כלל מרכזי בדיני ירושות וצוואות הוא כי צוואה נועדה לשקף את רצונו החופשי של המצווה - האדם שערך אותה. כאשר אדם סבור כי הצוואה אינה משקפת את רצונו החופשי של המצווה שחתם עליה, הוא רשאי להגיש התנגדות לצו קיום צוואה. מבחינה טכנית, את ההתנגדות לצו קיום הצוואה יש להגיש תוך 14 יום ממועד פרסום ההודעה על בקשת צו קיום הצוואה ברשומות ובעיתונים כאשר במקרים שבהם יש צורך בכך, ניתן להגיש בקשה להארכת מועד להגשת ההתנגדות. שתי דוגמאות למקרים שבהם תוגש התנגדות לצו קיום צוואה הם כאשר אדם מגלה שהצוואה מנשלת אותו מרכוש שהובטח לו או מרכוש שציפה לרשת.

לפניה ישירה אל משרד עורכי דין וגישור יוני שמיל, לחץ/י כאן

מהי התנגדות לצו קיום צוואה?
התנגדות לצו קיום צוואה היא למעשה תביעה אזרחית שמתבררת בפני בית המשפט לענייני משפחה. בהתאם לפסיקה, רק אדם שנחשב ל"מעוניין בדבר" אשר יש לו אינטרס כלכלי ישיר בתוצאות פסילת הצוואה רשאי להגיש התנגדות לצוואה. לצורך הגשת התנגדות לצו קיום צוואה, מגיש ההתנגדות יידרש לפרט את העובדות והטענות המשפטיות שבגינן יש לפסול את הצוואה. ההתנגדות יכולה להיות מבוססת על טענות משפטיות, על טענות עובדתיות או על טענות משני הסוגים.

שינויים צורניים בצוואה עשויים להוות עילה לפסילתה
מאחר שצוואה אמורה להיערך בהתאם להוראות חוק הירושה, שינויים צורניים בה עשויים להוות סיבה לפסילתה. לצורך ההדגמה, כאשר מוגשת התנגדות לצו קיום צוואה שנעשתה בכתב יד, טענה אפשרית היא שלא מדובר בכתב ידו של המצווה או שחתימתו זויפה. בהקשר זה חשוב לציין כי צוואה שנעשתה בכתב יד הופכת את נטל ההוכחה ומעבירה אותו למבקש את קיום הצוואה אשר נדרש להוכיח כי כתב היד המופיע בצוואה הוא אכן כתב ידו של המנוח. נוסף על כך, הגורם שמבקש את קיום הצוואה יצטרך להוכיח כי הצוואה מתאימה לנסיבות חייו של המנוח ומשקפת את רצונו האחרון. היפוך נטל ההוכחה נובע מכך שצוואה בכתב יד היא מעצם טיבה וטבעה חשודה מאחר שהיא לא נערכת בפני עדים ולכן קיים חשש ביחס לאמיתותה ולמקוריותה.

צוואה בעדים היא צוואה שמחייבת נוכחות של שני עדים בעת חתימתה. על כן, התנגדות לצוואה בעדים תתייחס בין היתר לשאלת קיומם של שני העדים, כשירותם לשמש עדים לצוואה, הקשר שלהם עם הנהנים בצוואה ועוד.

צוואה בפני רשות יכולה להיעשות בפני נוטריון, שופט, חבר בית דין דתי, רשם של בית משפט ורשם לענייני ירושה. במקרים כאלו נציג הרשות מחויב לקבל את הצוואה בכתב או בעל פה מפיו של המצווה. אי עמידה בדרישות מסוימות שנקבעו בחוק ובפסיקה עלול להוביל לקביעה שהצוואה פגומה ובמקרים מסוימים אף לגרום לפסילתה.

צוואה בעל פה או צוואת שכיב מרע נאמרת בפני שני עדים בעת שהמצווה נוטה למות או סבור כי הוא עומד לפני המוות. בצוואה מסוג זה נטל השכנוע בדבר אמיתותה של צוואה שניתנה בעל פה הוא גבוה במיוחד ומוטל על האדם שמבקש לקיימה.

