העסקת עובד כפרילנסר ולא כעובד שכיר היא אפשרות מועדפת על מעסיקים רבים בשוק העבודה עקב סיבות שונות ומגוונות. כל זמן שהצדדים מסכימים ואופן ההעסקה משתמר למשך שנים, אין פסול בכך. אלא כשנותן השירות מעלה טענה של יחסי עבודה, לעיתים יש צדק בטענתו ולכן המעסיקים חשופים לתביעות גדולות לאחר שנים, ועלולים למצוא את עצמם בהתדיינויות בבתי הדין לעבודה עם סיכון משפטי וכלכלי. הסכם העסקה מקיף ומפורט יסייע למעסיקים ולפרילנסר לעגן את המצב המשפטי ולהקטין את הנזקים של כל אחד מהצדדים.

העסקת עובדים במתכונת של פרילנס, מועדפת על מעסיקים רבים מאחר שהיא מאפשרת להעסיק עובד בעסק ולחסוך את הטרחה והנטל הכלכלי הכרוכים בתשלום מלוא הזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד שכיר מכוח החוק והפסיקה.

לפי החוק, עובד שכיר זכאי להשתכר שכר מינימום לכל הפחות כאשר נוסף על כך המעסיק מחויב לשלם לו דמי הבראה, ימי חופשה שנתית, הוצאות נסיעה או רכב, ביטוח לאומי וביטוח בריאות, הפרשות לפנסיה ולפיצויים לקרן פנסיה, דמי מחלה, דמי הודעה מוקדמת ופיצויי פיטורים מלאים במקרה של פיטורים.
 
יתרה מזאת, כאשר עובד שכיר מועסק מעבר לשעות העבודה הרגילות, המעסיק מחויב לשלם לו גמול עבור עבודה בשעות נוספות או עבור עבודה בחג ובשבת בהתאם להוראות חוק שעות עבודה ומנוחה. כמו כן קיימות חובות רבות נוספות שמתקיימות במישור היחסים שבין המעסיק ובין העובד דוגמת חובת עריכת שימוע לפני פיטורים, מתן הודעה מוקדמת בטרם סיום יחסי העבודה ועוד.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון סעאתי עדנה, לייצוג או ייעוץ משפטי בדיני עבודה לחץ/י כאן

העסקת עובדים במתכונת של פרילנס הופכת רווחת לאחרונה
כיום ניתן להבחין כי יותר ויותר ארגונים ומקומות עבודה מעסיקים עובדים קבועים במתכונת של פרילנס. להעסקה של עובד קבוע במתכונת של פרילנס יש מספר יתרונות במישור הכספי ובמישורים אחרים. זאת מכיוון שהעסקת עובד במתכונת של פרילנס לרוב תפטור את המעסיק מהחובה להעניק לעובד תנאים סוציאליים. במצב כזה, עובד פרילנסר לא יהיה זכאי לקבל דמי מחלה וחופשה, הפרשות לפנסיה, דמי הבראה ויתר ההפרשות שהארגון מחויב להפריש לעובד שכיר.

עובד פרילנסר הוא בעצם מעמד ביניים שממוקם בין עובד שכיר ובין קבלן עצמאי, ולעיתים חרף המעמד שהצדדים סיכמו ביניהם בהסכם בכתב, עלול להיווצר מצב בו בית הדין לעבודה יכיר בפרילנסר כעובד שכיר לפי מבחנים שנקבעו בפסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה, ובעיקר מבחן ההשתלבות. לפיכך, מעסיק שמתכנן להעסיק כפרילנסר, חייב להחתים את הפרילנסר בהסכם שיעגן גם מצב בו יכיר בית הדין כשכיר חרף הסכמות הצדדים. במילים אחרות, למעסיק כדאי מאוד לציין בהסכם שהפרילנסר מתחייב לשלם בעצמו את כל ההפרשות הסוציאליות, לרבות פנסיה, ימי חופשה, מיסים ובעיקר מה תהיה ההתחשבנות בין הצדדים במקרה של הכרה ביחסי עבודה, תוך הסכמה מפורשת להשבת כספים ששולמו לפרילנסר ביתר.

