בפקודת התעבורה ישנן 3 עבירות עקיפה נפוצות -

  • סעיף 47(ד) - עקיפה בדרך לא פנויה.
  • סעיף 47 (ה)(1) - עקיפה כאשר "הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל".
  • סעיף 47 (ה)(5) - עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף.

עקיפה בדרך לא פנויה היא העבירה החמורה ביותר מבין העבירות ובהתאם קבוע לצידה עונש מינימאלי של 3 חודשי פסילה בפועל לרישיון הנהיגה.
העבירה מתייחסת למקרה שבו בפני הנהג יש שדה ראיה מספיק ולמרות שהוא רואה שהדרך לא פנויה הוא מחליט לבצע עקיפה.
 
מדובר בעקיפה מסוכנת, שכן התנאים האובייקטיבים אינם מאפשרים את השלמת העקיפה בבטחה ולכן הנהג למעשה אדיש לתוצאות העקיפה המסוכנת.

עקיפה כאשר "הראות לקויה או שדה הראייה חסום או מוגבל",  מדובר בעבירה שחומרתה פחותה ולא קבוע לצידה עונש מינימאלי של פסילה בפועל.
 
במקרה זה אין המדובר בנהג שמגלה אדישות לתוצאות העקיפה, אלא לנהג רשלן, שכן נהג "מן היישוב" אשר היה נוהג במקומו, לא היה מבצע את העקיפה בתנאים כה קשים של "ראות לקויה או שדה ראיה חסום או מוגבל".

עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף, התביעה צריכה להוכיח שנהג הרכב ביקש לחצות את קו ההפרדה הרצוף– וזאת בלבד. אין חובת פסילה. 

לפניה ישירה אל עורך דין נעם קונפינו, לחץ/י כאן

ענישה
בעבירות מסוג עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף, קבע המחוקק פסילת מינימום של שלושה חודשים וזאת כביטוי לחומרת העבירה. המאשימה/ המשטרה מבקשת במקרים רבים אף פסילה ארוכה יותר מפסילת המינימום בהתבסס על עברו התעבורתי של הנאשם וחומרת המעשה. לבתי המשפט לתעבורה כמובן הסמכות לגזור עונשים הכוללים מאסר בפועל, מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה, פסילה מותנית, קנסות מכבידים ועוד. נוסף על כך יש לזכור כי בצד עבירות העקיפה ישנן נקודות הנצברות במרשם הנהגים במשרד הרישוי אשר עלולות להוביל לביצוע קורסים ועד לפסילה של רישיון הנהיגה ודרישה לביצוע חידוש רישיון נהיגה. 

עורך הדין נעם קונפינו (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין נעם קונפינו (צילום: צילום עצמי)

פסילה מנהלית השבתת רכב ופסילה עד לתום ההליכים
לקצין משטרה נתונה סמכות חוקית לפסול את רישיונו ו/או להחרים את רכבו של מי שנהג לכאורה תוך עקיפה בדרך לא פנויה וחציית קו הפרדה רצוף למשך 30 ימים וזאת בכפוף להליך של שימוע במסגרתו הנהג יוכל להעלות את טענותיו בפני הקצין שמקבל את ההחלטה.

לאחרונה פנה למשרדו של עו"ד לתעבורה נועם קונפינו, נהג אשר הוגש כנגדו כתב אישום מסוג עקיפה בדרך לא פנויה וביקש שאייצגו בתיק. כנגד הנאשם הוגש כתב אישום (תת"ע 5002-10-20) בבית המשפט לתעבורה בירושלים. 

לאחר בחינת חומר החקירה נתגלעו מספר נקודות שנויות במחלוקת כשבין היתר השוטר שאכף את העבירה, לא ציין מה המרחק שהיה בין ניידת המשטרה לרכב הנאשם בעת ביצוע העבירה, לא ציין את מסלול הנסיעה עד לעצירת הרכב (כשל לעניין קשר עין רציף), קל וחומר שרכב נוסף הפריד בין הניידת לרכבו של הנאשם בעת ביצוע העבירה.

התביעה אשר ביקשה לפסול את רישיון הנהיגה של הנאשם מעבר לפסילת המינימום שהינה 3 חודשים, נעתרה לבקשת עוה"ד לתיקון כתב האישום, בשל הכשלים הראייתים,  כך שיורשע בסעיף של סטייה בחוסר זהירות. התוצאה הינה, רישיון הנהיגה של הלקוח לא נפסל ולו ליום אחד והתיק הסתיים בקנס בסך 1,000 שקלים וללא נקודות.

אם כן, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם עבירות מסוג עקיפה הינה פנייה לעו"ד המתמחה בתחום, שעשויה למנוע את פסילת רישיון הנהיגה, והסרת הנקודות בצד העבירה.

עורך דין נעם קונפינו עוסק בתחום דיני התעבורה, בעבירות נהיגה בשכרות, פסילת רישיון, שיטת הניקוד במשרד הרישוי, תאונות דרכים, נהיגה בפסילה, שלילת רישיון, תיקי משרד התחבורה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לשלילת רישיונות נהיגה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.