בשנים האחרונות מתפתחת המודעות לבחינת הזכויות הרפואיות אך לא תמיד זה מספיק וחוסר ידע יכול "לעלות" לך הרבה מאוד כסף. המונח נכות לרוב מקושר ומתחבר לאנשים שאינם עובדים ואינם יצרניים.

נכון, אומנם מרבית הזכויות במדינת ישראל לא ניתנות רק בשל אבחנת המחלה או המצב הרפואי, אלא בגין השפעת המצב הרפואי על התפקודים השונים של האדם אך לא כך הדברים לעניין פטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד לינוי אולניק, לחץ/י כאן

זכאות לפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות
בתוך קשת הזכויות הרפואיות, קיימת זכאות לפטור ממס הכנסה מסיבות רפואיות. הזכאות הנ"ל יכולה להיות שווה הרבה כסף. אדם הסובל ממצב רפואי כרוני עשוי להיות זכאי להטבה ארוכת טווח בהיקף משמעותי מאוד.

מדינת ישראל, במסגרת פקודת המיסים מעניקה הטבה לאנשים חולים שלמרות מצבם הרפואי ממשיכים להיות יצרניים ולעבוד או לחילופין יש להם הכנסות חייבות במס כמו לדוגמא ביטוח אובדן כושר עבודה.

פטור ממס הכנסה ניתן לאדם שנכותו הרפואית נקבעה בשיעור של 90% ומעלה לתקופה שעולה על חצי שנה לפחות.

במה דברים אמורים? מקרה שהיה כך היה 
א' סובלת ממצב רפואי מורכב מזה שנים רבות, תקופה ארוכה שחייה וחיי בני משפחתה עברו טלטלות, היא התמודדה בגבורה עם המגבלות הקשות והקשיים שליוו את חייה. הגברת הגיעה אלינו כדי לבחון את זכאותה לתו נכה לרכב מתוך ציפייה ורצון להקל על עצמה ועל בני משפחתה. במהלך שיחת ההיכרות ובחינת ההיסטוריה הרפואית שלה גילינו כי הגברת עשויה להיות זכאית לפטור ממס הכנסה. הגברת כלל לא ידעה כי הליך כזה קיים וכי היא עשויה להיות זכאית להחזרי מס בגין שנים עברו ובגין הכנסות עתידיות.

לאחר טיפול בתביעתה וקבלת פטור ממס הכנסה הגברת זכתה להחזרי מס בשיעור שעולה על חצי מיליון שקלים עבור שנים קודמות וזכאותה נקבעה לצמיתות, כך שמעתה ועד עולם, לאורך כל חייה, הגברת תהנה מהטבה שמזכה אותה באלפי שקלים בחודש, הכנסותיה יהיו פטורות ממס בכפוף להנחיות רשות המיסים. 

משרד עורכי הדין אולניק לינוי מתמחה במימוש זכויות רפואיות בלבד מעל עשור, לאורך השנים הגיעו אלינו מספר רב של פניות, ביניהן אינסוף שאלות הקשורות לתחום הפטור ממס הכנסה.

בסל הערכים של משרדנו ניתן למצוא את ערך הנתינה, תחושת השליחות סוללת לנו את הדרך להילחם למיצוי זכויותיו הרפואיות של כל אדם ועל כן מצאתי לנכון להעלות על הכתב את השאלות השכיחות בנושא פטור ממס הכנסה כדי שכל אדם החפץ בהליך יוכל להבין יותר במה דברים אמורים.

עורכת הדין לינוי אולניק (צילום: אלון וגנפלד)
עורכת הדין לינוי אולניק (צילום: אלון וגנפלד)

האם כל אדם זכאי לפטור ממס הכנסה? האם קיימת הגבלת גיל?
כל אדם, בכל גיל, בעל הכנסות חייבות במס עשוי להיות זכאי לפטור ממס הכנסה מסיבה רפואית אם נקבעה לו נכות מספקת לתקופה שעולה על תקופה של חצי שנה.

איך נקבעת הנכות הרפואית?
הנכות הרפואית נקבעת במסגרת ועדות רפואיות שמתקיימות במוסד לביטוח לאומי. כל תחום רפואי ייבחן בוועדה רפואית עצמאית שתפקידה לקבוע את אחוזי הנכות בתחום הרלוונטי. רופא הוועדה הרפואית קובע את אחוזי הנכות על בסיס ספר הליקויים המעגן את כל תחומי הליקויים הרפואיים שבגינם ניתן לקבוע אחוזי נכות.

בסוף קיום כל הוועדות הרפואיות המקצועיות מתקיימת ועדה מסכמת שתפקידה לחבר את כל אחוזי הנכות יחד בחישוב משוקלל.

האם יש קשר לנכות שנקבעה במסגרת נכות כללית?
בהחלט קיים קשר, ככל שהקשר מסייע לתובע, ניתן לבקש לאמץ את אחוזי הנכות לצרכי פטור ממס הכנסה.

האם ניתן לקבל זכאות רטרואקטיבית? אם כן כמה?
בוודאי! פטור ממס הכנסה יכול להינתן עד 7 שנים אחורה (באופן רטרואקטיבי) כולל שנת המס הנוכחית.

האם כדאי לנהל את ההליך עצמאית או בעזרת ייצוג?
חשוב מאוד להתייעץ עם אנשי מקצוע אשר בקיאים בכל עולם הזכויות הרפואיות שיודעים לצייר עבור הלקוח את מפת הזכויות באופן מקיף ויסודי. אין ספק שכל אדם שפונה אלינו היה מעדיף שלא להכירנו או לפחות לא בנסיבות האלה, אבל אם הגיעה השעה לצאת למסע למימוש הזכויות הרפואיות, אז עצתנו היא לא להתפשר על פחות משירות אישי, יסודי, יעיל ומקצועי ביותר שניתן על ידי אנשי מקצוע מיומנים.

אנו מתקרבים לסיומה של שנת המס 2020, שנה שבה האנושות כולה ואזרחי מדינת ישראל בפרט חוו רעידת אדמה בכל המישורים, אלו המשתייכים לאוכלוסיות סיכון משלמים מחיר כבד בכל רמות חייהם, יתכן וזכאותם לפטור ממס הכנסה יכולה להוות אור ומזור כלכלי למצב מורכב זה.

עורכת דין לינוי אולניק עוסקת במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הבריאות, חברות הביטוח וגופים נוספים. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפטור ממס הכנסה עקב נכות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.