במהלך החיים נקרים לפתחנו לעיתים מצבים לא צפויים. לא פעם מי מאיתנו צפוי להיקרא אל תחנת המשטרה ולהיחקר. נהוג לחשוב שחקירה במשטרה רלוונטית אך לעבריינים "מקצועיים" או "אנשי שוליים". אולם אין כך הדבר ורוב הנחקרים הם למעשה אנשים נורמטיביים לכל דבר ועניין - מי מהם נקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון, ומי מהם הסתכסך עם האדם הלא נכון או הרחיק לכת צעד אחד יותר מדי.

לפניה ישירה אל עו"ד מורן פינטו-וייס, לחץ/י כאן

רישום פלילי
הרישום הפלילי (רישום משטרתי) או תיק פלילי כמו שרובכם מכירים, הוא אחד המכשולים המשמעותיים ביותר שיכולים לעמוד בפני אדם נורמטיבי, אשר מעד באופן חד פעמי ומבקש לחזור ולנהל אורח חיים תקין.

על פי דין, מנהלת משטרת ישראל שני מאגרי מידע אודות הליכים פליליים:

  • המרשם הפלילי: כולל רישומים אודות הרשעות ועונשים של בתי משפט ובתי דין בפלילים בשל עבירות מסוג פשעים ועוונות, צווי מבחן, צווים בדבר התחייבות להימנע מעבירה, צווים לביצוע שירות לתועלת הציבור (אף אם ניתנו ללא הרשעה), קביעות שהנאשם אינו מסוגל לעמוד בדין או אינו בר עונשין, החלטות בית משפט לנוער לגבי קטינים שנקבע כי ביצעו עבירה פלילית ועוד.
  • רישום משטרתי: כולל רישומים פנימיים של המשטרה אודות חקירות ומשפטים תלויים ועומדים (תיקי מב"ד = ממתין לבירור דין), תיקי חקירה שנסגרו מהיעדר עניין לציבור או חוסר ראיות ועוד.

בקרב הציבור קיים לא מעט בלבול בנוגע לשני מאגרי המידע הללו, וכן ביחס להשלכות של הרישומים הנכללים בהם. ננסה לעשות קצת סדר בדברים;

במה נבדל המרשם הפלילי מהרישום המשטרתי?
ראשית יש לדעת, כי קיים הבדל משמעותי בין שני מאגרי המידע:

  • המרשם הפלילי כולל רישומים של הליכים פליליים שהסתיימו בבית משפט, לאחר שהוגשו בגינם כתבי אישום.
  • הרישום המשטרתי כולל רישומים של המשטרה אודות תיקים שלא הוגשו בגינם כתבי אישום, ונסגרו בפרקליטות או ביחידת התביעות של המשטרה. בנוסף, תיקים פתוחים, שטרם הוחלט באם להגיש בגינם כתבי אישום, או אם הוגשו כתבי אישום, עניינם טרם הוכרע בבית המשפט.

עורכת הדין מורן פינטו-וייס (צילום: עידן מעוז)
עורכת הדין מורן פינטו-וייס (צילום: עידן מעוז)

מה עלי לעשות כאשר תיק החקירה נגדי נסגר בעילה של "היעדר ראיות" או "חוסר עניין לציבור?"

  1. להגיש ערר מיידית לגורם שסגר את תיק החקירה, על עילת הסגירה, במטרה לשנותה ל"חוסר אשמה" (במידה והחשוד הודה בביצוע העבירה בחקירה במשטרה, לא ניתן להגיש ערר על עילת הסגירה).
  2. להמתין שתחלוף התקופה הנקובה בחוק לצורך הגשת בקשה למטה הארצי של משטרת ישראל לביטול רישום משטרתי (בעבירה מסוג עוון - 5 שנים, בעבירה מסוג פשע - 7 שנים).

הרישום הפלילי נוגע לכל הליך משטרתי שבוצע מול האזרח ואנשים שיש להם רישומים פליליים מתקשים לעיתים בהשגת עבודה בשל בקשות של המעסיק להיעדר רישומים פליליים.

חשוב להדגיש - סגירת תיק בעילות אלה - של חוסר בראיות מספיקות או חוסר עניין לציבור - מותירות רישום במרשם הפלילי של הנחקר. על כן, מומלץ להיוועץ עם עורך דין כדי לבחון הגשת בקשה לשינוי עילת גניזה שלא תותיר כל רישום ותימחק כליל מהמרשם הפלילי. הגשת בקשה לשינוי עילת הגניזה עשויה להשפיע השפעה ממשית על אלו אשר נקלעו לחקירת משטרה תחת אזהרה ומעתה ועד עולם ייאלצו להתמודד עם העובדה שמרשמם הפלילי "הוכתם" - שכן אין התיישנות על רישום זה.

משרד עו"ד מורן פינטו-וייס הוא משרד בעל ותק וניסיון רב במחיקת רישום פלילי ומשטרתי, כמו כן המשרד עוסק בייצוג בתיקי אלימות במשפחה, סמים, עבירות מין, רכוש, מרמה ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.