בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל, הממשלה העבירה הנחיות שהגבילו פעילות מסחרית ועסקית במשק, אסרו התקהלויות והביאו לירידה משמעותית בהכנסותיהם של בעלי עסקים, עצמאים ועובדים שכירים שהוצאו לחופשה ללא תשלום. הירידה החדה בהכנסותיהם של העצמאים ובעלי העסקים גרמה לכך שרבים מהם מצאו את עצמם מתקשים לעמוד בהחזרי ההלוואות שנטלו לפני פרוץ המשבר, בהתחייבויות כלפי ספקים, בתשלומי שכירות שוטפים עבור העסק או עבור הוצאות נחוצות אחרות.

בשל המציאות המורכבת לעיל, אנשים פרטיים, ספקים וחברות נקלעו לחובות כבדים כלפי חברות אשראי, בעלי נכסים, בנקים, חברות פרטיות, ספקים ועוד שלא ציפו להם. מהן דרכי הפעולה האפשריות עבור מי שנקלע לקשיים כלכליים? חייב שנקלע לחובות כלפי נושים יכול לבחור בין מספר אפיקי פעולה שכוללים בין היתר ניהול משא ומתן ישיר עם הנושים לצורך הסדרת החובות מחוץ ללשכת ההוצאה לפועל, פתיחה בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, הגשת בקשה לאיחוד תיקים 3% או לצו תשלומים ועוד. אציין כי הכלי המרכזי כיום הינו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי – 2019 אשר מחליף את הליך פשיטת רגל ולמעשה מציל את הפרט או החברה ששקעה בחובות אשר אינה יודעת כיצד לתכנן את צעדיה.

חוק זה הינו מסייע ומהווה כלי עזר ייחודי לעצירת מרוץ של עיקולי בנק/ משכורת/ מיטלטלין וכו'. יצוין כי החוק חל במקרה בו לאדם היחיד ו/או החברה קיימים חובות מעל 50,000 ש"ח.

לפניה ישירה אל עורכת דין ומגשרת נלה כהן, לחץ/י כאן

אופציות נוספות כאשר החובות הם מתחת ל-50,000 ₪
אופציות נוספות כאשר החוב הינו מתחת לחמישים אלף הן בקשה לצו תשלומים או איחוד תיקים 3% בהוצאה לפועל. כאשר נפתח נגד חייב תיק בלשכת ההוצאה לפועל יש באפשרותו לבחור כיצד הוא מעוניין להתנהל במסגרת זו. אם החייב אינו מסוגל לפרוע את החוב במלואו או באופן חלקי וברצונו לפרוס אותו לתשלומים, הוא רשאי להגיש בקשה לצו תשלומים. במסגרת צו תשלומים ניתן לפרוס את החזר החוב עד לתקופה מקסימלית של ארבע שנים בהתאם לסכום החוב. 

חייב שנפתחו נגדו מספר תיקי הוצאה לפועל רשאי להגיש בקשה לאיחוד תיקים 3%. במסגרת איחוד תיקים יאוחדו כל התיקים שמתנהלים נגד החייב והוא יחויב להעביר מדי חודש סכום בסך 3% מסך החובות בתיק האיחוד עד לפירעון המלא של החובות. חשוב להבהיר כי הגשת בקשה לצו תשלומים או איחוד תיקים אינה גורמת להפסקת ההליכים שמתנהלים נגד החייב אלא רק מעכבת חלק מהליכי הגבייה. תפקיד עו"ד בכל הנ"ל הוא לעכב את ההליכים העומדים כנגד החייב ו"להוריד" ממנו את תחושת חוסר האונים בשל ההסתבכות הכלכלית.

חוק חדלות פירעון - מהו בכלל וכיצד הוא עוזר?
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי נכנס לתוקפו בספטמבר 2019, נראה כי המחוקק לא צפה את נגיף הקורונה, אולם בדיעבד הליך זה מסייע לחייבים באופן נוח ומיטבי יותר מהליך פשיטת הרגל אשר היה נהוג בעבר. הליך של חדלות פירעון נפתח עם קבלת צו לפתיחה בהליכים אשר מעכבים את כל הנושים כנגד החייב. לצורך קבלת צו פתיחה בהליכים, החייב צריך להגיש בקשה בהתאם לסכום חובותיו.

יש לחלק את ההליך לשניים, כאשר אם גובה חובותיו עולה על סך 150,000 ₪, ההליך יתנהל בבית משפט השלום ואילו חובות מתחת לסכום זה מחייבים ניהול הליך במסגרת לשכות ההוצאה לפועל. בד"כ רוב החייבים מקבלים את הצו המיוחל והוא צו לפתיחת הליכים אשר למעשה עוצר את כל ההליכים נגד החייב. במהלך ההליך המשפטי במסגרת חדלות פירעון יבדקו את מצבו הכלכלי וההתנהלות הכלכלית של החייב שהובילה אותו להסתבך בחובות.

לכל אורך תקופת הבדיקה ימונה לנכסי החייב נאמן כאשר עו"ד המייצג את החייב עומד מולו בקשר. עם סוף תקופת הבדיקה כאמור, הממונה על הליכי חדלות פירעון ימליץ על תוכנית לפירעון החובות ובית משפט השלום ידון בהמלצתו. בסוף הדיון יוענק לחייב צו שיקום כלכלי. לאחר קבלת צו לשיקום כלכלי ועמידה בתנאיו, יוענק לחייב הפטר מחובותיו.

כך ליווי משפטי מקצועי יסייע לכם לצאת מהחובות
אדם שנקלע לחובות כבדים עלול להיכנס לפאניקה ולפעול באופן פזיז ונמהר. לפיכך, במקרה שנקלעתם לחובות שאין באפשרותכם לפרוע כעת, מומלץ לכם לפנות לעורך דין מקצועי ובעל ניסיון בתחום הסדרת החובות וההוצאה לפועל. עורך הדין יבחן את הסיבות שהובילו את החייב להסתבכות הכלכלית ויגבש עם החייב אסטרטגיית פעולה מיטבית לצורך הסדרת חובותיו. יצוין כי ניהול הסדרי חוב כפי שהוצג לעיל באופן עצמאי ללא עו"ד הוא כמעט בבחינת הבלתי אפשרי שכן יש להכיר את התחום מקרוב ולהכיר את הנפשות הפועלות בתחום.

עורכת דין ומגשרת נלה כהן עוסקת בהוצאה לפועל וחדלות פירעון, הסדר חובות, צו תשלומים, איחוד תיקים, הפטר ועיכוב יציאה מן הארץ. עו"ד נלה כהן מלווה ומייצגת חייבים וזוכים בהליכים שמתנהלים בפני כל הערכאות. עו"ד כהן מתמחה בתחום ניהול תיקים של חייבים למעלה מעשור ורכשה ניסיון רב במהלך השנים ולאור כך תוכל לסייע, לייעץ ולנהל את התיק בצורה מיטבית עד שתוביל את החייב לרגע המיוחל והוא סיום חובותיו. הכתבה באדיבות אתר לאוגייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.