חשוב לציין כי בתי הדין לעבודה קבעו לא אחת שסיווגם של יחסי העבודה אינו נקבע לפי הפרשנות או הניסוח שהצדדים העניקו להם במסגרת חוזה העבודה שערכו ביניהם. מכיוון שמעמד של אדם כ"עובד" הוגדר על ידי בית הדין לעבודה כסטטוס, המשמעות המעשית והמשפטית היא כי לא ניתן להתנות בחוזה שבין הצדדים כי מעמדו של אדם יהיה עצמאי כך שלא יחולו על הצדדים יחסי עובד- מעסיק. שאלת קיומם של יחסי עבודה בין הצדדים או לחילופין יחסי מזמין - קבלן, תיבחן בתי הדין לעבודה, בהתאם לנסיבותיו הפרטניות של כל מקרה ובהתאם להוראות הדין והפסיקה.

קביעת יחסי עובד-מעסיק
סטטוס נקבע לפי מבחנים אובייקטיביים, שפותחו במהלך השנים על ידי פסיקת בתי הדין לעבודה. כאשר בית הדין לעבודה בוחן אם מתקיימים בין הצדדים יחסי עבודה, הוא מיישם לגביהם שורת מבחנים שעל בסיסם הוא מכריע בשאלה: מבחן הפיקוח והשליטה ובעיקר מבחן ההשתלבות בפן החיובי והשלילי.

בית הדין לעבודה יבחן: האם הפרילנסר דאג בעצמו לכלי העבודה או שהמעסיק סיפק לו אותם, היכן התבצעה עבודתו של הפרילנסר בפועל? האם במקום העבודה של המעסיק או מחוצה לו, כמו כן ייבדק האם הפרילנסר קבע את שעות העבודה שלו בעצמו או שהמעסיק הכתיב לו אותן. האם עבד מידי יום באופן קבוע? האם השתלב בעסק של המעסיק ככל יתר העובדים? בין היתר למשל: יציאה לנופש ככלל העובדים, השתתפות בעבודה ככל העובדים והשוואת הפרילנסר לעובדים באותו תפקיד אצל המעסיק וכו'. במסגרת המבחנים בית הדין לעבודה ייבחן גם האם שכרו של הפרילנסר היה גבוה משמעותית ביחס לשכר שהיה מקבל לו היה עובד כשכיר בארגון, ומה הפער הכספי.

מבחן ההשתלבות משמש לצורך בחינה האם הפרילנסר השתלב בעסק של המזמין ושימש כחלק אינטגרלי מהארגון, או שסיפק שירות חיצוני ונפרד באופן שלא השתלב ב'ליבת עיסוקו' של מזמין העבודה. יתרה מזאת ייבדק גם האם לפרילנסר היה עסק עצמאי משלו, שבו הוא סיפק שירותים גם ללקוחות אחרים כרצונו, או שכל פרנסתו הייתה תלויה בעבודה שהמזמין סיפק לו ועבד באופן בלעדי אצל המעסיק.

עריכת הסכם משפטי בין עובד עצמאי ובין מזמין שירות מגן על זכויות הפרילנסר והמעסיק ועשוי למנוע סכסוכים משפטיים וכספיים בין הצדדים בהמשך הדרך.

עורכת הדין עדנה סעאתי (צילום: משרד עו''ד עדנה סעאתי)
עורכת הדין עדנה סעאתי (צילום: משרד עו''ד עדנה סעאתי)

כיצד ניתן לערוך הסכם עבודה בהיעדר יחסי עובד - מעסיק?
עבודה כפרילנסר מספקת לעובד יתרונות גדולים, כגון אפשרות לבחור את הפרויקטים הרצויים והלקוחות המתאימים, גמישות ביחס לזמני העבודה, חיסכון פיננסי ולעיתים שכר גבוה יותר ועוד. אך מנגד, עלול למצוא עצמו תוך הפסקת ההתקשרות ללא חובת הודעה מראש, אם לא סוכם בהסכם.

