כאשר מדובר בדירה חדשה, אזי ברור כי הקבלן הוא שאחראי לתקן כל רטיבות בתקופת הבדק שלא נבעה מרשלנות של בעל הדירה.

אולם מה קורה במצב של גילוי רטיבות, או גרוע יותר טפטוף בלתי פוסק של מים בתקרת הסלון, המטבח, המקלחת, או אחד החדרים בדירה שאינה חדשה? במצב כזה יש לאבחן תחילה מהו מקור אותה רטיבות או נזילה, האם מדובר ברטיבות כתוצאה מצנרת משותפת או מסדקים בקירות החיצוניים? או שמא מדובר באיטום לקוי בגג המשותף ככל שמדובר בדירה העליונה?

אפשרות נוספת היא כי מדובר ברטיבות מדירת שכן הנובעת מליקוי באיטום מקלחת/שירותים/חדר שירות, או בצנרת הפרטית שלו המתחברת לצנרת המשותפת, במצב כזה יתגברו כתמי רטיבות כל אימת שמשתמשים במקלחת. במצב שבו ליקויי הרטיבות מופיעים מתחת למרפסת של השכן הרי שברוב המקרים מדובר בליקויי איטום או ליקוי בצנרת הניקוז במרפסת, במצב כזה יופיעו כתמי רטיבות בזמן גשמים או בזמן שטיפה של המרפסת.
 
במצב שבו ישנה רטיבות בתוך הדירה באזור המקלחת או השירותים, יש לבדוק את הצינור המשותף אשר עובר בבתים משותפים רבים בתוך הדירות פנימה, לעיתים מדובר בצינור מי קולחין (מי ביוב) או צינור מי דלוחין (מכיורים ואמבטיות) בד"כ צינור מוסתר בקיר, ובבתים ישנים אף צינור גלוי בתוך הדירה או צנרת על הקיר החיצוני מחוץ לדירה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון רפי רפאלי, לחץ/י כאן

נזילות מצנרת משותפת/ מרכוש משותף
במידה והנזילה היא מהצנרת המשותפת יש לפנות לנציגות הבית המשותף (ועד הבית) ולדרוש בכתב מהנציגות לתקן את הנזילה, וכן לתקן את הליקויים בתוך דירתכם.

רק לאחר שפניתם לנציגות הבית ויש לכם אסמכתא לפניה, והנציגות לא מתקנת או מסרבת לתקן את הליקויים, יש לפנות בתביעה מתאימה, רצוי באמצעות עו"ד המתמחה בתחום למפקח/ת על רישום מקרקעין, או לבית המשפט, בהתאם לסעדי התביעה.

רק אם התיקון אינו סובל דיחוי והנציגות מסרבת לתקן, דייר יכול לתקן על חשבונו את הליקויים, לא לפני שעדכן בכתב את הנציגות שהוא מתכוון לעשות כך, או אז הוא רשאי לדרוש החזר תשלום מהנציגות.

בימי גשם, כאשר ישנה רטיבות בקירות החיצוניים ללא רטיבות בתקרת הדירה במקום שבו אין צנרת משותפת, או צנרת הקשורה לדירה - רוב הסיכויים שמדובר בחדירת מים דרך הקיר החיצוני עקב פגם באיטום או פגם בהדבקת הקרמיקה או ציפוי האבן החיצוני לקיר עצמו. ובמצב דברים זה על הנציגות לתקן את הליקוי.

עורך הדין רפי רפאלי  (צילום: גדעון נשר)
עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)

נזילה מדירת שכן
במקרים רבים מתגלה רטיבות או נזילת מים במקלחות בדירה או באזור המטבח, כאשר מקור הרטיבות מהדירה העליונה בשל שחיקה בחומרי האיטום או שיפוץ כלשהו אשר פגע באיטום, או פריצת מים מצנרת עקב התיישנות או חלודה.

במצב כזה יש לפנות אל בעל הדירה העליונה ולדרוש ממנו לתקן את הליקוי בדירתו, כמו גם את הליקויים אשר נגרמו לדירתכם. שכן זו אחריותו המלאה ללא קשר האם הוא דייר ישן או חדש שרק לאחרונה רכש את הדירה, החוק קובע כי בעל הדירה הוא זה שאחראי לתקן כל נזק שנובע מדירתו הן אם מדובר בנזק לדירת שכן, והן אם מדובר בנזק מדירתו לרכוש המשותף.

עורך הדין רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ומתמחה בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים, ליקויי בניה ונזיקין. כמו כן משמש עורך הדין כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). ניתן להפנות אל עו"ד רפאלי שאלות בנושא בתים משותפים למייל: [email protected]. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לליקויי בניה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.