בית הדין הרבני הגדול בירושלים קיבל לאחרונה ערעור שהגישה אישה באמצעות טוען רבני דוד חסן על פסק דינו של בית הדין הרבני האזורי בחיפה, אשר קבע בדעת רוב כי האישה אינה זכאית לכתובתה. תוך כך האישה חויבה לשלם הוצאות משפט בסך כולל של 25 אלף שקלים לטובת בעלה ואוצר המדינה. בית הדין הרבני הגדול קבע כי האישה זכאית לכתובה ולתוספת בסך של 180 אלף שקלים מכיוון שלא הוכח שהיא הגישה נגד בעלה תלונת שווא על אלימות.

לפי העובדות שפורטו בפסק דינו של בית הדין הרבני הגדול, בשנת 2015 נישאו הגבר והאישה זה לזו כדת משה וישראל לאחר היכרות של מספר חודשים. כשלושה חודשים לאחר הנישואים, האישה פתחה תיק תביעה לשלום בית וטענה כי חודש וחצי לאחר הנישואים, הבעל הודיע לה שאינו אוהב אותה ודרש ממנה לעזוב את הבית. עוד נטען כי הורי הבעל התערבו בחיי הנישואים של בני הזוג והחליטו כי האישה אינה מתאימה להם. נוסף על כך נטען כי הבעל הפר את הבטחתו לשמור שבת, כשרות וטהרת המשפחה.

לפניה ישירה אל טוען רבני דוד חסן, לחץ/י כאן

האישה הגישה תלונה במשטרה נגד הבעל
כשלושה וחצי חודשים לאחר הנישואים, פרץ אירוע אלים בין הצדדים כאשר גם אחותו של הבעל הייתה מעורבת בו. על כן, האישה הגישה תלונה במשטרה נגד הבעל ובשל היעדר ראיות מספיקות הוחלט לסגור את התיק. בעקבות ערר שהגיש הבעל שונתה עילת סגירת התיק מהיעדר ראיות מספיקות להיעדר אשמה פלילית.

כחודש וחצי לאחר האירוע הבעל הגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני. הבעל טען כי האישה גרמה להרחקתו מהבית באמצעות תלונת שווא על אלימות וצו הרחקה. לגרסתו, האישה נהגה לקלל ולבזות אותו ואת הוריו, אינה מעניינת בשלום בית אמיתי ומעוניינת אך ורק בכספו ובזכויותיו. לפיכך, הבעל ביקש להכריז על האישה כמורדת ולשלול ממנה את מזונותיה וכתובתה.

בית הדין הרבני האזורי שלל מהאישה את כתובתה
הצדדים התגרשו בשנת 2016, כשנה ושלושה חודשים לאחר שנישאו, כאשר הדיון בכתובה נקבע לאחר סידור הגט. בית הדין הרבני האזורי בחיפה החליט לשלול מהאישה את כתובתה לאחר שקבע כי האישה היא זו שגרמה לגירושין בדבריה, במעשיה ובכך שהגישה תלונת שווא במשטרה נגד בעלה.

טוען רבני דוד חסן שייצג את האישה טען בין היתר כי יש לבטל את פסק הדין של בית הדין הרבני האזורי בחיפה מכיוון שהבעל הוא זה שפתח בתביעת גירושין נגד האישה, נהג כלפיה באלימות פיזית, הרחיק אותה מדרך התורה והמצוות בעוד היא הייתה מעוניינת לשקם את הנישואים. עוד נטען כי האישה לא הגישה תלונת שווא נגד בעלה וכי הסיבה לסגירת התיק במשטרה הייתה חוסר ראיות מספיקות.

מנגד, הגבר ביקש לדחות את הערעור שהגישה האישה והסתמך על נימוקי דעת הרוב בפסק הדין של בית הדין הרבני האזורי בחיפה. הגבר טען כי האישה אינה זכאית לכתובתה מאחר שהגישה נגדו תלונת שווא במשטרה שהסתיימה בסגירת התיק עקב חוסר אשמה. עוד טען הגבר כי האישה לא הייתה אמינה בגרסתה ולא הייתה חפצה באמת בשלום בית.

טוען רבני דוד חסן (צילום: משרד טו''ר דוד חסן)
טוען רבני דוד חסן (צילום: משרד טו''ר דוד חסן)

התיק במשטרה נסגר עקב היעדר ראיות מספיקות
לאחר בחינת כלל העדויות והראיות, בית הדין הרבני הגדול קבע כי סגירת התיק של הבעל במשטרה בעניין האלימות נעשתה עקב היעדר ראיות מספיקות. צוין כי לאחר שהבעל הגיש ערר על עילת סגירת התיק מחשש לפגיעה במעמדו בעבודתו, העילה שונתה מהיעדר ראיות מספיקות להיעדר אשמה פלילית. על כן, בית הדין הרבני הגדול קבע כי המשטרה לא קבעה בשום שלב כי התלונה שהגישה האישה נגד בעלה הייתה תלונת שווא ולכן אין להסיק כי נפל פגם במהימנותה של האישה. 

עוד נקבע כי עיון במכתבי האהבה והמסרונים שכתבה האישה לבעלה במהלך המשבר הזוגי מלמד כי היא הייתה מעוניינת בשלום בית, אלא שבעקבות היעדר הדרכה ראויה והתערבות הוריו של הבעל נגרם קרע שלא אוחה בין הצדדים.

האישה פעלה בתום לב בתביעתה לכתובה ולתוספת
נוסף על כך, בית הדין הרבני הגדול קבע כי האישה פעלה בתום לב בתביעתה לכתובה ולתוספת והוסיף כי לא הוכח שתלונת האישה נגד בעלה הייתה תלונת שווא. לאחר בחינת נסיבות המקרה נקבע כי האישה הגישה את התלונה נגד הבעל כמהלך הגנתי מאחר שחשה מאוימת מבעלה.

בסופו של דבר בית הדין הרבני הגדול החליט לקבל את הערעור שהגישה האישה באמצעות טוען רבני דוד חסן, לחייב את הבעל לשלם לגרושתו את הכתובה והתוספת בסך של 180 אלף שקלים ואף לפטור אותה מההוצאות בהן חויבה בפסק הדין של בית הדין הרבני האזורי בחיפה.

תיק 1073784/1

טוען רבני דוד חסן מייצג בבתי הדין הרבניים ברחבי הארץ בתחום דיני המשפחה כולל גירושין, משמורת, מזונות, סרבנות גט, רכוש, עריכת הסכמי ממון וגירושין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לבית הדין הרבני LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.