ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז הצפון במשטרת ישראל, שוחח היום (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס בתכניתה ב-103FM וגולל את פרטי התקרית המצערת בצפון בה נהרג בשוגג אחמד חיג'אזי. לביא הסביר את הרציונל שעומד מאחורי פעילות המשטרה ופירט את מאמציה להבטיח שקט ושלווה לאזרח הערבי הפשוט: "אנחנו לא רואים בציבור הערבי יריב או אויב אלא עמיתים, ידידים, כאלה שצריכים לקבל שירות מלא וביטחון מלא כמו שמקבלים במגזר היהודי".

הפגנת מחאה בטמרה לאחר מות אחמד חיג'אזי. צילום: עומר אסעדי

מה מצאת כשהגעת לשם? מישהו התחיל לעשות סדר.
"95 אחוז מהציבור הערבי זה ציבור שומר חוק, אנשים שרוצים לחיות כמו כל אדם נורמלי, אבל יש את הקומץ הזה, האנשים הרעים שלא מאפשר להם. אותו אנחנו שמנו בין כוונות. הביטחון האישי במגזר הערבי חשב מאוד ואנחנו עדיין לא שם".

מה קרה השבוע עם הסטודנט חף מפשע שנהרג על לא עוול בכפו. מה היה סיפור?
"הסיפור פשוט מאוד, זיהינו רצף אירועי ירי לעבר כתובת בשכונה העליונה בטמרה. אנחנו הבנו שמדובר בניסיון לסחוט איש עסקים".

לא התלונן?
"במגזר הערבי כמעט ואין תלונות בדרך כלל לא מזמינים אותנו, אנחנו נכנסים לבד. הבנו שסוחטים אותו ושהוא לא נענה לסחיטות. היה ברור שיגיעו יורים כדי לחדש את הירי, אנחנו הגענו לשם ולקראת חצות הגיעו שלושה חשודים חמושים בנשק אוטומטי ארוך".

שני שוטרים ארבו?
"שני שוטרים מקדימה ושלושה בגיבוי. אותם שניים קדמיים הבחינו בירי מסיבי לעבר הכתובת שלו וניסו להזהיר אותם על פי נוהל מעצר חשוד. החשודים הסתובבו וירו לעבר השוטרים שבנס לא נפגעו. במהלך חילופי האש בחצות בלילה בין שוטרים לעבריינים עם נשק אוטומטי, לצערי הרב, בדיוק בנקודה הזאת בחור צעיר, נורמטיבי, ממשפחת חיג'אזי נקלע לא באשמתו לקו הירי".

הוא לא ראה שיורים?
"לדעתי הוא ידע, ממה שאני מבין הוא שמע את האירוע ויצא מהבית כדי לראות מה קרה. צריך להבין, אנחנו באמת במלחמה שם ולמלחמה יש מחיר, כל יום מבחינתנו זה סוג של קרב".

מה השתנה בגישה שלך בנושא הזה? יותר אגרסיבי? פעילות יותר אגרסיבית?
"גם אלה שהיו לפניי ניסו ועשו את אותן הפעולות. אני חושב שגם לקורונה יש תפקיד חשוב ומרכזי כי גם ככה יש פערים בין הפריפריה למרכז באחוזי האבטלה, בחינוך, במעגלי הפשיעה, השוק האפור ובתשתיות. הם הרימו הילוך מצדם בכל הקשור לאלימות וזו הנקודה שבה אנחנו החלטנו להעלות הילוך".

מי שמעז לפגע בכם אתם שאים להרוג אותו.
"לגמרי. בחודשיים האחרונים לפחות 5 חילופי אש בין שוטרים לעבריינים. לשמחתי, בכל האירועים האלה ידינו הייתה על העליונה. אם חשבתי פעם שירי על שוטרים הוא קו אדום, הופתעתי לגלות שהקו מאוד היטשטש ואני חייב לשים גבולות ברורים לעבריינים ולשוטרים שמי שיעז לפגוע בשוטרים פשוט נהרוג אותו, אין דרך אחרת".

יש לך יותר תקציבים עכשיו? יועצים משפטיים?
"יש לי מפכ"ל שהוא מגבה ונותן רוח גבית, זה מאוד מחזק. אנחנו פה בשטח צריכים לתת תוצאות".

השוטרים לא פוחדים ממשפטים? 
"זה תמיד נמצא ברקע אבל אני מעדיף את העניין של הייעוץ המשפטי ולא חלילה להגיע למשפחה שכולה שהבן שלה, שוטר שלי, נפגע מאירוע ירי כי הוראות פתיחה באש לא היו ברורות, או שהוא לא חשב שיקבל גיבוי מלא כשהרגיש בסכנת חיים. אני אגבה כל שוטר, אהיה איתו, אלחם למענו אם הוא פעל כחוק".

מה ההבדל המהותי בין המרכז לצפון?
"כל הקריירה שלי הייתה במרכז וכשהגעתי לצפון תמיד חשבתי שיש לנו משטרה לאומית, משטרה אחת, אך זה ממש לא אותו דבר. הבדל בתרבות, בתפיסת העולם, זה שמיים וארץ זה כמו קנדה ואפריקה".

אתה מסכן את עצמך.
"פה יש בעיה קשה של סיכון חיי אדם. בטמרה השוטרים שלי היו בסכנת חיים הם פעלו כמצופה מהם, חתרו למגע, הראו מקצועיות ואומץ לב. זו הציפייה שלי משוטרים ובסופו של דבר האזרחים יודעים להעריך את זה. יש פה אזרח תמים שנהרג שלא באשמתו". 

שעה קודם ירה רעול פנים, תקף חף מפשע ולא עשו מזה עניין.
"אם לא היינו בטמרה והיו יורים על הקיר של אותו קבלן כנראה שזה לא מעניין אף אחד ואף אחד לא היה יודע מזה".

איך אתה משכנע את המנהיגים שלהם לשתף פעולה עם המשטרה?
"זה עניין של אמון, זה מוטל על כתפיי ועל כתפי משטרת ישראל. אנחנו חייבים להגיע לרמת אמון גבוהה כדי שנוכיח את עצמנו. אני מאוד מאמין שהציבור הערבי ירצה לשתף פעולה. הקורונה יוצרת פשיעה משפחתית, הלחץ, האבטלה, חוסר התעסוקה בקורונה כשהילדים בבית. כל זה יוצר סיר לחץ. אנחנו מזהים אירועי אלימות במשפחה. יש לנו עלייה של עשרות אחוזים בעבירות אלימות בתוך המשפחה, מתלוננים ואנחנו מגיעים ונותנים את הטיפול הטוב ביותר". 

לא הכרנו אותך עד עכשיו בתקשורת כל כך. מה השתנה?
"זה עניין של אופי, כל מה שקרה עכשיו זה ספונטני, אני לא תכננתי את זה, אני תמיד חשבתי שהתקשורת לא בשבילי אבל בנקודה הזאת, באופן ספונטני, חשבתי שזה המקום הנכון ביותר להציף את הבעיה. כנראה שלא מספיק רק לתפוס ולעצור ולהכניס לבית סוהר צריך גם שידעו את זה. אולי המסר מופנה גם לציבור הערבי שהתפקיד שלנו הוא לשרת אותו ולהעניק לו ביטחון ואנחנו לא רואים בציבור הערבי יריב או אויב אלא עמיתים, ידידים, כאלה שצריכים לקבל שירות מלא וביטחון מלא כמו שמקבלים במגזר היהודי".

לדעתי, בסוף תהיה רב ניצב שמעון לביא. בהצלחה