בעוד שלפני הנישואים רוב הזוגות מעדיפים שלא לעסוק בנושא חלוקת הרכוש במקרה של גירושין ופרידה, מתוך תקווה ואמונה כי הקשר הזוגי יצלח ויאריך ימים, הסטטיסטיקה דווקא מראה שמספר מקרי הגירושין עולה בהתמדה במהלך השנים. תוך כך, זוגות רבים מוצאים את עצמם בעיצומם של הליכי גירושין קשים, יקרים ומורכבים שלרוב כוללים דיונים משפטיים ממושכים סביב נושא חלוקת הרכוש.

זוג שמעוניין להפחית את ההתדיינות המשפטית בסוגיית חלוקת הרכוש בעת פרידה, יכול להיערך לכך מבעוד מועד ולגשת לעורך דין מקצועי ומיומן לצורך עריכת הסכם ממון וזוגיות. את ההסכם ניתן לערוך לפני הנישואים או במהלך חיי הזוגיות וזאת במטרה להסדיר את המשטר הרכושי שיחייב את בני הזוג במהלך חיי הזוגיות וודאי בעת הפרידה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד שוובר - קלביר, לחץ/י כאן

מתן תוקף מחייב להסכם ממון שנעשה לפני הנישואים או אחריהם
ההסכם הוא חוזה לכל דבר ועניין שניתן לערוך בין בני זוג שמתכננים לחיות חייהם בשיתוף זוגי וכלכלי כל שהוא, כנשואים, ידועים בציבור וכמובן זוגות בני אותו המין רשאים להכינו. לצורך הכנת הסכם ממון נהוג להסתייע בשירותיו של עורך דין מנוסה שעוסק בתחום דיני המשפחה על מנת שיוכל להכווין את בני הזוג ליצירת הסכם זוגיות המתאים ביותר לבני הזוג הניצבים לפניו.. בני זוג שמעוניינים להעניק להסכם הממון שערכו לפני נישואיהם תוקף מחייב, מחויבים לאשר אותו בפני נוטריון או בבית משפט, בעוד בני זוג שנישאו ומעוניינים לאשר את ההסכם שערכו לאחר הנישואים יצטרכו לאשרו בפני בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני.

בני זוג שאין בכוונתם להינשא אינם מחויבים לאשר ההסכם בבית משפט ויכולים לחתום בפני עורך הדין בלבד.

ברוב המקרים, הסכם ממון מכיל מספר חלקים כאשר חלק אחד ייקבע את אופן חלוקת הרכוש שהצדדים צברו בנפרד לפני הזוגיות. חלק נוסף יסדיר את מתווה חלוקת הרכוש שצברו או יצברו בני הזוג יחדיו אחרי תחילת הזוגיות. במסגרת הסכם הממון ניתן לקבוע כיצד יחולקו בין הצדדים נכסים מסוגים שונים דוגמת מתנות, ירושות, נכסי מקרקעין, מיטלטלין, זכויות סוציאליות, כספים, חסכונות ועוד. 

הכנת הסכם ממון וחיים משותפים מקבלת משמעות יתרה במצב שבו בני הזוג מגיעים מרקע כלכלי שונה או עתידים לצבור זכויות בעתיד אם במניות, אופציות, ירושות או מתנות . אך באותה המידה משמעותית גם שבני הזוג מגיעים ללא נכסים או ממון כלל היות ועריכת הסכם זוגיות תאפשר לצדדים לקיים את מערכת היחסים הזוגית בנחת וללא חשש מפני אובדן רכושו של אחד, צבירת זכויות האחד על פני רעהו, כי צד אחד ישפר מצבו הכלכלי בעוד האחר "יתקע". הסכם ערוך היטב יוודא שמירת זכויות הצדדים לעבר ולעתיד תוך התחשבות בתמורות ובשינויים המתרחשים בקיום זוגיות ומשפחה..

עורכות הדין לירן שוובר ועדי קלביר (צילום: צילום עצמי)
עורכות הדין לירן שוובר ועדי קלביר (צילום: צילום עצמי)

הסכם ממון עשוי להפחית משמעותית את היקף ההתדיינות המשפטית בסוגיית חלוקת הרכוש ומעבר לכך
יתרון נוסף ומשמעותי של הסכם ממון הוא שבמהלך פרידה, בכוחו לסייע לצדדים להימנע מהתדיינויות ממושכות בבית המשפט ולעיתים רבות מונעת את הצורך בהליך משפטי בכלל. לא רק שהסכם זוגיות יכול להפחית משמעותית את עוצמת הסכסוך אלא שמראש מקנה לצדדים בטחון כלכלי, מידע וכלים כיצד יתנהל גם הליך הפרידה. בכך עתיד לחסוך לצדדים ולילדיהם כסף, זמן ועוגמת נפש.

בשנים האחרונות זוגות רבים מעדיפים שלא להינשא על ידי הרבנות תוך בחירה באפשרות של חיים משותפים כידועים בציבור. חשוב להבהיר כי דווקא במקרה של בני זוג שחיים ביחד ללא נישואים חשוב להכין הסכם ממון שיסדיר את אופן חלוקת הרכוש ביניהם בפרידה.

זאת מכיוון שלידועים בציבור אין ברירת מחדל שנקבעה בחוק לחלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פרידה, בניגוד לזוג שנישא הכפוף להוראותיו של חוק יחסי ממון ולהסדר איזון המשאבים שנקבע במסגרתו. 

עריכת הסכם ממון בסיוע של עורך דין מקצועי ומנוסה
לצורך הכנת הסכם ממון וזוגיות הוגן ומקיף המותאם לרצונם ולצורכיהם של הצדדים, רצוי להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן בעריכת הסכמי ממון. מכיוון שמדובר בהסכם בעל חשיבות רבה לעתידם של שני בני הזוג והמשפחה כולה. משרד עו"ד שוובר - קלביר בקיא היטב בהוראות החוק והפסיקה, בעל רגישות לרצונותיהם ולצרכיהם של הצדדים וידע לנסח את הוראות ההסכם תוך שיתוף פעולה מלא עם בני הזוג ושמירה על האינטרסים שלהם. 

משרד עו"ד שוובר - קלביר עוסק בדיני משפחה, עריכת הסכמי גירושין, הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, חלוקת רכוש, הסדרי ראיה, משמורת, ירושה, צוואה, עיזבון, ייפוי כוח מתמשך ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכמי ממון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.