ברובן המכריע של התביעות בגין ליקויי בניה, מצורף רכיב של פיצוי עבור עוגמת נפש הקרוי נזק לא ממוני וזאת בשונה מנזק ממוני שהוא הנזק שנגרם לתובע עקב הצורך לתקן את הליקויים.

אחת האקסיומות בקשר לעוגמת נפש הנובעת מליקויי בניה, היא כי דירתו של אדם איננה רק נכס כספי, אלא היא משמשת כמרכז חייו ומרכז חייהם של בני משפחתו.

מדובר בנכס שאדם רגיל משקיע בו חלק משמעותי מהונו מתוך מגמה לאפשר לו ולמשפחתו ניהול חיים תקין ומהנה ולכן מידת הסבל ואי הנוחות הנגרמים למשפחה עקב ליקויים היא במקרים רבים משמעותית מאוד.
 
מטבע הדברים, ככל שהליקויים חמורים, בולטים יותר ומפריעים לניהולם התקין של חיי היום יום, יפסק סכום פיצוי גבוה יותר לתובע עבור עוגמת נפש.

לפניה ישירה אל עורך דין יואב סתיו, לחץ/י כאן

ליקויי רטיבות
ליקויי רטיבות הם ליקויים בסיסיים שמופיעים בתביעות רבות של ליקויי בניה. ליקויים אלה, אם הוכח קיומם, מזכים בדרך כלל את בעלי הדירה בפיצוי גבוה יותר עבור עוגמת נפש לעומת ליקויים אחרים.

ההיגיון בקביעה זו מוסבר בכך שבמקרה של ליקויי רטיבות אין יחס ישיר בין הסכום שנדרש לתיקון ובין הסבל שנגרם לבעלי הדירה בעקבות חיים בתוך רטיבות וחשש מתמיד כי מים יוסיפו לחדור לתוך דירתם כל עוד הליקוי לא יתוקן באופן יסודי.

טחב ורטיבות בדירה הוגדרו כבר כליקוי שפגיעתו רעה ביותר - יש שהמים מחלחלים מלמעלה, יש שמפעפעים ועולים מלמטה, ויש החודרים, מחמת גשמים ורוחות עזות, בקיר שלא נאטם כראוי.

ליקויים כאלו גורמים לבעלי הדירה עוגמת נפש רבה - לפעמים קל לתקנם ולאתרם וזול לתקנם, ולעיתים קשה לתקנם כי מקור חדירת הרטיבות הוא נסתר, סמוי ואינו מתגלה בקלות.

עורך הדין יואב סתיו (צילום: נתי בן אהרון)
עורך הדין יואב סתיו (צילום: נתי בן אהרון)

הפיצוי עבור עוגמת נפש אינו תלוי בקלות או בקושי הכרוכים בתיקון הליקוי 
המשותף לכל הליקויים הוא בכך שאין קשר בין הקלות או הקושי של תיקון הליקוי ובין הפיצוי המגיע לבעלי הדירה עבור עוגמת הנפש שנגרמה להם כתוצאה מהרטיבות.

ככל שליקויי הרטיבות חמורים יותר, ויהיה על בעלי הדירה לפנותה לצורך ביצוע תיקונים יסודיים, תהיה לכך השפעה ישירה על סכום הפיצוי שייפסק לתובע עבור עוגמת נפש.

התעלמות המוכר מפניות בעלי הדירה בעניין רטיבויות או ביצוע תיקונים שלא פתרו באורח יסודי את בעיית האיטום, יכולים אף הם להשפיע על סכום הפיצוי שיפסק בגין עוגמת נפש.

במקרים שבהם הליקויים הם חמורים ומשבשים את חיי היום יום של בעלי הדירה, הפיצוי עבור עוגמת נפש יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, ומומלץ לבחון נושא זה עם איש מקצוע מיומן בעת הכנת כתב תביעה. בצורה כזו יהיה ניתן להוכיח את הסבל ואי הנוחות שנגרמו לבעלי הדירה עד לתיקון הליקויים.

עורך דין יואב סתיו עוסק בתחום המקרקעין והנדל"ן, בעל ניסיון רב בליטיגציה ובייצוג בעלי נכסים בתביעות בגין ליקויי בנייה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.