מועמדותו של מפקד מג''ב, ניצב קובי שבתאי, לתפקיד מפכ''ל המשטרה, ממשיכה לעורר תגובות גם בתוך צמרת הפיקוד של כוחות הביטחון בהווה ובעבר. היום (רביעי), שוחח מפקד מג''ב לשעבר דוד צור, שכיהן גם כמפקד מחוז תל אביב במשטרה, עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM וסיפר מה הם האתגרים הגדולים שמולם יעמוד שבתאי: "לייצב את המערכת ולהשיב את אמון הציבור, משטרה זה לא רק חקירות צווארון לבן, ראש ממשלה וראשי ערים". לדבריו, היה ראוי גם להאריך את כהונת המפכ''ל הזמני מוטי כהן בשנה נוספת. "לעומת הג'יפה במערכת הפוליטית, הדברים שאמר כהן הם אדוות בושם", אמר צור על הביקורת שהשמיע מוטי כהן לאחר פרישתו מהמשטרה.

ינון: מה דעתך על ניצב קובי שבתאי?
"אני שמח שזה סוף סוף קורה, בהנחה וזה באמת קורה, עם הפוליטיקה שלנו אי אפשר לדעת. אני מקווה שהממשלה תשרוד מספיק כדי לאשר את המינוי הזה. אני חושב שקודם כל צריך לומר מילה טובה על אמיר אוחנה, שעשה את התהליך הזה כמו שצריך ועשה עבודה יסודית. המינוי קצת מפתיע, אבל לא מחוץ להקשר כי הוא גדל במערכת, הוא עשה תפקידי ליבה מאוד חשובים במערכת של מפקד תחנה ומרחב, דילג אמנם על תפקיד של מפקד מחוז, שהוא כמעט תמיד תנאי למינוי אבל לא בהכרח. מכיר את המערכת".

ניצב מוטי כהן, אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל,אוליבייה פיטוסי,פלאש 90)
ניצב מוטי כהן, אמיר אוחנה (צילום: יונתן זינדל,אוליבייה פיטוסי,פלאש 90)

בן: לא היה מפקד מחוז, נראה סוג של הקפצה לא?
"בימים רגילים הייתי אומר שזה באמת לא מחויב במציאות ואפשר להתעקש על התהליך הפורמלי, בו צריך לעבור לפחות תפקיד מפקד מחוז או מטה. היו מועמדים טובים כאלה, יורם הלוי ללא ספק קצין מעולה, אבל הדביקו לו כל מיני שטויות, זה באמת פספוס גדול של המערכת שהוא לא מונה בפעם הקודמת".

בן: לוחם אמיץ. שבתאי לא עשה גם חקירות.
"לא מדויק, עשה תפקיד מפקד מרחב, גם בשומרון וגם בשרון, שהוא מרחב מאוד עמוס, הייתי רגוע יותר אם אחרי שנתיים היה לוקח תפקיד של מפקד מחוז".

ינון: מי הוא?
"אדם נפלא, איש של אנשים, מאוד אהוד, הוא בגובה העיניים. איש צנוע, במובן הזה הוא מזכיר את גדי איזנקוט, בצניעות שלו. אני חושב שיש לו אתגרים עצומים, לייצב את המערכת ולהשיב את האמון בה. משטרה זה לא רק חקירות צווארון לבן, ראש ממשלה וראשי ערים. המשטרה קודם כל היא של הציבור ושם המשטרה חלשה מאוד, אם זה בפשיעה, בפרוטקשן ובמגזר הערבי, הדבר השני הוא לייצב את המערכת כי יהיה פה גל פרישה".

בן: ההתנהגות כלפי מוטי כהן פשוט ביזיונית.
"לגבי מוטי, אין מילה לומר, האיש היה ממלכתי, התנהג בצורה מדהימה, ניסה להוביל את האונייה הזאת בסערה שכמעט לא ראינו כדוגמתה מבחינת הכאוס הפוליטי, החברתי, הבריאותי ובמובן הזה היה מן הראוי להאריך לו לשנה שלישית ואז לקחת את הזמן ולמנות מפכ''ל. גם מבחינת קובי לתת לו להיות מפקד מחוז ואז המינוי היה יוצא יותר שלם, אבל יש הרבה דברים בדרך. לזכותו של מוטי נאמר שבאמת נהג באצילות ולא חתך לפני. יש כאלה שמגיבים על זה שהוא אמר מילה או שתיים, לעומת הג'יפה שאנחנו חווים במערכת הפוליטית מכל צד, זה נראה לי כמו אדוות בושם שהוא זרק שם. כשקובי יצטרך לשבת מהודק עם השר ולקבוע את גבולות הגזרה, כי זה נושא שכנראה בו יהיה מפגש הציפיות בין איך שאמיר רואה את התפקיד ואיך קובי רואה. בסוף הדברים מוגדרים בנוהל ובחוק ולאיך המפכ"ל רואה את התפקיד יש חשיבות גדולה מאוד. אם מצליחים לייצר שקט בין הלשכות אפשר לנהל פה מערכת שתהיה לטובת הציבור".

בן: עשית את התפקיד כשהמדינה הייתה שפויה אבל היום עם המחאות והבחירות, אני מאחל בהצלחה לכולם.
"יש אתגר גדול לשמור על המשטרה מקצועית, א-פוליטית ואני בטוח שהיכולות של קובי ונעזור לו ככל שנדרש. בהצלחה לכולנו".