נהיגה בפסילה היא למעשה נהיגה ברכב בזמן שרישיונו של הנהג נשלל על ידי בית המשפט, על ידי קצין משטרה או על ידי משרד הרישוי. נוסף על כך גם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים וראש ההוצאה לפועל רשאים לפסול רישיון נהיגה של נהג. 

מאחר שבעבירה של נהיגה בפסילה, לרוב הענישה תהיה מחמירה, ההרשעה בעבירה זו מחייבת קיומם של מספר תנאים במצטבר ובמקביל. 

התנאי הראשון מתייחס לנהיגה, כלומר יש דרישה כי התרחשה נהיגה או רכיבה על כלי רכב דו גלגלי כולל ישיבה על כיסא הנהג כשהרכב אינו מונע, דחיפת הרכב והובלה רגלית של אופנוע ממקום אחד לאחר.
 
תנאי נוסף הוא כי פסילת רישיון הנהיגה בוצעה על פי חוק. במקרה שהפסילה לא נעשתה על פי חוק למעשה אין לה בסיס חוקי וניתן לתקוף את חוקיותה בבית המשפט לצורך ביטול האישום.
 
עוד תנאי הוא כי הרכב שבו נהג הנאשם הוא רכב שנהיגה בו מחויבת ברישיון נהיגה לפי פקודת התעבורה או תקנות התעבורה ונוסף על כך, הנהג פסול מלנהוג ברכב מאותה דרגת רישוי.
 
התנאי החשוב והמשמעותי ביותר הוא קיומה של ידיעה מצד הנהג בדבר פסילת רישיון הנהיגה שלו, כלומר, האם הוא נכח בפועל בעת מתן ההחלטה לפסול את רישיונו במשרד הרישוי או בבית המשפט ואם לא נכח במקום בעת מתן ההחלטה, היא הובאה לידיעתו באמצעות דואר רשום או מסירה של שליח ביד. חשוב להבהיר כי במקרה שבו נהג לא ידע על כך שהוא פסול מלנהוג, הוא ייצא זכאי במשפט.

מהו העונש לאדם שנהג בזמן פסילה?
אדם שנתפס נוהג בזמן פסילה, לרוב נחשב בעיניי המשטרה ומערכת בתי המשפט כמי שמהווה סכנה לשלום הציבור ובטחונו. בתי המשפט והמשטרה רואים בנהגים אלו כמי שפוגעים ומזלזלים בסדרי השלטון והמשפט בגסות. על כן, נהוג להרחיק נהגים כאלו מהכביש באופן מידי באמצעות הגשת כתב אישום נגדם בצירוף בקשת מעצר עד תום ההליכים.

עבירת נהיגה בפסילה היא אחת מעבירות התנועה המעטות שבהן קיים רכיב ענישה שמגיע מתחום המשפט הפלילי והוא עונש מאסר. חשוב להבהיר כי רוב תיקי הנהיגה בפסילה מסתיימים עם עונש מאסר לנהג שעשוי להיות מאסר על תנאי, מאסר בפועל או מאסר שירוצה באמצעות עבודות שירות. העונש המקסימלי בעבירה של נהיגה בפסילה עשוי להגיע לפסילת רישיון נהיגה לצמיתות ולעונש מאסר בפועל למשך 3 שנים. עם זאת, חשוב לציין כי בית המשפט אינו מחויב להשית על הנהג עונש מאסר בגין נהיגה בזמן פסילה והוא רשאי להפעיל שיקול דעת בבואו לקבוע מהו העונש הראוי. לפיכך, בית המשפט רשאי להשית על הנהג קנס כספי, פסילת רישיון נהיגה לפרק זמן נוסף ועוד.

נוסף על העונשים שתוארו לעיל, ביצוע עבירה של נהיגה בפסילה יגרור גם רישום של 10 נקודות לחובת הנהג במקרה שההחלטה לפסול את רישיון הנהיגה שלו התקבלה על ידי קצין משטרה או על ידי בית המשפט.

עורך הדין משה רבי (צילום: משרד עו''ד משה רבי)
עורך הדין משה רבי (צילום: משרד עו''ד משה רבי)

חשיבות קבלת ייעוץ משפטי במקרים של נהיגה בפסילה 
מאחר שעבירת נהיגה בזמן פסילה נחשבת לעבירה חמורה ביותר כאמור, ונהג שנתפס נוהג בזמן פסילה צפוי לעונשים כבדים, כדי להפחית את חומרת העונש או לחילופין להביא לביטול האישום לחלוטין, חשוב לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מקצועי, מנוסה ומיומן שעוסק בתחום דיני התעבורה. עורך הדין ייבחן האם התקיימו התנאים הדרושים לצורך הרשעת הנהג בעבירת נהיגה בזמן פסילה. עורך דין מנוסה ובקיא בדיני התעבורה יציג את טענות ההגנה הרלבנטיות בבית המשפט ויוכל להביא להפחתת הענישה כלפי הנהג ובמקרים מסוימים אף לזיכוי מוחלט מביצוע העבירה.

עורך דין משה רבי עוסק מזה כ-20 שנה בתחום דיני התעבורה, מעניק טיפול וייצוג משפטי לנאשמים בעבירות תנועה דוגמת נהיגה בפסילה, עבירות מהירות, נהיגה בשכרות, תאונות קטלניות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.