עורך הדין יוני שמיל (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין יוני שמיל (צילום: צילום עצמי)

השפעה בלתי הוגנת
עילה שכיחה נוספת להתנגדות לצוואה היא השפעה בלתי הוגנת, כלומר מצב שבו המצווה נוצל בשל חולשתו ותלותו באחרים לצורך ניהול רכושו וחייו ובעקבות זאת ערך צוואה לטובתו של האדם שבו היה תלוי. במסגרת הדיון המשפטי בסוגיה ייבחן בין היתר האם התלות של המצווה באדם שטיפל בו נוצלה לטובתו של הזוכה בצוואה. ניצול של התלות כאמור הוא בגדר השפעה בלתי הוגנת בהתאם לחוק הירושה.

תרמית ותחבולה 
כאשר נמצא כי התקיימה השפעה בלתי הוגנת על המצווה בדרגת חומרה גבוהה במיוחד, מעשיו של הגורם המנצל ייחשבו לתרמית או תחבולה. יש להבהיר כי הוכחת השפעה בלתי הוגנת מסוגים אלה מחייבת רמת הוכחה גבוהה במיוחד של הטענות באמצעות ראיות ולכן לרוב טענות כאלו לא נטענות במסגרת הליכי התנגדות לצוואה, למעט מצבים שבהם קיימות ראיות ברורות המעידות על מעשיו של הזוכה בצוואה.

כשרות לערוך צוואה
במסגרת הדיון בסוגיה הכשרות לערוך צוואה, ייבחן האם המצווה היה כשיר לערוך צוואה ולהבחין בטיבה. אדם שהגיש התנגדות לצו קיום צוואה בעילה של אי כשרות של המצווה לערוך צוואה עשוי לטעון בין היתר כי המצווה לא הבין את משמעות הצוואה והוראותיה או שהיה מבולבל ולכן לא ביטא היטב את רצונו. לצורך הוכחת אמיתותה של הצוואה, אדם שמבקש לקבל צו לקיומה יצטרך להוכיח כי המצווה ידע מיהם יורשיו, מהו רכושו ומהו היקפו. נוסף על כך, יש להוכיח כי המצווה הכיר את ציפיות היורשים והבין את השלכותיה של הצוואה על היורשים הפוטנציאלים שלו. יובהר כי טענת אי כשרות לצוות היא אחת מהטענות הנפוצות ביותר במסגרת הליכי התנגדות לצוואה.

מעורבות בעלי עניין בעריכת הצוואה
סעיף 35 לחוק הירושה קובע איסור מפורש על מעורבות בעריכת הצוואה מצד הזוכה או אדם מטעמו בצוואה תוך השפעה על הוראותיה. בהקשר זה יובהר כי המשמעות המעשית של קביעת מעורבות בעריכת הצוואה על ידי בית המשפט היא פסילת הצוואה, ולכן בית המשפט יתערב ויחליט לפסול צוואה עקב מעורבות בעריכתה במקרים קיצוניים ויוצאי דופן שבהם ברור לגמרי כי הזוכה בצוואה או אדם מטעמו השפיעו על ניסוח הוראות הצוואה לטובתם תוך ניצול המצווה.

חשיבותו של ייצוג משפטי מקצועי בהתנגדות לצו קיום צוואה
חשוב להבהיר כי מעבר לעילות הקלאסיות המשמשות להגשת התנגדויות לצווי קיום צוואה שפורטו לעיל, קיימות עילות נוספות שעשויות לשמש לצורך הגשת התנגדות לצוואה. בעת שמתעורר חשד להתנהלות חריגה הקשורה לצוואה, לצורך מציאת העילה המתאימה להגשת ההתנגדות כאמור, רצוי לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום הצוואות והירושות כדי שייבחן את הוראות הצוואה, את נסיבות עריכתה ואת האינטרסים של בעלי העניין בקיום הצוואה. בהמשך עורך הדין יערוך את כתב ההתנגדות לצוואה ויגיש אותו לרשם לענייני ירושה בצירוף תצהיר המאמת את העובדות הכלולות בו. רשם הירושה יעביר את ההתנגדות לבית המשפט לענייני משפחה לצורך ניהול הליך משפטי והכרעה בעניין.

משרד עורכי דין וגישור יוני שמיל עוסק בענייני צוואות וירושות, גירושין, משמורת, מזונות, הסכמי ממון ונזקי גוף. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לענייני צוואה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.