נהיגה בשכרות נחשבת לעבירת תעבורה חמורה מאד וזאת בעיקר בשל העובדה שהיא אחת מן הגורמים העיקריים לתאונות דרכים.

נהיגה תחת השפעת אלכוהול פוגעת ביכולת התפקוד הבסיסית של האוחז בהגה, בשיקול הדעת, מעלה את תחושת הביטחון העצמי, מאטה את זמן התגובה של הנהג, מאפשרת לקיחת סיכונים מיותרים ועוד. 

נהג שיכור מסכן לא רק את עצמו אלא גם את יושבי הרכב ואת ביטחונו של ציבור משתמשי הדרך.
 
למרות זאת, עבירת נהיגה בשכרות נחשבת שכיחה בישראל, בעיקר בקרב צעירים אשר יוצאים לבלות בלילות של סופי השבוע ואף בקרב מבוגרים לאחר אירוע משפחתי למשל.
 
בתי המשפט רואים בעבירת השכרות "מכת מדינה" ולשיטתם יש לנקוט ביד קשה כלפי נהגים שנתפסו תחת השפעת אלכוהול, בעיקר כאשר אותם נהגים מבצעים עבירות נוספות או כאשר לחובתם עבר תעבורתי קודם.
 
גם המחוקק אמר את דברו כאשר קבע עונש מינימאלי גבוהה של שנתיים פסילה בפועל למי שיורשע בגין ביצוע עבירה של נהיגה בשכרות. 

לפניה ישירה אל עורך דין שי שקד, לחץ/י כאן

הליך בדיקת שכרות ע"י המשטרה
אדם המעוכב לצורך בדיקת שכרות ונתן הסכמתו לכך, יעבור בדיקה מקדמית באמצעות מכשיר "נשיפון" אלקטרוני שבאמצעותו ניתן לקבל אינדיקציה ראשונית בלבד. במידה והבדיקה תקינה, המשטרה אמורה לשחרר את הנהג לדרכו אלא אם קימות אינדיקציות אחרות לשכרות או לביצוע עבירה אחרת. במידה והנהג ייכשל בבדיקה, יועבר הנהג לביצוע בדיקה "רצינית" יותר במכשיר "הינשוף". 

על פי החוק בישראל, נהג שנמצא בגופו ריכוז אלכוהול של 240 מיקרוגרם, ייחשב שיכור. בפרקטיקה המשטרה מגישה כתבי אישום כנגד נהגים שנתפסו עם ריכוז האלכוהול העולה על 290 מיקרוגרם. הדין שונה בעניינם של נהגים צעירים, חדשים או נהגי "רכב ציבורי", שהם ייחשבו שיכורים בכמות של למעלה מ - 50 מיקרוגרם. 

נהג שעפ"י בדיקת הינשוף ימצא שיכור, יחויב לבצע בדיקת מאפיינים, הכוללת בין היתר, הליכה על קו ישר, נגיעה באף בעיניים עצומות וכד'. 

נהג שיסרב לבצע בדיקת שכרות ייחשב כשיכור עפ"י החוק. 

עורך הדין שי שקד (צילום: משרד עו''ד שי שקד)
עורך הדין שי שקד (צילום: משרד עו''ד שי שקד)

חשיבות קבלת ייעוץ וייצוג ע"י עורך דין בעבירת נהיגה בשכרות
כבר מהשלבים הראשוניים של העיכוב בגין נהיגה בשכרות כדאי ומומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה בתחום דיני התעבורה. עורך דין שבקיא בחוק והפסיקה העדכניים, יוכל לייעץ "בזמן אמת" אם עדיף לסרב לביצוע הבדיקה, לזהות פגמים ראייתיים וכשלים בחומר הראיות, כגון פגמים ובעיות במכשיר "הינשוף" עצמו ולמשל שלא כויל כפי שנדרש, היעדר המתנה מספקת לפני ביצוע הבדיקה, אי החלפת פיה בין בדיקה לבדיקה, וכן לבחון את התנהלות השוטרים במהלך הליך הבדיקה, האם הוסברו לנהג זכויותיו, האם הן מומשו עד תום ועוד.

כמו כן, בעת הייצוג בבית המשפט, עורך הדין יוכל לטעון לנסיבות מקלות שיעזרו לסטות ממתחם העונש המקובל, כמו נסיבות רפואיות, וכן לטעון כי לנאשם אין עבירות תעבורה קודמות. 

נוסף על כך וככל שהנהג אכן ביצע את העבירה, ייצוג ע"י עורך דין מיומן שעוסק בתחום דיני התעבורה עשוי להביא להסדר טיעון מקל עבור הנאשם, דבר שאף יחסוך עבורו עלויות ומעמסה מיותרת הכרוכים בניהול משפט.

הטלת 3 חודשי פסילה בפועל 
כך לאחרונה, עו"ד שי שקד, הצליח להגיע להסדר טיעון מקל עבור לקוח שנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול ובדמו נמצאו 380 מיקרוגרם אלכוהול ולחובתו היו תשע הרשעות תעבורה קודמות. 

עו"ד שי שקד ניפגש עם נציגי התביעה במשטרה, העלה בפניהם כשלים ראייתיים שנמצאו בחומר הראיות, הציג בפניהם את נסיבותיו האישיות של אותו הנהג ומסמכים אישיים תומכים בטענות. 

נציגי התביעה השתכנעו כי קיים קושי ראייתי להוכיח את ביצוע עבירת השכרות ועל כן, במקרה זה הגיעו הצדדים להסדר טיעון שכלל תיקון כתב האישום לעבירת "נהיגה תחת השפעת אלכוהול" והטלת עונש קל של 4 חודשי פסילה (בניכוי חודש פסילה מנהלית), פסילה מותנית לתקופה של 3 שנים, קנס כספי מתון בסך 1,200 שקלים והתחייבות להימנע מביצוע עבירה דומה בעתיד. 

עו"ד שי שקד עוסק בתחום המשפט הפלילי והתעבורה, בעל ניסיון עשיר בייצוג נאשמים בעבירות תעבורה ובפרט נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון או ביטוח, נהיגה בפסילה, גרם תאונת דרכים ועוד. 

עו"ד שי שקד מעניק שירות מקצועי ואישי לכל לקוחותיו ומקפיד על מימוש זכויותיהם לאורך כל ההליך המשפטי. 

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לא גייד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.