בשנים האחרונות ניתן לראות רוכבי קורקינט חשמלי רבים חולפים בכבישי הערים בישראל. מדובר בחלופה מודרנית, ידידותית לסביבה וזולה יחסית בהשוואה לקטנועים ואופנועים, המאפשרת לרוכב להתנייד בקלות ממקום למקום ולחסוך בעלויות ביטוח, רישוי, חנייה ודלק.

לנוכח הגידול המשמעותי שחל במספר הקורקינטים החשמליים בכבישי ישראל, עלה גם מספר תאונות הדרכים המערבות רוכבי קורקינט חשמלי. מטבע הדברים, חלק מתאונות הקורקינט החשמלי מתרחשות במהלך נסיעתם של הרוכבים לעבודתם ובדרכם חזרה מעבודתם לביתם. לפיכך, מתעוררת השאלה האם תאונה כזו תיחשב לתאונת עבודה המזכה את הרוכב בתגמולים מהמוסד לביטוח לאומי.

לפניה ישירה אל עורך דין רונן אבניאל, לחץ/י כאן

תאונת קורקינט בדרך לעבודה או בדרך מהעבודה הביתה תיחשב לתאונת עבודה
תאונת קורקינט חשמלי שאירעה לרוכב בדרכו לעבודה או בדרכו מהעבודה לביתו היא אכן תאונת עבודה. לצורך הכרה בתאונה כתאונת עבודה יש ליידע את המעסיק בדבר התאונה ולקבל ממנו דו"ח הודעה על תאונה, המכונה טופס בל/250 שבו יציין המעסיק את פרטי האירוע כפי שנמסרו לו על ידי הנפגע. לתביעה לתשלום דמי פגיעה הנפגע יידרש לצרף את טופס בל/250 כאמור. דמי הפגיעה נועדו לפצות את הנפגע על אובדן הכנסותיו מעבודה בעקבות התאונה והם משולמים עבור התקופה שבה הנפגע לא עבד ונזקק לטיפול רפואי וזאת עד לתקופה מרבית של 91 יום.

אם הרוכב נאלץ להיעדר מעבודתו לתקופה שעולה על 91 יום או שנותרה לו נכות בעקבות התאונה, הוא יהיה רשאי להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה. לאחר שהתביעה הוגשה ונבדקה, הרוכב יזומן לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי שם הוא ייבדק על ידי רופאים מומחים בהתאם לצורך שיקבעו את דרגת נכותו כתוצאה מהתאונה. בהתאם לשיעור הנכות שקבעה הוועדה יינתן לנפגע מענק נכות חד פעמי או קצבת נכות חודשית קבועה.

קורקינט חשמלי אינו נחשב לרכב מנועי ואינו חייב בביטוח חובה
חשוב לציין כי נכון להיום קורקינט חשמלי אינו נחשב לרכב מנועי לפי ההגדרה בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולכן הרוכב לא מחויב לבטחו בביטוח חובה, והוראות החוק אינן חלות לגביו בכל הקשור לתאונה עצמית או לתאונה שאירעה בין הולך רגל ובין רוכב קורקינט חשמלי.

במקרה שרוכב קורקינט חשמלי היה מעורב בתאונה עצמית ונגרם לו נזק בעקבות רשלנותה של הרשות המקומית או העירייה שהייתה מחויבת לדאוג לתחזוקה נאותה של הכבישים בשטחה אך לא עשתה זאת, ניתן לבחון אפשרות להגיש תביעת פיצויים בגין רשלנות נגדה. מקרים נפוצים בהקשר זה הם הבדלי גבהים על גבי הכביש, בורות בכביש, הימצאות כתמי שמן על גבי הכביש ועוד.

עורך הדין רונן אבניאל (צילום: יניב שדה)
עורך הדין רונן אבניאל (צילום: יניב שדה)

תאונה בעקבות רשלנות העירייה או הרשות המקומית
במקרה שהתאונה אירעה עקב מפגע בשטח הרשות המקומית רצוי לקחת פרטים מעוברי אורח שהיו עדים לאירוע, לצלם את המפגע בהקדם האפשרי ממספר זוויות שונות בווידאו ובסטילס ולפנות לקבלת טיפול רפואי בסמוך לאחר התאונה. יש לציין כי הוכחת תביעת רשלנות בבית המשפט מחייבת הוכחת 3 יסודות בסיסיים. 

היסוד ראשון הוא רשלנות של הרשות המקומית בשמירה על תקינות הכבישים והמדרכות בתחומה, היסוד השני הוא נזק שנגרם לנפגע והיסוד השלישי הוא קשר סיבתי בין התרשלות הרשות המקומית ובין הנזק שנגרם לנפגע. חשוב לציין כי לצורך הוכחת ההיבט הרפואי בתביעת פיצויים בגין רשלנות של הרשות המקומית, הנפגע יצטרך לצרף אליה חוות דעת של מומחה רפואי.

תרחיש אפשרי נוסף הוא בעת שהרוכב היה מעורב בתאונה עם רכב מנועי. במקרה כזה מדובר בתאונת דרכים ולכן הרוכב שנפגע יוכל לתבוע פיצויים מחברת הביטוח של הרכב הפוגע. חשוב לציין כי בתביעה לפי חוק הפלת"ד אין כל משמעות לעניין האחריות והאשמה של כל אחד מהצדדים לתאונה. לפיכך, קבלת פיצוי במקרה זה תהיה כפופה להוכחת קיומו של נזק, כלומר, נכות רפואית שנגרמה בעקבות התאונה. הוכחת קיומו של נזק כאמור ייעשה באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי שימונה על ידי בית המשפט במצב שבו נמצאו בחומר הרפואי ראיות לכאורה לקיומה של נכות.

תביעת פיצויים מביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות וביטוח תלמידים
חשוב להבהיר כי נוסף על האפשרויות שצוינו לעיל, רוכב קורקינט חשמלי שנפגע בדרכו לעבודה או בדרכו מהעבודה לביתו יוכל לתבוע פיצויים מביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח תאונות אישיות או ביטוח תלמידים והכל בהתאם לתנאי הפוליסות שהוסכמו בין הצדדים מראש ובהתאם לחומרת הנזק שנגרם לרוכב בעקבות התאונה.  

ההמלצה לכל רוכב קורקינט חשמלי שנפגע בתאונה בדרכו לעבודה או בדרכו מעבודתו לביתו היא לפנות בהקדם האפשרי לעורך דין מיומן, מנוסה ומקצועי כדי שייבחן את נסיבות האירוע לעומק ויגבש בשיתוף הרוכב אסטרטגיית פעולה מתאימה לצורך מיצוי מיטבי של זכויותיו ומקסום הפיצויים.

עורך דין רונן אבניאל עוסק בתביעות בגין נזקי גוף לרבות תאונות דרכים, תאונות עבודה, תאונות אישיות, סיעוד, תביעות למוסד לביטוח לאומי, ועדות רפואיות ועוד. הכתבה באדיבות את עורכי הדין לא גייד.

 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.