עם זאת, בניגוד לעובדים שכירים שזכויותיהם מוגנות על ידי שורה ארוכה של חוקים המחייבים את מעסיקיהם, עובדים עצמאים צריכים לדאוג לזכויותיהם בעצמם באמצעות עריכת הסכם עבודה מקיף ומפורט. במסגרת הסכם ההתקשרות עם מזמין העבודה חשוב לציין במפורש מה כולל הפרויקט, איך מוגדרות המשימות במסגרתו ומה צפוי לקרות במקרה של הפרת חוזה.

עוד חשוב לכלול בהסכם תיאור כללי של השירות שיינתן,האם מדובר בחוזה לתקופה זמנית או בעבודה לטווח ארוך. מעבר לכך כדאי להגדיר במדויק מהם תפקידיו של העובד הפרילנסר ומהו סוג ואופי העבודה שהוא יבצע. חשוב לציין כי במקרה שבו הגדרת התפקידים והמשימות אינה ברורה די הצורך, עלולות להתעורר מחלוקות בשלב מאוחר יותר כך שהעובד הפרילנסר עשוי למצוא את עצמו נותן שירותים בהיעדר תמורה ראויה.

נוסף על כך, כדאי לקבוע מראש בהסכם מנגנון ליישוב מחלוקות וסכסוכים בין הצדדים למקרים של חילוקי דעות עתידיים בין הצדדים, שהוכרה בפסיקה כ"תניית גידרון" לפיה הפרילנסר יהיה מחויב להחזיר למעסיק סכומים ששולמו לו ביתר בתקופת העסקתו, אם הוא יגיש תביעה להכרה בו כעובד, יהיה חשוף לתביעה נגדית ולהשבת כספים למעסיק בנוסף, קביעת מנגנון גישור או הגדרת סמכות לבית המשפט כבר בשלב החתימה על חוזה ההתקשרות עשויה לחסוך לצדדים התדיינות משפטית ארוכה ויקרה או להבהיר את המצב המשפטי והסיכונים..

מה כולל התשלום עבור העבודה וכיצד הוא יועבר בפועל לעובד כפרילנסר?
בעת קביעת התשלום עבור העבודה, חשוב שהוא יגלם חוץ מהשכר עבור העבודה עצמה גם רכיבים נוספים דוגמת ימי חופשה, הפרשות לפנסיה או תשלומים לביטוח לאומי ולמס הכנסה, או לפחות הגדרתו כך בהסכם ההתקשרות זו הסיבה לכך שעל פי רוב שכרו של עובד פרילנסר יהיה גבוה יותר ביחס לשכרו של עובד שכיר, אשר זכאי לזכויות סוציאליות שונות במסגרת תלוש השכר.

בחוזה ההתקשרות חשוב לקבוע גם אם התשלום לנותן השירות יינתן לו עבור הפרויקט כולו או לפי שעות העבודה שבוצעו בפועל. בכל מקרה חשוב להתייחס לאפשרות שהפרויקט יתארך, ולקבוע תשלום מוסכם במקרה שבו העבודה בפועל לוקחת יותר זמן מההערכה הראשונית של הצדדים לחוזה.

לצורך עריכת חוזה עבודה במקרים של העסקת עובד כפרילנסר, מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן הבקיא בדין ובפסיקה כדי שיערוך לצדדים חוזה עבודה להגן באופן הטוב ביותר על זכויותיהם ו/או להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולנהלה באמצעות עו"ד בקיא בתחום.

עורכת דין עדנה סעאתי מנהלת פורום הרעת תנאים והתעמרות בעבודה באתר LawGuide, עוסקת בדיני עבודה, בעלת משרד עורכי דין עדנה סעאתי - מייצגת מעסיקים ועובדים בבתי הדין לעבודה, מנסחת ועורכת הסכמי עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין ליחסי עובד מעביד LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.