ההגדרה של ידועים בציבור מאפשרת להחיל חובות וזכויות שמשויכות לזוגות נשואים על בני זוג שאינם יכולים עקב הדין האישי או שאינם מעוניינים להינשא משיקולים שונים.

מעמד הידועים בציבור עדיין לא הוסדר בחקיקה במדינת ישראל, אך בפועל סטטוס זה עובר תהליך מדורג של התקדמות והשוואה למעמדם של זוגות נשואים וזאת באמצעות פסיקות בתי המשפט השונים, אשר צמצמו את הפער בין חובותיהם וזכויותיהם של ידועים בציבור ובין אלה של זוגות נשואים.

לפניה ישירה אל עורכת דין לימור לוגסי, לחץ/י כאן

השגת זכויות עבור ידועים בציבור כרוכה בהתדיינות מול גופים רבים
אף על פי שבתי המשפט מכירים יותר ויותר בזכויותיהם של ידועים בציבור בישראל, עדיין קיימים מספר קשיים הקשורים למעמד זה. קושי עיקרי טמון בכך שההכרה בזכויות ידועים בציבור נעשית בצורה נקודתית, כל מקרה על פי נסיבותיו ובגין מימוש זכויות ספציפיות בהתאם לדרישות החוק הרלוונטי. לפיכך, השגת זכויות עבור ידועים בציבור עשויה להיות מלווה בהתדיינות ממושכת ומורכבת מול גופים רבים.

נוסף על כך, מאחר שאין הגדרה רשמית בחוק ביחס לסטטוס ידועים בציבור, ההגדרה קשורה בקיומן של נסיבות עובדתיות הקשורות למערכת היחסים שבין בני הזוג. על כן, זוגות שמבקשים ליהנות מזכויות של ידועים בציבור נדרשים להוכיח באופן שאורח חייהם אכן עונה על דרישות הפסיקה וזאת תוך חשיפת מידע אישי ואינטימי על חייהם.

מהם התנאים לקביעת מעמד של ידועים בציבור?
למרות העובדה שמעמד הידועים בציבור עדיין לא הוכר בחקיקה ספציפית, פסיקת בתי המשפט מאפשרת לזוגות ליהנות מזכויות של ידועים בציבור כבר לאחר פרק זמן קצר של חיים משותפים, אפילו לאחר מספר חודשים. התנאי הבסיסי להגדרת בני זוג כידועים בציבור הוא ניהול משק בית משותף וחיי שיתוף, ישנם מקרים בהם בתי המשפט הכיר ביודעים בציבור גם ללא קיום חיים תת אותה קורת גג. בית המשפט ייבחן בין היתר, האם היחסים שמנהלים בני הזוג כוללים מחויבות, אהבה, נאמנות, מסירות וקיום יחסי אישות.

ביחס לתנאי של ניהול משק בית משותף ייבחנו האם מערכת היחסים של הצדדים היא דו צדדית, כך שחייהם של בני הזוג כללו חובות וזכויות כפי שנהוג בחיי משפחה משותפים של אישה וגבר. מגורים משותפים ותרומה לתא המשפחתי בהתאם ליכולתו של בן הזוג מהווה חיזוק ראייתי משמעותי ביחס להתקיימות תנאי זה. יובהר, כי בני זוג יכולים להיות מוכרים כידועים בציבור גם אם לא מתקיימים לגביהם חלק מהמאפיינים המקובלים של קשר זוגי כגון נאמנות הדדית, יחסי אישות ומגורים משותפים קבועים והכל בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו.

זכויותיהם של ידועים בציבור
את זכויותיהם של זוגות ידועים בציבור ניתן לחלק למספר תחומים. במישור הזכויות הקשורות להורות, כאשר נולד לבני זוג ידועים בציבור ילד ביולוגי משותף, אין כל הבדל בין זוגות נשואים ובין זוגות של ידועים בציבור ביחס למעמדו של הילד, כך שמעמדו וזכויותיו של הילד יהיו זהים לאלו של ילד שנולד להורים שנישאו כדת וכדין.

בסוגיית אימוץ ילדים אמנם לשון החוק מאפשרת רק לבני זוג נשואים לאמץ ילדים, אך במסגרת פסק דין של בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע נקבע כי צריך לאפשר לבני זוג ידועים בציבור לאמץ ילדים בדומה לבני זוג נשואים כדת וכדין. עם זאת, הסוגייה טרם נידונה בפני בית המשפט העליון ולכן עדיין לא נקבעה הלכה מחייבת ביחס אליה.

בעת פרידה של בני זוג ידועים בציבור, אין כל הבדל ביחס למשמורת הילדים ולמזונות הילדים לעומת זוגות נשואים.עם זאת, בכל הקשור לחלוקת הרכוש בפרידה של בני זוג ידועים בציבור, מערכת היחסים בין בני הזוג אינה מהווה ראייה לזכותו של ידוע בציבור לשיתוף קנייני בנכסים. לפיכך, לא ניתן להחיל אוטומטית את חזקת השיתוף על בני זוג ידועים בציבור שנפרדו וזאת גם אם מערכת היחסים ביניהם נראתה על פניו כמערכת נישואים לכל דבר. 

לצורך החלת חזקת שיתוף בין בני זוג ידועים בציבור, המבקש להחיל את החזקה יצטרך להוכיח משפטית את כוונת השיתוף בין בני הזוג. בעת שבן זוג ידוע בציבור מחזיק בנכס מסוים ובן הזוג השני מעוניין להוכיח כוונת שיתוף בנכס, הוא יישא בנטל להוכיח כי אכן התקיים שיתוף בנכסים הספציפיים והעניין ייבחן על ידי בית המשפט בהתאם לראיות שיוצגו בפניו.

היותם של בני זוג ידועים בציבור אינה מלמדת אוטומטית על כוונת שיתוף בנכסים
במסגרת יחסים של בני זוג ידועים בציבור לא ניתן לקבוע שהרכוש שהביא כל אחד מהם בנפרד הוא רכוש משותף שיחולק ביניהם באופן שווה בעת הפרידה בהיעדר הוכחה קונקרטית ביחס לכוונת שיתוף ברכוש. על כן, מעמדם של בני הזוג כידועים בציבור אינו מהווה הוכחה לרצונם שרכושם הנפרד יהפוך לקניינם המשותף.

לא פעם זוגות של ידועים בציבור סבורים כי מאחר שאינם נשואים כדת וכדין, הם אינם זכאים לזכויות ירושה ביחס לבן/ בת הזוג. עם זאת, בפועל ידועים בציבור זכאים לרשת את בני זוגם במצב שבו אף אחד מבני הזוג לא היה נשוי לאחר בעת הפטירה ולא קיימת צוואה שקובעת אחרת. ידועים בציבור אף רשאים לערוך צוואה הדדית שבמסגרתה הם יכולים להוריש את רכושם זה לזו.

בני זוג שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי כידועים בציבור ייחשבו כזוג נשוי כדת וכדין לעניין זכויות וחובות שהמוסד לביטוח לאומי מעניק להם. יודגש כי לצורך קבלת ההכרה במוסד לביטוח לאומי בני זוג ידועים בציבור יצטרכו למלא שאלון ייעודי ולהעבירו אל סניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום מגוריהם.

עורכת דין לימור לוגסי עוסקת בתחום דיני המשפחה, גירושין, ידועים בציבור, חלוקת רכוש, הסכמי ממון, סכסוכי ירושה, צוואות, משמורת ילדים, מזונות ילדים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לידועים בציבור LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.