ/י כאן

ניהול סכסוך זוגי בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני
ניהול סכסוך זוגי בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני מעמיד את הצדדים בעמדת יריבות האחד כלפי השנייה ומעביר את הסמכות להכריע בסכסוך לערכאה המוסמכת. במקרים רבים אופיו של ההליך המשפטי שמתייחס לצדדים כיריבים, פוגע ביחסים ביניהם, מחריף ומעצים את הסכסוך. חשוב לציין כי במקרים שבהם לבני הזוג יש ילדים, גם הם עלולים להיפגע רגשית בעקבות ניהול הסכסוך בבית המשפט, בשל העובדה שההליך המשפטי לעיתים מלווה ברגשות כעס וטינה בקרב בני הזוג.

גישור זוגי מהווה דרך יעילה ליישוב סכסוכים בין בני זוג אשר מעודדת תקשורת פתוחה והידברות בין הצדדים. באמצעות הליך גישור הצדדים יכולים להחליט האם וכיצד להמשיך לנהל את חייהם יחדיו או להגיע להסכם גירושין שיהיה מקובל על שניהם תוך שמירה על טובת הילדים ומזעור הנזקים הנלווים. בהליך גישור זוגי אין מנצחים ומפסידים, בשונה מניהול הליכים בבית המשפט אשר לרוב מעניק יתרון לצד אחד על חשבון הצד השני.

השתתפות בהליך גישור זוגי מאפשרת לצדדים לחסוך זמן וכסף
גישור זוגי הוא הליך ממוקד וקצר אשר מאפשר לצדדים לראות תוצאות כבר לאחר מספר מפגשים בודדים. במסגרת התהליך הצדדים נפגשים עם המגשר כדי להבין את מהותו של הליך הגישור ולהציג את הבעיות שעל הפרק. אם הצדדים מסכימים להשתתף בהליך יתקיימו פגישות שבמסגרתן יהיה מקום לכל אחד מבני הזוג לבטא את רגשותיו, ציפיותיו וצרכיו. יש לציין כי העלות של הליך גישור זוגי היא נמוכה משמעותית מהעלות של ניהול הליכים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני וזאת מאחר שהוא קצר, ענייני וממוקד יותר.

הליך גישור זוגי יכול לעסוק במגוון רחב של סוגיות בהתאם לצרכים של בני הזוג שלוקחים בו חלק. ההליך יכול לעסוק בין היתר בנושאים כלכליים הקשורים לרכוש המשותף של בני הזוג, בנושאי משמורת וחינוך ילדים, בענייני שלום בית או בהסדרת סיום הקשר הזוגי בין הצדדים. 

המטרה העיקרית של הגישור הזוגי היא להביא את בני הזוג להסכמות ביחס לחייהם המשותפים, בין אם מדובר בהסכם גירושים לסיום הקשר הזוגי ובין אם מדובר בהסכם שבמסגרתו מוסדרים עניינים הקשורים להמשך ניהול הקשר הזוגי.  

עורכת הדין אור עזריה (צילום: אושר שילוק)
עורכת הדין אור עזריה (צילום: אושר שילוק)

מעורבות מגשר ניטרלי מסייעת לבני זוג לנהל ביניהם תקשורת פתוחה ולהגיע להסכמות
מאחר שמשבר זוגי לרוב מלווה בקשיי תקשורת בין בני הזוג, מעורבותו של מגשר ניטרלי בהליך עשויה לסייע לבני הזוג לנהל ביניהם תקשורת פתוחה לצורך יישוב הסכסוך והגעה לפתרון מוסכם. חשוב לציין כי הליך של גישור זוגי מתחשב בין היתר גם בטובת ילדיהם של בני הזוג אשר מושפעים אף הם מהסכסוך. יתרה מזאת, השתתפות בהליך גישור זוגי עשויה להפחית לצדדים לחצים ותחושות כעס, טינה ותסכול, אשר עלולים להופיע במהלך ניהול הליכים בבית המשפט. 

גם במקרים שבהם בני הזוג החליטו להתגרש, פנייה להליך גישור תסייע להם להגיע להסכמות בכל הנושאים הקשורים לגירושים כגון חלוקת רכוש, משמורת ילדים, גובה דמי מזונות ועוד. הגישור מאפשר לצדדים לנהל דיון שמתמקד בצרכים ובאינטרסים שלהם ותוך כך להגיע להסכמות במסגרת הסכם גירושים.

יתרון נוסף של השתתפות בהליך גישור זוגי טמון בכך שבמקרים רבים בני הזוג מרגישים מחויבים יותר לכבד את הסכם הגירושים שנקבע עקב הסכמה משותפת, לעומת החלטות של בית המשפט שנקבעות על ידי השופט או הדיינים בבית הדין הרבני, כאשר לצדדים אין כל השפעה על תוכנן.  

מגשר שהוא עורך דין יסייע לצדדים להגיע לפתרון יעיל ומהיר תוך שמירה על זכויותיהם
במקרה של התגלעות סכסוך בין בני הזוג, מומלץ לפנות להליך של גישור זוגי שמתבצע על ידי עורך דין מוסמך שעוסק בתחום הגירושים. מגשר שהוא גם עורך דין ידע כיצד לסייע לבני הזוג לנהל ביניהם שיח פתוח ולאפשר להם לתקשר ולהגיע להסכמות בנושאים שבמחלוקת. מכיוון שהמגשר הוא גם עורך דין מוסמך, הליך הגישור יתבצע תוך התחשבות בפסיקת בתי המשפט ובדינים הרלבנטיים לנושאים שבמחלוקת. במסגרת הליך גישור זוגי בני הזוג יכולים לנהל תקשורת פתוחה בתיווכו של מגשר במטרה להגיע להסכם הוגן שישמור על זכויותיהם ועל זכויות ילדיהם מכוח החוק והפסיקה. 

עורכת דין אור עזריה מוסמכת כמגשרת, בעלת ניסיון רב בהליכי גישור זוגי וגישור במשפחה, עוסקת  בדיני משפחה, גירושין, משמורת קטינים, מזונות, רכוש, פירוק שיתוף ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לגישור זוגי LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.